خبرگزاری کار ایران

در کارگروه کاهش آلودگی هوای شیراز مطرح شد؛

۱۰ تالاب فارس مستعد ریزگردها است/ امکان ذخیره فرآورده یورو ۴ در مخازن استان وجود ندارد/ استاندارد نبودن گازوئیل و بنزین توزیعی

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۸۷۱

جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر شیراز و مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، استاندار فارس در این جلسه با بیان اینکه مقابله با پدیده گرد و غبار در ارتباط با حقوق عامه مردم است، گفت: انجام اقدامات عملی و کارآمد برای جلوگیری از آلودگی هوا نیازمند برنامه‌ریزی در زمینه منشاء آلودگی، میزان اثرگذاری آلاینده ها، اقدامات و راهکارهای کنترل آلودگی و عوامل تشدید کننده و کند کننده است.

عنایت الله رحیمی افزود: عواملی همچون تولید خودرو، تامین سوخت و دریافت معاینه فنی خودرو، در آلودگی ناشی از رفت و آمد اتومبیل‌ها موثر است.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای کاهش آلودگی و مقابله با پدیده گردو غبار تصریح کرد: این برنامه ریزی در صورتی به نتایج عملی منجر خواهد شد که اهداف کلان و خرد در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آن تدوین شود.

به گفته استاندار فارس، بعضی از این عوامل نیازمند اصلاح روند و یا کنترل و نظارت اجرای تصمیمات در سطوح کلانِ ملی است و علاوه براین نیازمند برنامه ریزی ها و اجرای صحیح طرح های درون استانی نیز است.

رحیمی، دارا بودن معاینه فنی را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و افزود: این معاینه در خصوص خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی انجام می شود.

 وی همچنین کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر را نیازمند توسعه سایر روش های حمل و نقل عمومی پاک همچون مترو، تراموا و حمل و نقل با سیستم دوچرخه مطرح کرد. به گفته وی، در این دولت توجه ویژه ای به حوزه سیستم حمل و نقل پاک شده است و تامین اعتبار مربوط به سهم دولت برای اجرای خطوط مترو، نشانگر این موضوع است.

رحیمی با بیان اینکه کاهش و کنترل گرد و غبار نیازمند شناسایی کانون‌های گرد و غبار است، عنوان کرد: این کانون ها ممکن است درون استان، ملی و یا فرا ملی باشد که در هر یک از این موارد، به برنامه ریزی هایخاصی در سطوح مختلف نیاز است.

وی خشکی مراتع، خشک شدن تالاب‌ها و زمین های کشاورزی خالی از کشت را از جمله کانون های درون استانی گرد و غبار برشمرد و  ادامه داد: درخصوص کنترل کانون های درون استانی گرد و غبار، اقداماتی انجام شده، اما امیدواریم با برنامه ریزی سازمان محیط زیست و همراهی سایر دستگاه ها، شاهد کاهش و کنترل بیش از پیش آن باشیم.

استاندارفارس با بیان اینکه معادن تولید شن و ماسه از دیگر کانون های تولید آلودگی و گرد و غبار است، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز اقدامات کنترلی مناسبی انجام شده و امیدواریم با جا به جایی این معادن در غرب و حریم ۳۰ کیلومتری شیراز، شاهد رفع مشکلات باشیم. 

 فارس دارای پهنه‌های مستعد بیابانی است

در ادامه، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه بسیاری از پهنه‌های تالابی کشور خشک و اکثر دشت‌های سیلابی ایران هم شرایط نامناسبی داشته اند، تصریح کرد: با این وجود طی دو سال گذشته به دلیل بارندگی‌های نرمال شرایط تا حدودی بهتر شده است، اما در موضوع گرد و غبار همچنان دچار مشکل هستیم.

حمید ظهرابی افزود: گرد غبار دو منشا داخلی و خارجی دارد؛ در حالیکه امکان دخالت در منشا خارجی آن را نداریم اما در بحث گرد و غبار با منشا داخلی، ستاد مقابله با گرد و غبار کشور فعالیت‌های گستردهای انجام داده است. به گفته وی، همچنین در بودجه ٩٨ حدود ١٠٠ میلیون دلار برای مبارزه با گرد و غبار در استان خوزستان مصوب کرد و امسال نیز مقرر شده که این موضوع را به سایر استان‌ها هم تسری دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه فارس دارای پهنه‌های مستعد بیابانی است، ابراز کرد:  بخشی از شمال و شرق استان را مناطق بیابانی و نیمه بیابانی تشکیل می‌دهد و همچنین ۱۰ تالاب در فارس داریم که می‌توانند به عنوان پهنه گرد و غبار عمل کنند.

 به گفته وی، امسال شیراز نسبت به سایرکلانشهرها که با مشکلات عدیده‌ای در موضوع آلودگی هوا مواجه بودند، شرایط خوبی داشت که دلیل این مهم تلاش‌های این اداره کل و همکاری‌های خوب دستگاه‌های اجرایی به همراه بهبود شرایط محیطی ناشی از بارش‌ها است.

ظهرابی با تاکید بر اینکه تلاش حفاظت محیط زیست بر این است که کیفیت هوا را بهبود دهد، تصریح کرد: بررسی وضع آلاینده‌های جوی در شیراز طی حدود ٩٤ درصد از روزهای امسال شاخص سالم و متوسط را نشان داده است.

عدم استاندارد برخی گازوئیل های توزیعی

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه یکی از مسائل جدی و تاثیرگذار در کیفیت هوا، کیفیت سوخت مصرفی است، افزود: ارزیابی‌های انجام شده بیانگر این است که گاهی اوقات گازوئیلی که توزیع می‌شود استانداردهای لازم را ندارد و گاهی حتی بنزین هم چنین مشکلاتی داشته است.

به گفته ظهرابی، سوخت مصرفی تاثیر بسزایی در تولید و انتشار آلاینده‌ها در محیط های شهری به ویژه سوختی که در بخش حمل و نقل و صنایع استفاده می‌شود، دارد. 

 امکان ذخیره فرآورده یورو ۴ وجود ندارد

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس نیز با اشاره اینکه در 2 ماه اخیر بیش از 2 میلیون  لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار در جایگاه‌های عرضه سوخت شهر شیراز توزیع شده است، عنوان کرد: در سال ۹۷، روزانه ۷۰۰ هزار لیتر بنزین یورو ۴ در جایگاه‌های شهر شیراز توزیع می‌شد.

امیر بنی کریمی با بیان اینکه استان فارس فاقد زیرساخت خط لوله است، عنوان کرد: به همین دلیل امکان ذخیره فرآورده یورو ۴ در مخازن حمل و نقل وجود ندارد و درخواست‌های ما از طریق نفت کش و سه پالایشگاه  فوق تامین می‌شود.

بنی‌کریمی افزود: از آنجا که نفت، گاز و بنزین شهر شیراز باید تحت پوشش بنزین یورو ۴ قرار می‌گرفت، خوشبختانه طی سه چهار سال گذشته تاکنون توانسته‌ایم این مهم را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز