خبرگزاری کار ایران

فخریان خبر داد:

افزایش 30 درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی/حدود سه هزار صادرکننده در استان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۶۷۵

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال میزان صادرات کالا از این استان از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمدعلی امیرفخریان در حاشیه‌کارگاه آموزشی صادرات و واردات نیشابور گفت: امسال میزان صادرات کالا از استان خراسان رضوی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده که نسبت به سال گذشته به دلیل تغییر ارزش‌گذاری کالاهای گمرکی کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: ارزش‌گذاری گمرکی برمبنای قیمت عمده فروشی کالا به علاوه سایر هزینه‌ها مانند بیمه و حمل و نقل تا گمرک‌ خروجی است، بنابراین هدف‌گذاری صادراتی را از لحاظ دلاری نمی‌توان ملاک عمل قرار بدهیم و هدف‌گذاری بر اساس وزن اصولی‌تر است.

وی اعلام کرد: در سال ۱۳۹۶ سهم استان خراسان رضوی از میزان کل صادرات خارجی کشور چهار و ۲دهم درصد بوده که در سال ۱۳۹۷ به پنج و چهار دهم‌ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این‌ آمار سهم خروجی کالاها از گمرکات استان خراسان رضوی است و بسیاری از اقلام صادراتی این استان مانند صنایع معدنی از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود، بیان کرد: مقاصد اصلی کالاهای صادراتی خراسان رضوی کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، امارات متحده عربی، ویتنام و هنگ کنگ بوده و بیشترین میزان صادرات به این کشورها زعفران، انواع کف‌پوش، هیدروکربن‌‌های حلقوی و صنایع تبدیلی است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: بیشتر اقلام مورد نیاز برای تولیدات این استان شامل پنبه و مواد اولیه صنعتی و کودهای شیمیایی بیشتر از کشورهای ازبکستان، کشورهای آسیای میانه، ترکیه، روسیه، چین و هند است.

امیرفخریان بیان کرد: تحریم‌ها بیشتر بر کالاهایی وضع شده که در سبد صادرات استان خراسان رضوی قرار نداشته و به همین خاطر تحریم‌ها بر صادرات استان تأثیر سوء نداشته است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر در شرایط تحریم‌ها که محدودیت واردات ایجاد شده این فرصت برای تولید کنندگان فراهم شد که با افزایش میزان تولید مازاد آن را صادر کنند.

وی عنوان کرد: حدود سه هزار صادرکننده در استان خراسان رضوی وجود دارد که امسال از این تعداد ۳۶ صادرکننده به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب و معرفی شدند.

فخریان یادآورشد: امسال از نیشابور چهار صادرکننده نمونه در سطح استانی و یک صادرکننده نمونه در سطح ملی معرفی شد و نیشابور در این حوزه دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز