خبرگزاری کار ایران

یادداشت ؛

جز راست نباید گفت

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۰۱۲

امروزه یکی از روش‌های متداول برای آسیب زدن به ساختار اقتصادی کشور ، هدف قرار دادن صنعت غذایی آن جامعه است تا به واسطه آن تغذیه و سلامت افراد به خطر بیفتد،اتفاقی که چند روز پیش در صنایع لبنی کشور شاهد بودیم.

ایلنا ؛ در کشوری زندگی می‌کنیم که به خاطر پیشرفت‌های چشمگیر آن در علم دامپزشکی از توانایی بالایی در تولید شیر با کیفیت برخوردار است، براساس تحقیقات صورت گرفته مصرف شیر در بسیاری از کشورها  برای هر نفر به رقمی بالغ بر 300 کیلو در سال می‌رسد، اقدامی که با گذشت زمان در بسیاری از جوامع باعث بلند شدن میانگین قد و افزایش زیبایی افراد در آن کشورها شده است.

با توجه به آمار موجود نیمی از نیروی کار یک جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و شیر یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تغذیه‌ای برای این گروه از افراد جامعه است زیرا  جذب کلسیم در این قشر حدودا تا سن 30 سالگی است؛ علاوه بر آن در  دوران شیردهی و بارداری  که موجب از دست رفتن میزان زیادی کلسیم بدن زنان می‌شود خطر ابتلای این افراد به بیماری پوکی استخوان را نسبت به مردان دو چندان می کند،بنابراین شیر ییک از اصلی ترین مواد غذایی زنان به حساب می آید.

از آنجایی که قابل جذب ترین کلسیمی که در جهان وجود دارد کلسیم شیر است پس هیچ مکمل غذایی نمی تواند میزان کلسیم غذا را به اندازه این ماده غذایی تأمین نماید گه باید مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر زنان جامعه نیز می‌توانند مانند مردان حداقل تا سن 65 الی70 سالگی برای کشور مفید باشند بنابراین اگر تغذیه جامعه نامناسب باشد سن پوکی استخوان در بانوان به پایین‌تر از حد استاندارد می‌رسد و  آن دسته از زنان که دچار پوکی استخوان می شوند احتمال اینکه از شانس کمتری برای فعالیت های اجتماعی برخوردارند، زیرا با یک شکستگی می‌تواند وارد سیکلی شود که اول کارایی‌اش را در جامعه از دست می دهد و بعد  ممکن است شکستگی‌ها باعث از کا افتادگی مفرط فرد شود.

حال با وجود این شرایط به راحتی در یک برنامه تلویزیونی در کشور آنچنان تشویشی درباره مضرات مصرف شیر در ایران به دلیل وجود آفلاتوکسین  ایجاد می‌شود که چند روزی اذهان عمومی را مشوش می‌کند که شیر مصرف کنیم یا خیر؟و از آنجا که عوارض مصرف نکردن شیر 20 تا 30 سال بعد خودش را نشان می‌دهد افراد جامعه به دلیل ترس از وجود سم آفلاتوکسین در شیر ، مصرف  آن را کنار می‌گذارند.

حقیقت آن است که آلوده بودن با در حد مجاز بودن فرق دارد هر نوع ماده‌ای که وارد شیر شود به آن آلودگی می‌گویند حتی اگر آن ماده  آب شرب سالم باشد ، آیا قاطی کردن شیر با آب می‌تواند ضرر داشته باشد؟ البته در بسیاری از مواقع برای ترساندن جامعه از این دروغ‌های آماری نیز استفاده می‌شود، متاسفانه با پخش یک برنامه کم اهمیت تلویزیونی و بازنشر آن توسط برخی افراد در شبکه‌های مجازی و دست به دست شدن آن در کانال‌های مختلف به جرأت می‌توان گفت چند صد میلیارد دلار در طی چند سال  آینده به صنعت لبنیات کشور ضرر وارد می شود .

 امیدوارم جامعه ما نیز از این پس هوشمندانه‌تر رفتار کرده و به جای باور کردن یک دروغ فوری به یک منطق طولانی برسد. منطقی که در نهایت درست را از نادرست تشخیص دهد  و هر دروغی را  به راحتی راست نپندارد.

پیام محبی / دامپزشک

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز