خبرگزاری کار ایران

هواشناسی استان اعلام کرد:

کاهش ۴ تا ۱۲ درجه‌ای دما در فارس/ هشدار به کشاورزان و باغداران / نزدیک شدن حیوانات به مناطق مسکونی

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۳۸۵

در نخستین روز‌های بهمن ماه، بالاخره انتظار مردم شیراز برای بارش برف به سر رسید و آسمان این شهر برفی شد.

به گزارش ایلنا، بارش برف پس از سال ها، موجب نشاط و خوشحالی  مردم شیراز شد. با فعالیت این سامانه بارشی، تمامی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان استان در حالت آماده باش هستند و امروز پنجشنبه 3 بهمن ماه نیز موج بارش ها به صورت باران همچنان سراسر استان و شهر شیراز را در بر گرفته است.

براساس سامانه پیش‌بینی هواشناسی استان فارس، سامانه بارشی از صبح دیروز وارد استان شده و تا صبح فردا جمعه ادامه دارد.

به گفته مسعود دهملایی، مدیرکل هواشناسی استان فارس، درباره وضع استان امروز پنج‌شنبه 3 بهمن ماه و جمعه گفت: امروزدر کل استان با افزایش شدت بارش روبه‌رو هستیم و در روز جمعه نیز کاهش 4 تا 12 درجه‌ای دما و یخ‌زدگی سطح زمین پیش‌بینی می‌شود. به گفته مدیرکل هواشناسی استان فارس، بامداد جمعه پایان این سامانه است.

درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بارندگی سال زراعی گذشته در مدت مشابه 105درصد افزایش و درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت استان فارس در مدت مشابه 73 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هشدار هواشناسی به کشاورزان و باغداران

در همین راستا، مدیریت بحران استانداری فارس نیز هشدارهایی به اهالی استان فارس داده و اعلام کرده
این سامانه بارشی، موجب سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها، آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال تردد در محور‌های مواصلاتی، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید می‌شود، شهروندان و عشایر از تردد و اسکان در کنار مسیل ها، رودخانه‌ها و ارتفاعات خودداری کنند.

همچنین عشایر از چرای دام در مناطق مستعد سیل و رعد و برق اجتناب کنندو کشاورزان، تمهیدات لازم برای کاهش سرمازدگی انجام دهند.

در همین راستا نادر محمودی، رئیس اداره بحران جهاد کشاورزی استان فارس از کشاورزان درخواست کرده در این روزها از دادن کودهای ازت جدا خودداری کنند و سطح خاک را در صورت عدم بارندگی مرطوب نگه دارند زیرا این اقدام به جلوگیری از سرمازدگی در اراضی زراعی کمک می‌کند.

وی همچنین استفاده از بخاری و تولید گرما در باغ‌ها و استفاده از مواد دودزا برای جلوگیری از کاهش دما را موثر دانسته و به باغداران به ویژه باغ‌های مرکبات توصیه کرده است.

تردد در تمامی جاده فارس در جریان است

 مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان فارس گفت: تمامی راه‌های مواصلاتی استان فارس پس از بارش باران و برف باز و تردد در تمامی محورها در حال جریان است. حمید احمدی در خصوص جاده‌های مواصلاتی استان نیز گفت: برف در کلیه مسیرهای مواصلاتی سپیدان در حال بارش است و مسیر مواصلاتی کازرون -دشت ارژن دارای برف هستند؛ همچنین در شهرستان دشت ارژن شاهد برف هستیم. در مسیر مواصلاتی نورآباد -دشمن زیاری، مسیر مواصلاتی شیراز-

مرودشت، شیراز- سپیدان و همچنین مسیر اقلید-یاسوج، خرمبید- مرودشت، کازرون-درودزن نیز شاهد برف هستیم.احمدی در خصوص محورهای بارانی نیز بیان کرد: محور ابوالحیات، فسا و شرق شیراز بارندگی دارد.

وی در پایان به رانندگان توصیه کرد: افرادی که قصد سفر به محورهای مواصلاتی مختلف استان را دارند با توجه به شرایط جوی که در استان حاکم است، ضمن اطمینان از سالم بودن خودروی خود، وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب را به همراه داشته باشند.

بارش برف و نزدیک شدن گونه های حیات وحش به مناطق مسکونی

اداره کل محیط زیست استان فارس نیز در خصوص نزدیک شدن احتمالی گونه های حیات وحش به مناطق مسکونی اطلاعیه ای صادر کرد. با توجه به شرایط جوی و بارش برف و برودت هوا در اکثر نقاط استان، امکان دارد که گونه های جانوری حیات وحش به مناطق مسکونی در اطراف روستاها و حتی بافت های شهری نزدیک شوند.

از تمامی هم استانی های عزیز و علاقمند به محیط زیست، خواهشمند است در صورت مشاهده، ضمن اطلاع به ماموران محیط زیست با شماره تماس ۱۵۴۰ یا مراجعه به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط زیست، نهایت همکاری را برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به این گونه های جانوری ارزشمند به عمل آورند.

ادارات حفاظت محیط زیست نیز در سطح استان، همانند سالهای گذشته، تمهیدات لازم را برای کمک رسانی و امداد به حیات وحش استان، انجام خواهند داد.

آمادگی شهرداری ها برای مواجه با برف

شهرداری های مناطق یک، ۶ و ۱۰ که محدوده آنها در شمال و شمال غرب شیراز واقع شده است، برای مواجه با بارش برف آمادگی دارند. همچنین جلسه مدیریت بحران شهرداری منطقه یک شیراز با هدف پیش بینی تمهیدات لازم در خصوص آماده باش نیروها، تعمیر وتجهیز ماشین آلات مکانیکی و به کارگیری تدابیر لازم جهت ارائه خدمات رسانی بهتر به شهروندان برگزار شد.

 تا صبح دیروز، شهرستان سپیدان 3 سانتیمتر و سد درودزن یک سانتیمتر برف داشتند. بر این اساس میانگین بارندگی استان فارس در سال زراعی جاری تا صبح روز چهارشنبه، 237 میلی‌متر و میانگین بارندگی استان در سال زراعی گذشته در مدت مشابه 115.4 میلی‌متر بوده است؛ همچنین میانگین بلندمدت بارندگی سال زراعی استان در مدت مشابه عدد 136.7 میلی‌متر را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز