خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

ساخت مرکز جامع پیوند عضو از نیازهای اساسی گیلان است

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۸۹۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست شورای عالی پیوند عضو گیلان، ساخت مرکز جامع پیوند عضو را از نیازهای اساسی گیلان عنوان کرد و خواستار بهبود فضای فیزیکی و زیرساخت های لازم پیوند عضو در گیلان شد.

به گزارش ایلنا از رشت، ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست، با اشاره به اهمیت پیوند و اهدای عضو  گفت: در دین مبین اسلام نیز به اهمیت آن اشاره شده و در قرآن کریم آمده است" نجات جان یک انسان، مانند نجات جان همه انسانهاست".

وی ضمن تقدیر از زحمات دکتر فاضل، با بیان اینکه عمل پیوند در ایران، اولین بار در سال 47 انجام شد، خاطرنشان کرد: این عمل در منطقه و جهان بازتاب وسیعی داشت، پس از  پیوند کلیه، پیوند کبد و قلب نیز توسط دکتر ملک حسینی و سایر اساتید در کشور گسترش یافت.

سالاری خاطرنشان کرد: در ایران، سالیانه حدود 5 تا 8 هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد، 2500 الی 4 هزار عضو قابل اهداست. ولی تنها حدود نهصد عضو، منجر به پیوند می‌شود. درحالی که در ایران 25 تا 30 هزار نفر نیازمند دریافت عضو هستند و روزانه  7 الی 8 نفر به دلیل عدم دریافت عضو از دنیا می روند.

وی افزود: در استان گیلان نیز پیوند کلیه از دهنده زنده، در سال 1377 توسط اساتید دانشگاه انجام شد. در سال 1387 پیوند کلیه از کودک 4ساله دچار مرگ مغزی، به بیمار43 ساله صورت گرفت و  تا کنون 620 پیوند کلیه در استان انجام شده که 120 مورد از دهنده مرگ مغزی بوده است. به همت اساتید گروه های مختلف، در سال 1396 عمل پیوند کبد آغاز شد و تاکنون 17 مورد پیوند کبد در استان انجام شده است.

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری ار اعضای اهدایی در گیلان برای پیوند به شهرهای  دیگر مانند شیراز و تهران ارسال می شود.، یادآور شد: با تلاش تیم پیوند استان،  در دی ماه جاری، چهار مورد پیوند کلیه و یک مورد پیوند کبد از مرگ مغزی در این استان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: با توجه به گسترش اهدای عضو در گیلان و پتانسیلهای لازم و اساتید متبحر در رشته های جراحی، بیهوشی و سایر رشته ها و در سال های اخیر و  علیرغم رضایت خانواده ها، به دلیل کمبود فضای فیزیکی مناسب و نبود زیرساخت های لازم، در حال حاضر  استفاده از تمامی ارگان های مرگ مغزی در این استان امکان پذیر نیست. بنابراین ساخت مرکز جامع پیوند عضو از نیازهای اساسی گیلان محسوب می شود.

 سالاری افزود: در حال حاضر دوره پیوند، فلوشیب بیهوشی، فلوشیب نارسایی قلب و همچنین فلوشیب پیوند کلیه در این دانشگاه راه اندازی شده و در آینده نیز پیگیر راه اندازی پیوند مغز استخوان و پیوند قلب و پانکراس را در دانشگاه علوم پزشکی گیلان هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت مسئولان و اساتید به ویژه گروه های نفرولوژی، اورولوژی و جراحی و حمایت مقامات وزارتی، شاهد راه اندازی مرکز جامع پیوند عضو  که مجوز تاسیس آن مورد موافقت مقام عالی وزارت قرار گرفته است و مقدمات آن نیز در دانشگاه فراهم شده است، در آینده نزدیک باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز