خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد ؛

ممنوعیت ورود هر نوع خوراک دام و طیور بدون مجوز به واحدها/ دامداران و مرغداران قزوین توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۰۴۱

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: دامداران و مرغداران استان قزوین باید توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند چرا که با کوچکترین سهل‌انگاری، ممکن است حادثه‌ای رخ دهد.

حمید زینالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اهمیت بیماری‌های تب برفکی و آنفلوآنزای طیور در فصل سرما اظهار کرد: سرما یکی از فاکتورهای مهم برای شیوع بیماری‌های مذکور بوده و ماندگاری ویروس‌های این بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.

وی افزود: همان گونه که آنفلوانزای انسانی در فصل سرد سال شایع‌تر است، درگیری آنفلوآنزای پرندگان هم به دلیل برودت هوا و برف شایع‌ترمی‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی و پیامک‌های آموزشی به دامداران و مرغداران استان قزوین بیان کرد: به دامداران و مرغداران استان قزوین توصیه شده موارد امنیتی و زیستی را در واحدها تشدید و اقدامات لازم را انجام دهند؛ از سویی تاکید شده از ورود هر نوع فرآورده خوراکی و مورد نیاز دام و طیور بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.

زینالی اضافه کرد: دامداران و مرغداران استان قزوین باید توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند چرا که با کوچکترین سهل‌انگاری، ممکن است حادثه‌ای رخ دهد بنابراین توصیه‌ها در راستای پیشگیری از وقوع حادثه است.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر تقریبا حدود 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ تخمگذار وجود دارد که ماهانه این تعداد متغیر است.

این مسئول اذعان کرد: جوجه‌ریزی مرغ گوشتی هم در استان قزوین ماهانه بین دو میلیون تا دو میلیون و 200 هزار قطعه است که در برخی از ماه‌های سال که مصرف بالا می‌رود، بیشتر هم می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به احتمال درگیری واحدهای مرغداری به آنفلوانزای پرندگان به دلیل برودت هوا و به ویژه بارش برف افزود: به مرغداران توصیه شده اقدامات قرنطینه‌ای را انجام داده و از ترددهای بی‌مورد به واحدهای مرغداری جلوگیری شود.

زینالی در خصوص نقش حیوانات اهلی و وحشی در بروز بیماری کرونا توضیح داد: به طور قطعی ثابت نشده کرونا، بیماری مشترک بین انسان و دام باشدو در اولین موردهایی که بیماری کرونا رخ داده، حدس زده شده که بیماری مشترک بین انسان و دام باشد و به صورت قطعی هنوز ثابت نشده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز