خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خبرداد؛

آبگیری 40 درصد دریاچه بختگان/ ۷۰ درصد دریاچه مهارلو هم آبگیری شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۹۶۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: خوشبختانه دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران، به واسطه بارش‌های نسبتا مناسب و رهاسازی بخشی از حق‌آبه، تا ۴۰ درصد آبگیری شده و این میزان با توجه به خشکسالی‌های مداوم سال‌های گذشته بسیار مناسب است.

به گزارش ایلنا حمید ظهرابی افزود: به واسطه بارندگی‌های اخیر، شاهد بهبود در وضعیت ۴ تالاب‌ این استان هستیم و این امیدواری به احیای این زیست بوم‌های ارزشمند را افزایش داده، اگرچه هنوز وضعیت سه تالاب و دریاچه این استان مطلوب نبوده و بحرانی است.

وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه طشک نیز خوب است و حدود ۳۰ درصد آبگیری شده، ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته ورود این میزان آب تا این موقع از سال به دریاچه امیدوارکننده است.

ظهرابی خاطرنشان کرد: نقشه‌های ماهواره‌ای چهارماه قبل این دو تالاب، ازآبگیری ۱۲۰۰ هکتاری تالاب طشک و همچنین آبگیری صفر درصدی تالاب بختگان حکایت می‌کند.

ظهرابی درباره وضعیت آبگیری تالاب کمجان نیز گفت: تالاب کمجان با حدود ۴ هزار هکتار وسعت حدود ۷۰ درصد آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین در مورد وضعیت دریاچه مهارلو، گفت: امسال به‌ دلیل بارش‌های مناسب در استان، دریاچه مهارلو هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد آبگیری شده، درحالی که طبق نقشه‌های ماهواره‌ای آبگیری این تالاب در دو ماه قبل فقط ۱۲۰ هکتار و در واقع ۱.۷۵ درصد بوده است.

ظهرابی در خصوص آبگیری تالاب های هیرم، هرم و کاریان نیز یادآور شد: تالاب هیرم با مساحت ۸۰۰۰ هکتار که در ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان لار در جنوب استان و در مجاورت روستای هیرم واقع شده، رشد ۸۰ درصدی داشته است. تالاب  هرم و کاریان نیز با وسعت ۱۰ هزار هکتاری در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان لار قرار دارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در عین حال از تداوم وضعیت نه چندان مساعد ۲ دریاچه کافتر و پریشان ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد: متاسفانه ۲ دریاچه کافتر و پریشان همچنان خشک است.

ظهرابی با اشاره به اینکه تنها ۲۰ درصد دریاچه ارژن آنهم به شکل سطحی آبگیری شده است، گفت: تالاب های طشک، بختگان و کمجان، از مهم ترین تالاب های کشور محسوب می شوند که بین چند شهرستان خرامه، استهبان، نیریز و بخشی از ارسنجان واقع و در کنوانسیون رامسر نیز ثبت شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: این تالاب ها زمانی وظیفه تامین رطوبت زمین های کشاورزی و همچنین ایجاد تعادل بین آب های زیرزمینی و سطحی را برعهده داشتند ولی طی سال‌های اخیرکارکرد آنها مختل شده است.

ظهرابی با بیان اینکه در سال‌های اخیر و به واسطه خشکسالی شاهد شور شدن آب، افت آب های زیرزمینی و پیشروی شوری به سمت زمین های کشاورزی بوده ایم، گفت: حتی انجیرستان هایی که سالیان سال به صورت دیم شکل گرفته بود نیز دچار بحران شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز