خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور ناجا در شیراز مطرح کرد:

صدا و سیما بابت برنامه‌های فرهنگی 200 میلیارد پول می‌خواهد/ خسارت 34 میلیاردی ناشی از تصادفات سالیانه به کشور

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۳۶۱

سمینار بین المللی دو روزه کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا،رئیس پلیس راهور ناجا در این سمینار در سخنانی اظهار داشت: امروز تصادفات دغدغه جدی دولت نیست و تا مادامی که دغدغه دولت نباشد، این روند رو به افزایش است.

سردار سیدکمال هادیانفر  با بیان اینکه سالانه حدود ۳۴ میلیارد دلار خسارت ناشی از تصادفات به کشور تحمیل می‌شود، تصریح کرد: هر نفر که در تصادف جان خود را از دست دهد، تقریبا ۵.۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم به کشور تحمیل می‌کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه مفهوم مدیریت سوانح در کشور ما اجرایی نشده است و بخش‌های مختلف امداد و نجات که نقش اساسی دارند، جزیره‌ای عمل می‌کنند، ادامه داد: کشورهای موفق در این باره، منسجم و تحت پوشش یک دستگاه و بخش عمل کرده‌اند.

هادیانفر بیان کرد: امروز ترافیک ضمن اینکه تاثیرات زیادی برای بشر ایجاد کرده، به دغدغه‌ای جدی به ویژه در حوزه ایمنی برای مردم دنیا تبدیل شده است.

بعضی روزها تا ۶۵ نفر جان بر اثر تصادف در کشور می میرند

وی با بیان اینکه براساس آمار سازمان‌های جهانی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود یک میلیون و ۵۹۰ هزار نفر در دنیا بر اثر تصادف جان خود را از دست بدهند، عنوان کرد: به ازای هر نفر کشته در تصادفات در ایران حدود ۲۷ نفر مجروح می‌شوند؛ بعضی از روزها نیز ۴۵ تا ۶۵نفر جان خود را به علت تصادف از دست می‌دهند. 

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین با بیان اینکه هر ساعت ۱.۹ نفر در ایران در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  آنچه که باید به آن توجه کنیم آمار تصادفات است، چون خشت آن را از ابتدا در کشور اشتباه گذاشته‌ایم.

هادیانفر با بیان اینکه امروز ما آمار تصادفات را کشته به کشته محاسبه می‌کنیم، افزود: این در حالی است که براساس آمار WHO متغیرهای اصلی در آمارهای تصادفات نقش دارند.

وی با یادآوری این موضوع که در بروز تصادف ۳۳ سازمان نقش دارند، گفت: تقریبا کشته‌های حوادث ترافیکی در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار وسیله ۷.۵ نفر محاسبه شده، در اروپا ۷.۲ نفر و در آسیا نیز ۱۰ نفر محاسبه شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: در ایران در سال ۲۰۱۳ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله ۶.۷ نفر کشته محاسبه شده در سال ۲۰۱۹ به ۵ نفر رسیده است.

هادیانفر همچنین با اشاره به اینکه تصادفات رانندگی ۷ درصد به تولید ناخالص ملی زیان وارد می‌کنند، خاطر نشان کرد: از مجموع تصادفات رانندگی، ۵۱ درصد در صحنه، ۶ درصد در طول انتقال و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی و یا بعد از ترخیص جان خود را از دست می‌دهند.وی تلفات انسانی، از دست دادن سرمایه‌های ملی، اتلاف وقت مسافران، تاخیر در حمل و نقل، افزایش مصرف سوخت، افزایش سوانح ثانویه، کاهش ظرفیت راهها و ... را از مهمترین پیامد سوانح ترافیکی برشمرد.

رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر جان خود را در تصادفات در ایران از دست داده‌اند و در برابر  آن ۳۶۵ هزار نفر مصدوم و معلول شده‌اند. هادیانفر ادامه داد: تصور کنید ۱۰ درصد از مصدومان و معلولان دیگر قادر به حرکت نیستند، حال ببینید چه هزینه‌ای به کشور و چه بار مالی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود؟

صدا و سیما بابت برنامه‌هایفرهنگی  200 میلیارد تومان پول می‌خواهد

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه صدا وسیما بابت ضبط و احیای برنامه‌های فرهنگی ۲۰۰ میلیارد تومان از ما پول می‌خواهد، افزود: اجرای طرح همیار، سفر بخیر و... در شمار طرح‌های موفق طی سال‌های گذشته بوده است.

هادیانفر همچنین اظهار امیدواری کرد که دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سمینارهایی نظیر سوانح ترافیکی موجب ارائه سند اقدام و انسجام ملی شود تا همانند اجرای برخی طرح‌های فرهنگی در این حوزه ۱۱ سال پیش انجام شد، شاهد استمرار روند کاهشی تصادفات به ویژه فوتی‌ها باشیم.

صدا و سیما بابت برنامه‌های فرهنگی 200 میلیارد پول می‌خواهد/ خسارت 34 میلیاردی ناشی از تصادفات سالیانه به کشور

افزایش 5/3 درصدی مصدومان حوادث رانندگی در فارس

در ادامه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش ۳.۵ درصدی تعداد مصدومان حوادث جاده‌ای در این استان طی امسال را هشدار دهنده دانست.

دکتر مهرزاد لطفی گفت: بروز بیش از ۱۷ هزار مورد مرگ براثر حوادث رانندگی در کشور، یک حادثه ملی است که دنیا با شنیدن آن تکان می‌خورد. لطفی با بیان اینکه تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن، از مشکلات اساسی ایران محسوب می‌شود، ابراز امیداوری کرد که خروجی این سمینار برای تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور در راستای کاهش آمار حوادث رانندگی و عوارض آن مورد استفاده قرار گیرد. وی ادامه داد: حوادث رانندگی پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، مهمترین عامل مرگ و میر در استان فارس و کشور به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: طبق گزارش پزشکی قانونی، امسال با افزایش ۳.۵ درصدی تعداد مصدومان ناشی از تصادف مواجه شده‌ایم که این خود هشدار است. لطفی گفت: متاسفانه اکثر مرگ و میرهای ناشی از تصادفات بین سنین ۲۴ تا ۳۵ سال ثبت شده است، رده‌های سنی که نیروهای مولد جامعه محسوب می‌شوند و نبود آنها اثرات خطرناکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث پس از حادثه نیز حدود ۳۲ هزار ماموریت اورژانس با محوریت تصادف طی ۹ ماهه گذشته امسال داشته‌ایم که آمار بسیار بالایی است.

ثبت ۲۰۰ میلیون تردد در جاده‌های فارس طی ۹ ماه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم در این سینمار گفت: در ۹ ماهه منتهی به پایان آذر امسال ۲۰۰ میلیون تردد از مجموع ترددهای کشور در استان فارس انجام شده، تردد خودروهای سنگین در فارس نیز ۸ در صد افزایش داشته است.

محمودرضا رضایی کوچی گفت: آمار وضع کشور و جاده‌ها نشان دهنده این است که مشکلات حمل و نقل، سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، نداشتن کمربند ایمنی و استفاده از تلفن همراه به عنوان عوامل اصلی و عوامل دیگری مانند خودرو و زیر ساخت‌ها در تلفات جاده‌ای اثر گذار است. وی افزود: ۴۵ درصد مسیرهای جاده‌ای کشور در استان فارس وجود دارد و همین امر موجب شده که فارس بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص دهد. 

رئیس سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی نیز در گفت: از سال ۸۵ تا ۹۸ شاهد کاهش تصادفات ترافیکی در کشور به ویژه در استان فارس بوده‌ایم.

کامران باقری لنکرانی اظهار کرد: در ۳ سال گذشته مرگ و میر ناشی از تصافات جاده‌ای افزایش یافته اما در ۸ ماهه اخیر آمار تعداد مصدومان در کشور و فارس کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اورژانس پیش بیمارستانی در کشور افزایش پیدا کرده و این امر در روند کاهش تلفات تاثیر گذار بوده است، اما هنوز مهم ترین علت مرگ و میر در سنین زیر ۴۰ سال در کشور را حوادث ترافیکی تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز