خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کمبود تجهیزات ایمنی و تهدید جان 6 هزار کارگر معدن/ کوتاه شدن دست دلالان از قرارداد کارگر و کارفرما/ حوادث معدن و انزجار کارگران از ادامه کار

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۸۴۸

دبیر اجرایی خانه کارگر طبس با اشاره به مشکلات جامعه کارگری این شهرستان در زمینه مسکن، درمان، معوقات مزدی و... گفت: با تحریم‌های موجود کارفرما نمی‌تواند معادن را به وسایل ایمنی لازم تجهیز کند و کمبود این تجهیزات وارداتی جان 6 هزار کارگر معادن شهرستان طبس را تهدید می‌کند.

ابراهیم رحیمیان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: وسایل و تجهیزات ایمنی معادن زغال سنگ به دلیل وارداتی بودن بسیار گرانقیمت هستند؛ به طور مثال می‌توان به چراغ تونلی که در این معادن مورد استفاده قرار می گیرد و یا به دلیل وجود گاز در معادن خرید یک گازسنج چند صد میلیون تومان هزینه دارد و در مجموع به دلیل بالا بودن قیمت‌ تجهیزات و با وجود تحریم های موجود کارفرماها نمی‌توانند معادن را به وسایل ایمنی مطلوب تجهیز کنند و این امر جان کارگران معدن را مدام در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت حقوقی و مطالبات کارگران در بخش‌های مختلف شرکت‌های شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: وضعیت معوقات حقوقی کارکنان شهرداری طبس بسیار نامناسب است و در حال حاضر این معوقات به 4 ماه رسیده است ولی در بخش معادن برخی شرکت‌ها معوقات‌شان به دو ماه می‌رسد و خدا را شکر در این بخش مشکل چندانی وجود ندارد. همچنین بیمه کارگران توسط کارفرماها به موقع پرداخت می‌شود و تاکنون هیچ گزارشی در زمینه عدم پرداخت بیمه به ما گزارش نشده است.

وی در ادامه با اشاره به انتظار جامعه کارگری شهرستان طبس از نمایندگان منتخب خود در مجلس شورای اسلامی، گفت: اولین خواسته‌ای که همه جوامع کارگری دارند این است که شرکت‌های طرف قرارداد کارفرما با کارگر دست افرادی که به صورت دلال مابین این افراد هستند را کوتاه کنند و کارگران بتوانند به صورت مستقیم با کارفرما قرارداد کاری منعقد کنند.

درخواست افزایش قیمت زغال سنگ

وی به دیگر خواسته‌های جامعه کارگری در بخش معادن زغال سنگ نیز اشاره کرد و گفت: معادنی که کارگران با سختی‌های بسیار زغال استخراج می‌کنند باید به لحاظ سطح قیمت افزایش یابد. همچنین واگذاری بلوک‌های معدنی شهرستان به شرکت‌های صاحب رزومه و با کادر مجرب سپرده شود چراکه حوزه معادن زغال سنگ تخصصی است و اگر به افراد غیر متخصص سپرده شود باعث رکود اقتصادی در این بخش و همچنین وقوع حوادث کار بسیار زیادی خواهد شد.

کمبود تجهیزات ایمنی و تهدید جان 6 هزار کارگر معدن/ کوتاه شدن دست دلالان از قرارداد کارگر و کارفرما/ حوادث معدن و انزجار کارگران از ادامه کار

وی به برخورداری کارگران بخش معادن زغال سنگ طبس به مجتمع‌های تفریحی، رفاهی و ورزشی اشاره کرد و افزود: البته برخی شرکت‌های شهرستان صاحب اینگونه مجتمع‌ها هستند ولی به صورت اختصاصی این مجموعه‌ها در اختیار آنها قرار ندارد. با پیگیری‌های خانه کارگر شهرستان توانستیم 20 هکتار زمین برای احداث این قبیل مجتمع‌های رفاهی کارگران تخصیص دهیم که امیدوارم سازمان تامین اجتماعی یا وزارت کار به این موضوع ورود کنند و به زودی شاهد افتتاح و راه‌اندازی اینگونه مجتمع‌های رفاهی برای کارگران و خانواده آنها باشیم.

رحیمیان: تامین مسکن جامعه کارگری از دیگر دغدغه‌های ما است آن هم با توجه به گستردگی کارگران این شهرستان و عدم تامین زمین برای احداث شهرک کارگری که وجود دارد

رحیمیان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات درمانی کارگران بخش معادن شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: این موضوع را تشکلات کارگری شهرستان به صورت جدی در دست پیگیری دارد. یک پلی کلینیک در شهرستان افتتاح شده که تمامی مراحل ساخت و تجهیز آن صورت گرفته ولی همانطور که از نامش پیداست این مرکز درمانی نیازمند متخصصانی در بحث خدمات‌دهی شبانه روزی رایگان دارد که در حال حاضر تنها تعدادی پزشک عمومی در این مرکز درمانی مشغول بکارند و خدمات عمومی به کارگران ارائه می‌دهند.

این کارگر در بخش زغال سنگ پروده طبس در ادامه به مشکلات مسکن کارگران معادن طبس اشاره کرد و گفت: تامین مسکن جامعه کارگری جزو دغدغه‌های ما است؛ آنهم با توجه به گستردگی جامعه کارگران این شهرستان و عدم تامین زمین برای احداث شهرک کارگری که وجود دارد. با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که وزیر کار با وزارت راه و شهرسازی منعقد کردند امیدواریم در حوزه شهرستان طبس شاهد اتفاقات خوبی برای کارگران زحمتکش معادن طبس باشیم تا مشکل مسکن آنها برطرف شود.

90 درصد کارگران بومی اند

وی در ادامه به وضعیت معادن شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: شغل مردم طبس کارگری است و با توجه به وجود معادن بسیار زیاد که کلکسیونی از مواد معدنی هستند بیشترین اشتغال در بخش کار معدن است. 6 هزار کارگر در حوزه معادن زغال سنگ مشغول به کار هستند و به همین دلیل این منطقه را بهشت معادن ایران لقب داده‌اند. زغال سنگ پرورده طبس بزرگترین شرکت معدنی زغال سنگ در این شهرستان است و تنها معدن مکانیزه استخراج زغال سنگ در کشور است که 2500 نفر نیروی پیمانی مشغول به کار دارد که 90 درصد کارگران افراد بومی هستند. 

رحیمیان اضافه کرد: کارگران بومی طبس چندان تمایلی به کار در بخش استخراج زغال سنگ ندارند و بیشتر کارهای خدماتی و در کارخانه‌های زغال‌شویی را ترجیح می دهند. خوشبختانه نرخ بیکاری در شهرستان با توجه به وجود این معادن بسیار پایین است. البته در کنار افراد شاغل جوانان بیکار هم داریم و نمی‌شود گفت که بیکاری در شهر طبس وجود ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر طبس: وضعیت معوقات حقوقی کارگران شهرداری طبس بسیار نامطلوب است و به 4 ماه می‌رسد

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان طبس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع حوادث کارگران بخش معادن زیر زمینی اشاره کرد و افزود: به دلیل کار در معادن زیرزمینی متاسفانه حوادث کارگری بسیار زیاد است. با وجود رعایت مسائل ایمنی بازهم به جهت نوع و شرایط محیطی وقوع حوادث اجتناب‌ناپذیر است. هفته گذشته به دلیل ریزش معدن یک مورد فوتی داشتیم. البته میانگین سالانه فوت کارگران معدن دو نفر است ولی آ‌مار حوادث جرحی بسیار بالاست و این مستلزم آموزش‌هایی به کارگران در بحث ایمنی در مواقع حادثه دارد.

کمبود تجهیزات ایمنی و تهدید جان 6 هزار کارگر معدن/ کوتاه شدن دست دلالان از قرارداد کارگر و کارفرما/ حوادث معدن و انزجار کارگران از ادامه کار

در شهرستان طبس تعدیل نیرو نداریم
رحیمیان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا در مورد احتمال تعدیل کارگران شرکت‌های مختلف شهرستان طبس گفت: ما در بحث کارگری در شهرستان طبس تعدیل نیرو که نداریم هیچ به دلیل کار در معادن زیرزمینی به کارگران جدید هم نیاز داریم و شرکت زغال سنگ نگین حدودا 400 نیرو برای کار در معدن دارد. به دلیل سختی و خطرات و حوادث کار هر کارگری حاضر به فعالیت در این بخش نیست.

رحیمیان: خدای نکرده اگر یک کارگر در این معادن دچار حادثه شود و فوت کند برای راه‌اندازی دوباره این معدن و جلب اطمینان دوباره دیگر کارگران در این بخش کار را بسیار سخت می‌کند و خاطره تلخی که در ذهن این کارگران ایجاد می‌شود حتی عده‌ای دیگر حاضر به ادامه کار نمی‌شوند

وی به حوادث کار در معادن زیرزمینی و پیامدهای ناشی از اینگونه حوادث اشاره کرد و افزود: شیب لایه‌ها در معادن قابل حذف نیست و کمبود نور در این معادن وجود دارد و کارگران همیشه مجبورند که با یک چراغ تونلی کار کنند و همچنین پارگی یک شیلنگ روغن موجب حوادث ناگواری برای کارگران می شود و همین سخت‌ها و مشکلات کار در معادن زغال سنگ باعث شده که کارگران رغبتی به کار در این بخش نداشته باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر طبس گفت: خدای نکرده اگر یک کارگر در این معادن دچار حادثه شود و فوت کند تا راه اندازی دوباره این معدن و جلب اطمینان دوباره دیگر کارگران در این بخش کار را بسیار سخت می‌شود و خاطره تلخی که در ذهن این کارگران ایجاد می‌شود برخی کارگران را از ادامه کار منزجر می‌کند و حتی عده‌ای دیگر حاضر به ادامه کار نمی‌شوند. البته هستند کارگرانی که ترسی از خطرات کار در معادن زیرزمینی ندارند و در این بخش سخت مشغول به کارند.

گفتگو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز