خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می‌دهد؛

تناقض عجیب در عرضه گاز LPG / گلایه مردمی و نمایندگان فروش از کمبود کپسول گاز

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۹۱۰

در پاییز و زمستان با کاهش دمای هوا، تقاضای گاز مایع به شدت افزایش یافته اما رشد قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، همچنین جمع‌آوری سیلندرهای گاز از سطح نمایندگی ها موجب تشکیل صف های طولانی و در نتیجه گلایه های مردمی و نمایندگان فروش از کمبود گاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی هفته های اخیر بسیاری از شهروندان از کمبود کپسول‌های گاز  LPG شکایت داشته و بعضاً مطرح کرده‌اند که چندین روز است که دسترسی به این کپسول بسیار سخت شده و برای تامین آن باید ساعت ها در صف بایستند تا گاز در سطح نمایندگی ها توزیع شود.

بررسی های خبرنگار ایلنا حاکی از آن است که حتی برخی از نمایندگی های توزیع نیز هر روز به گاز دسترسی ندارند و نمی توانند به درستی پاسخگوی مردم باشند.

هرچند کمبود گاز هر سال در فصل سرما در استان ‌یزد بازهم به چشم می‌آید اما امسال بعد از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن، توزیع سیلندرهای گاز مایع ابعاد گسترده‌تری یافت و شاهد صف‌های طولانی در مرکز استان و حتی شهرستان‌های تابعه هستیم.

به رغم اینکه مسئولان حرف از افزایش سهمیه استان در این خصوص می زنند اما صف های طولانی و گلایه های مردمی چیز دیگری می گوید.

عاملان توزیع گاز مایع: کپسول های گاز جمع آوری شده است

این در حالی است که بسیاری از عاملان توزیع در سطح شهر، شهرستان های اطراف و حتی مناطق کوهستانی نیز از کاهش سهمیه در فصل سرما گلایه دارند و می گویند که سیلندرهای گاز جمع آوری شده است.

گلستانی از عاملان فروش گاز مایع در روستای طزرجان با اشاره به کاهش سهمیه عاملان از سوی شرکت گاز گفت: سهمیه ما در تابستان گذشته از هر شرکت به صورت هفته‌ای ۷۵۰ کپسول بود، اما این تعداد در فصل زمستان که نیاز به گاز بسیار بیشتر است، به کمتر از 100 کپسول کاهش یافته است.

وی افزود: شرکت بوتان و اتان از دو ماه پیش اقدام به جمع آوری کپسول‌های امانی کرده و تقریبا ۵۰۰ کپسول را جمع کرده است در حالی‌که هم اکنون که قیمت کپسول چند برابر شده دیگر توان خرید کپسول را هم نداریم.

منتظری یکی دیگر از عاملان فروش گاز LPG در منطقه ده بالا است که نسبت به این وضع معترض است.

وی اظهار داشت: سهمیه میانگین کپسول گاز شرکت اتان در ده بالا قبل از گرانی بنزین، هفته‌ای ۱۸۰ تا ۲۰۰ عدد سیلندر بوده که الان متاسفانه سهمیه به شدت کاهش پیدا کرده و به ۸۰ عدد رسیده است.

منتظری افزود: اگر مسئولان فکری برای این مسئله نکنند و سهمیه گاز به قبل برگردانده نشود، مجبوریم توزیع گاز را در این دهستان تعطیل کنیم.

عاملان فروش در سطح شهر یزد هم خبر از کاهش سهمیه می دهند و با گلایه از این وضعیت می گویند که سهمیه گاز شرکت‌های توزیع کننده کاهش یافته و مردم در فصل سرما دچار مشکل هستند از سوی دیگر ما نمی توانیم پاسخ روشنی به مردم برای تامین گاز بدهیم چرا که از توزیع گاز بی اطلاعیم و در برخی روزها اصلا گاز توزیع نمی شود و به دست ما نمی رسد.

سهمیه گاز مایع استان اضافه شده است

مدیرعامل شرکت فرآورد‌های نفتی ناحیه یزد در واکنش به این موضوع از اضافه شدن سهمیه گاز مایع استان خبر داد و گفت: طبق آخرین آمار، در دی ماه امسال بالغ بر ۲۵۰۰ تن گاز مایع در استان توزیع شده است که نسبت به دی ماه سال گذشته ۱۸.۵ درصد افزایش داشته است.

عبدالرضا انتظاری با بیان اینکه امسال سیصد تن به سهمیه گاز مایع در استان افزوده شده است ادامه داد: این نشان می‌دهد که شرکت فرآورد‌ه های نفت یزد برای تامین گاز مایع تلاش خود را کرده است.

وی با بیان اینکه مصرف گاز LPG آذرماه امسال هم در استان یزد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سی درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، افزود: بیشترین مصرف گاز مایع در استان مربوط به خودرو‌هایی است که به صورت غیر استاندارد از سیلندر گاز مایع استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فراورد‌های نفتی ناحیه یزد در خصوص ایجاد صف های طولانی خرید کپسول گاز مایع در شهر یزد، گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی صرفا تامین کننده گاز مایع در استان است و نظارت بر توزیع و نحوه توزیع با سازمان صمت است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در خصوص گاز مایع در سطح استان نداریم و مردم برای تهیه این نوع گاز باید به نمایندگی ها و مراکز عرضه مراجعه کنند.

انتظاری با اشاره به اینکه مصرف گاز مایع در خودروها غیرقانونی است، بیان کرد: گاز LPG برای اصناف، تولیدکنندگان و مصارف خانگی تولید می‌شود اما بیشتر برای مصرف سوخت خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

کمبود کپسول‌های گاز مایع در گوشه و کنار شهر در حالی است که شواهد نشان می‌دهد مخازن ال.‌پی.‌جی خودروها مقصر اصلی این کمبود بعد از اصلاح قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن هستند در حالیکه برنامه ریزی بهتر و تامین زیرساخت ها برای تامین سوخت جایگزین می توانست این موضوع را به راحتی مدیریت و از بروز مشکلات متعدد برای شهروندان جلوگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز