خبرگزاری کار ایران

موذنی به ایلنا خبر داد:

خسارت سرمازدگی در شهرستان گناباد گلخانه داران را متضرر کرد

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۶۹۵

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی گناباد گفت: سرما باعث خسارت به سازه گلخانه در سطح یک هکتار و به مبلغ 20 میلیارد ریال و همچنین خسارت به محصولات گلخانه‌ای از جمله آلوئه ورا و سبزیجات به میزان یک میلیارد ریال در گناباد شده است.

علی مؤذنی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت : در حال حاضر 70 واحد گلخانه ای به مساحت 125هزار و 793 متر مربع در سطح شهرستان گناباد فعال است. ‌

وی ادامه داد: این گلخانه ها شامل 32 واحد گلخانه آلوئه ورا به مساحت بیش از 53 هزار متر مربع ، 4 واحد گلخانه قارچ خوراکی به مساحت 3 هزار و 158 متر مربع ، 24 واحد گلخانه سیفی و سبزیجات به مساحت 58 هزار متر مربع ، و 10 واحد گلخانه گل فصلی به مساحت بیش 11هزار متر مربع است.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی اذعان کرد: با توجه به اینکه گیاه داروئی آلوئه ورا سازه آن جوشی و خود اجرا است بیشترین میزان خسارت را در گلخانه های آلوئه ورا در گناباد شاهد بودیم و یک واحد گلخانه سیفی و سبزیجات با 3000 متر مربع در شهر کاخک گناباد نیز دچار خسارت سرمازدگی شده است.

وی صریح کرد: جهاد کشاورزی نمی‌تواند هیچگونه خسارتی برای این گروه تعیین کند لذا گلخانه داران متضرر به ستاد حوادث غیر مترقبه در فرمانداری شهرستان معرفی شده اند.

وی ادامه داد: گلخانه ها باید بیمه باشند و خسارت سازه و محصول از طریق بیمه جهاد کشاورزی پرداخت شود که این گلخانه ها بیمه نیستند و از این طریق هم جهاد کشاورزی نمی‌تواند خسارتی به آنها پرداخت کند.

مؤذنی تاکید کرد: کشت آلوئه ورا با توجه به سازه و هزینه اولیه به صرفه ترین نوع کشت گلخانه ای است و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی از آنجاییکه کشت گلخانه ای شرایط مزرعه ای داشته و با توجه به هر اقلیمی میتوان محصولات گلخانه ای را تولید کرد بهتر است این نوع کشت در دستور کار جوانان و علاقه مندان قرار گیرد.

کارشناس جهاد کشاورزی در رابطه با خسارت وارده به گلخانه های آلوئه ورا و بازار فروش و مارک دین آن گفت: فروش گیاه آلوئه ورا فصلی است و کشاورز باید در فاصله اسفند ماه تا مهرماه برگه های خود را به فروش برساند زیرا در فصل زمستان بازار فروش آن کاهش داشته و جهت آرایشی بهداشتی و خیلی کم در نوشابه سازی استفاده می‌شود.

این مسئول جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط فعلی گلخانه‌های آلوئه ورا در گناباد، ما کشاورزان را تشویق به توسعه سطح زیر کشت نمی‌کنیم که بیشتر از این دچار ضرر و‌ زیان شوند و اکثرا کشاورزان هم به صورت خود اجرا عمل می کنند.

وی گفت: آلوئه ورا گیاهی است که با توجه به شرایط اقتصادی و تجاری آن از لحاظ استفاده در لوازم آرایشی، بهداشتی و صنعت نوشابه سازی می توان در ایران به آینده شغلی و توسعه کشت این محصول امیدوار و خوشبین بود.

موذنی در پایان در رابطه با برنامه های جهاد کشاورزی در ایجاد بازار فروش آلوئه ورا گفت :جهاد کشاورزی با تشکیل تعاونی آلوئه ورا کاران در تلاش است تا فروش این محصول از ،کانال تعاونی آلوئه ورا کاران باشد و امیدواریم با برنامه ها، پیشنهادات و طرح‌های جهاد کشاورزی گام‌های خوبی در جهت فروش این محصول گیاهی تجاری در آینده برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز