خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

گلایه های کشاورزان کدکنی از مشکلات ناشی از نبود امکانات هواشناسی

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۴۶۴

کشاورزان و دام پروران شهر کدکن تربت حیدریه از نبود امکانات هواشناسی که منجر به ضعف پیش بینی تغییرات آب وهوایی و بروز خسارت بر اثر نزول تگرگ و سرما می شود گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، با وجود پیگیری های مستمر برای تاسیس ایستگاه هواشناسی در شهر کدکن تاکنون اعتباری برای اجرای این طرح اختصاص نیافته و این موضوع گلایه مردم بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه  به خصوص کشاورزان را به همراه داشته  است.

رئیس شورای شهر کدکن در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: شهر کدکن از توابع شهرستان تربت حیدریه ،منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی است که ۸۵ درصد مردم این شهر به حرفه کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، ولی از داشتن ایستگاه هواشناسی به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازمندی های این منطقه، محروم اند.

محمد خسروی افزود: شهر کدکن جزو مناطق سردسیر استان است، اما چون ایستگاه هواشناسی ندارد و اختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد است، متاسفانه کشاورزان و دامداران آسیب های جدی می‌بینند. وی خاطر نشان می کند: تعیین درجه آب و هوا ، میزان بارش و پیش بینی های این شهر از طریق ایستگاه هواشناسی تربت حیدریه انجام می شود و این پیش بینی ها با آب و هوای این منطقه در تضاد است.

وی به مشکلی دیگر در این خصوص اشاره می کند و می افزاید: به علت نبود مرکز هواشناسی گزارش دمای این شهر بر اساس داده های مرکز شهرستان سنجیده می شود که با توجه به گرم تر بودن تربت حیدریه ، این موضوع باعث شده شهر کدکن از نظر اقلیمی جزو مناطق سردسیر قرار نگیرد و قبض گاز ساکنان در این منطقه چندین برابر دیگر مناطق باشد که بررسی این موضوع نیازمند استقرار مرکز هواشناسی و گزارش های این مرکز برای پیگیری و جلوگیری از اجحاف در حق مردم است.

خسروی تصریح می کند: در دیداری که همراه با امام جمعه ، شهردار و اعضای شورای شهر با مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی داشتیم ، با توجه به نیاز منطقه، خواستار توسعه هواشناسی با افزایش تعداد ایستگاه ها در شهرستان شدیم اما با پاسخ منفی این اداره کل مبنی بر نبود اعتبارات لازم و ورود کمک های مردمی روبه رو شدیم و درخواست کتبی ما در نوبت گذاشته شد تا در سال های آینده بررسی شود. 

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است و در این خصوص نیز مکاتباتی با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری شهرستان داشته ایم و در حد توان شهر ، آمادگی خود را اعلام کرده ایم‌.

مجیدعباسیان ، مدیر مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن نیز با تایید این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت : منطقه کدکن یکی از بخش های چهارگانه شهرستان تربت حیدریه و سرشار از باغ های آلو و آلوچه بوده که به قطب تولید این محصولات در خراسان رضوی تبدیل شده است. 

وی بلایای طبیعی این منطقه را در سال های اخیر بسیار آشکار می داند و می گوید: بارش تگرگ در خرداد امسال و خسارت جدی به محصولات کشاورزی نمونه بارز آن است.

عباسیان می‌افزاید: وجود سامانه پیش بینی هواشناسی می تواند کمک موثری در پیش بینی سیل در رودخانه های فصلی بخش داشته باشد.

او با اعلام این خبر که کاهش محسوس دما نیز در فصل بهار و زمستان باعث سرمازدگی درختان و محصولات کشاورزی این منطقه می شود، می‌گوید: لزوم سامانه ضد تگرگ نیز در منطقه مشهود است و بروز بلایای طبیعی در منطقه دلیل آشکاری بر لزوم قرارگیری سامانه ضد تگرگ در منطقه کدکن است، علاوه بر شهر کدکن روستاهای بُرس ، رقیچه ، اسفیز و حاجی بیگی نیز باغ های قابل توجهی دارند که اهمیت این موضوع را دو چندان می کند.

یکی از  شهروندان شهر کدکن نیز به خبرنگار ایلنا گفت : کاهش محسوس دما در این منطقه به ویژه در شب ها گاهی به بیش از ۲۰ درجه می رسد اما در اطلاع رسانی خبر صدا و سیمای خراسان رضوی شهر دیگری با اختلاف

 او می گوید: سردی‌ هوا به قدری است که باعث ایجاد مشکلاتی برای دام ها و احشام می شود، گاه بارندگی هایی در منطقه در فصل بهار رخ می دهد که در پی آن سیل ویرانگری جاری و منجر به مسدود شدن جاده ارتباطی شهر می شود و همچنین خسارت های عمده ای به زمین های زعفران حاشیه رودخانه می زند.

رفیعی در پایان گفت: بدیهی است وجود امکانات هواشناسی در این منطقه می تواند در روند پیشگیری از وقوع حوادث تاثیر گذار باشد.مردم این شهر آمار و آگهی های هواشناسی را منطبق با آمار داده ای مرکز شهرستان تربت حیدریه دریافت می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز