خبرگزاری کار ایران

خسروی بیان کرد:

تعریف ۴ پهنه برای تامین نیاز آبی تالاب یعقوب آباد آبیک/ فرسایش دشت الله آباد بسیار زیاد است

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۲۳۲

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین گفت: چهار پهنه برای تامین نیاز آبی تالاب یعقوب آباد شهرستان آبیک تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، صادق خسروی در جمع مردم شهرستان آبیک در حسینیه امامزاده جعفر بن موسی کاظم (ع) روستای قشلاق این شهرستان اظهار کرد: کشور دارای حدود ۸۰ تالاب است که از این تعداد، دو تالاب در استان قزوین قرار دارد.

وی جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، مهار سیلاب ها، کمک به آب های زیرزمینی، مامن انواع گونه های جانوری و پرندگان، تامین به معیشت اقتصادی محلی و رونق صنعت گردشگری را کارکردهای تالاب ها برشمرد و افزود: تالاب یعقوب آباد شهرستان آبیک ۲۴۰۰ هکتار وسعت دارد و در فروردین ماه امسال بر اثر بارش باران و سرریز شدن آب رودخانه‌های ارتفاعات شمال آبیک، محمدیه و قزوین ۵۵ میلیون متر مکعب آب وارد دشت الله آباد شد و تالاب یعقوب آباد همچون کاسه ای، آب را در دل خود نگه داشت.

این مسئول ادامه داد: زهکش واقع شده در دشت الله آباد شهرستان آبیک در سال ۸۸ احداث و سال ۹۰ به بهره‌برداری رسیده که بر اثر ورود سیلاب به دشت الله آباد در فروردین ماه امسال، بخشی از دیواره های زهکش فرو ریخت و حجم زیادی از آب، هدر رفت.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ادامه داد: زهکش موجب شده تالاب محدوده دشت الله آباد نتواند به صورت پخش آب عمل کندو بخشی از دشت تبدیل به کانون ریزگردها شده است.

خسروی اضافه کرد: طبق مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه شهید بهشتی فرسایش بادی در دشت الله آباد بسیار زیاد است و چرای دامهای سنگین مانند شتر ضربه آخر را بر حوزه دشت وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ زمین‌های کشاورزی و صنعت به عرصه تالاب، بهره برداری بی رویه از آبهای بخش ورودی تالاب یعقوب آباد، حفر چاههای  عمیق و زهکش، شکار غیرمجاز و بیماری‌های پرندگان از جمله تهدیدات تالابها محسوب می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: چهار پهنه برای نیاز آبی تالاب یعقوب آباد دشت الله آباد تعریف شده که با تحقق این مهم، در حفظ تالاب کمک بسیاری صورت می‌گیرد.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین افزود: خطی برای مرز تالاب یعقوب آباد تعریف و درختکاری کمربند سبز اجرایی شده   و کسی حق تصرف ندارد چراکه کشاورزی هم به تالاب آسیب وارد می کند.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ادامه داد: از سوی خاکریز و واحد حفاظتی برای رصد در تالاب یعقوب آباد احداث شده است.

خسروی بیان کرد: رودخانه‌های به تالاب یعقوب آباد متصل بوده و گونه های جانوری در کنار تالاب زیست می‌ کنند.

وی افزود: تالاب، محدوده ای است که در آن آب باشد یا بعضا آب نباشد و یا دارای آب دائم یا موقت باشد و یا ساکن و یا جاری باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز