خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی یزد:

زندان ۱۰۰۰ ساله یزد بازسازی شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۵۶۰

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: مدرسه ضیائیه، معروف به زندان اسکندر در بافت تاریخی یزد با ۱۰ قرن قدمت مرمت و بازسازی شد.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر صمدیانی گفت: دیوار‌های کاهگلی مدرسه ضیائیه معروف به زندان اسکندر در بافت تاریخی یزد مرمت شد.

وی افزود: مرمت به صورت تراشیدن کاهگل‌های فرسوده و ته کش و روکش کاهگل‌های دیواره زندان با استفاده از مصالح گل سرندی، کاه نرمه و گچ یزد انجام شد.

صمدیانی اظهار داشت:  در سال‌های ابتدایی ساخت این بنا، از آن برای زندانی کردن تبعیدیان اسکندر مقدونی استفاده می‌شد، به مرور به مدرسه‌ بسیار مهمی تبدیل شد و ۸ قرن افراد سرشناسی در آن به تحصیل و تدریس مشغول شدند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود:  معماری زندان اسکندر نسبت به دوران خود بی نظیر بوده و دارای گچبری‌ها و تزئینات زیبایی با آبرنگ طلایی و لاجوردی بوده که بخش اعظم آن از بین رفته‌است.

زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیائیه در حقیقت مدرسه‌ای است با حدود ۱۰ قرن قدمت که در محله فهادان شهر یزد در مجاورت بقعه دوازده امام واقع شده است.

این بنا در سال ۸۳۱ هجری قمری توسط عارف معروف ضیاءالدین حسین رضی بنا شد و در سال ۹۰۵ ه‍.ق با همکاری پسرانش مجدالدین حسن و شرف‌الدین علی تکمیل شد. 

زندان اسکندر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز