خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه و کارشناس صنایع غذایی فارس:

با اطمینان می‌گویم مقدار آلودگی شیرها در حدی نیست که مضر باشد

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۵۸۸

اظهارات نسنجیده و غیر کارشناسی فردی با عنوان بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران درباره شیر‌های پاستوریزه و پخش آن در یک برنامه تلویزیونی در فضای مجازی واکنش‌هایی به دنبال داشت که موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرد.

به گزارش ایلنا ،این اتفاق واکنش محافل و مجامع رسمی از جمله مراکز علمی کشور را برانگیخت و به دنبال آن , ارگان‌های مسئول با تکذیب موضوع ، به روشنگری پرداختند و آمارها و ارقام بیان شده را فاقد اصالت دانستند ، اما تاثیر سوء این اظهارات غیر علمی و غیر کارشناسی قطعا تاثیر بلند مدت بر چگونگی مصرف شیر و لبنیات می گذارد و با کمال تاسف سرانه مصرف شیر در جامعه ما را که بسیار کم است باز هم کاهش خواهد داد.

محمد هادی اسکندری دانشیار بخش صنایع غذایی دانشگاه شیراز در این زمینه  با بیان اینکه مطالب منتشر شده در فضای مجازی در باره وجود سم افلاتوکسین در شیر غیر کارشناسی و غیر فنی و غیر علمی است گفت: موضوع مهم و قابل اعتنا این است که ارزیابی میزان آلودگی به افلاتوکسین به صورت دقیق انجام بشود و اعلام کلی موضوع به هیچ عنوان علمی و قابل قبول نیست.

این متخصص علوم غذایی با تاکید بر اینکه همه متخصصان و کارشناسان بر میزان و درصد آلودگی به افلاتوکسین حساس هستند گفت: حتی شیر تولید شده در کشورهای صنعتی و به اصطلاح پیشرفته مانند آمریکا هم مقداری افلاتوکسین دارند ، مهم این است که این میزان از حد مجاز تجاوز نکند.

استادیار دانشگاه شیراز اضافه کرد: بنا بر این سنجش میزان آلودگی به افلاتوکسین بسیار مهم است ، دهها کار پژوهشی در کشورمان انجام شده و نتیجه همه این پژوهش ها  این است که میزان این آلودگی ها بیشتر از حد مجاز نیست .

اسکندری ادامه داد: با اطمینان و یقین می‌توان گفت مقدار آلودگی به حدی نیست که برای مصرف کننده مضر باشد ، حتی اگر مصرف سرانه شیر یک نفر در ایران تا 90 لیتر هم باشد هیچ جای نگرانی در باره آلودگی افلاتوکسین وجود ندارد .

این استاد دانشکده دامپزشکی با اشاره به اظهارات غیر کارشناسی پخش شده از تلویزیون و فایل‌های منتشر شده در فضای مجازی اذعان داشت : ایشان احتمالا نتایج آلودگی در چند منطقه را بیان کرده‌اند و یا نتایج متعلق به سال‌های خیلی قبل است که قابل استناد نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز