خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی خبرداد:

ادامه روند مثبت افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۹۵۷

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تراز آب دریاچه ارومیه ۲ سانتیمتر نسبت به ابتدای سال آبی جاری افزایش یافته است، گفت: از ابتدای بهمن ماه امسال روند مثبت شدن تراز آب دریاچه آغاز شد، اما این افزایش به علت بارش‌های اخیر در استان مثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،یوسف غفارزاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تراز دریاچه ارومیه امروز ۱۲۷۱.۳۲ سانتیمتر است که نسبت به اول سال آبی جاری حدود ۲ سانتیمتر افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به هم سنجی سال آبی گذشته هم ۶۳ سانتیمتر افزایش نشان می دهد.

غفارزاده ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به متوسط درازمدت نیز ۳.۳۰ متر کاهش نشان می دهد.

وی افزود: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲۸۴۲.۱۰ کیلومترمربع برآورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل حدود ۶۲۳ کیلومتر مربع افزایش یافته، اما در مقایسه با اول مهر سال آبی جاری تغییری ندارد.

غفارزاده ادامه داد: حجم آب دریاچه ۳.۴۹ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۱.۶۱ میلیارد مترمکعب افزایش دارد.

 بیشینه تراز دریاچه ارومیه در سال جاری ۱۲۷۱.۹۴ متر از سطح آب های آزاد ثبت شده است.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتیمتر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز