خبرگزاری کار ایران

بیانیه شورای اصلاح‌طلبان استان مرکزی درباره رد صلاحیت‌ها/ از بین ۳۸۸ ثبت نام کننده تنها ۲ اصلاح‌طلب تأیید شدند

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۳۱۰

اصلاح طلبان استان مرکزی در بیانیه ای نسبت به رد صلاحیت های گسترده و عدم امکان رقابت در انتخابات مجلس یازدهم اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا از اراک شورای اصلاح طلبان استان مرکزی در بیانیه ای نسبت به رد صلاحیت های گسترده و عدم امکان رقابت در انتخابات مجلس یازدهم اعتراض کردند.

در متن این بیانیه آمده است:

به نام خدا

شهروندان گرامی استان مرکزی 

به دلیل عدم رغبت بسیاری از  اصلاح طلبان شاخص و دیگر نخبگان سیاسی و اجتماعی برای ثبت نام در انتخابات یازدهمین دوره مجلس که بازتابی از فضای مبهم و توام با یاس جامعه است، شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استان مرکزی برای جلوگیری از حذف خود خواسته طرفداران جامعه مدنی، دموکراسی، حاکمیت پاسخگو و‌ حکمرانی مطلوب، تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفت و با دعوت از اصلاح طلبان و دیگر نخبگان سیاسی و‌ اجتماعی در سراسر استان مرکزی تلاش کرد چراغ راه دموکراسی را روشن نگاه دارد.

اما متاسفانه تمام ثبت‌نام کنندگان با گرایش اصلاح‌طلبی به غیر از دو نماینده فعلی اراک و‌ شازند، که عضو فراکسیون امید هستند ردصلاحیت شدند تا عملا بر سرپنج کرسی دیگر استان مرکزی در مجلس امکان هیچ رقابت انتخاباتی برای اصلاح طلبان وجود نداشته باشد. 

در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان از مجموع ۱۴۸ ثبت نام کننده تنها یک گزینه اصلاح طلب تایید صلاحیت شده و در شهرستان شازند نیز از مجموع ۴۹ ثبت نام کننده تنها یک اصلاح طلب در فهرست تایید صلاحیت شدگان قرار گرفته است. 

این در حالی است که درحوزه انتخابیه ساوه و زرندیه نخست تنها یک گزینه اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شد، اما چند روز پس از آن صلاحیت ایشان هم رد شد تا مشخص شود همین اندک تایید صلاحیت ها نیز چندان دوامی نداشته و دارای اعتبار نیست. 

سئوال مهم این است که چه  مستنداتی و توسط چه کسانی در پرونده ها وارد می شود که یک نامزد انتخابات پس از انجام استعلام از مراجع قانونی چهارگانه تایید صلاحیت می شود اما تنها چند روز بعد این تایید صلاحیت را باطل اعلام می کنند.

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استان مرکزی به هیات‌های نظارت، شورای نگهبان و البته استاندار و فرمانداران یادآور می شود که رعایت قانون در نحوه تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات و امکان شکل‌گیری فرایند رقابت، لازمه حکمرانی خوب  و اعمال حق انتخاب شدن و انتخاب کردن به صورت آزادانه، از بدیهی ترین حقوق قانونی و شهروندی است و مسئولیت حفظ این روند قانونی با مسئولان است. 

برگزاری انتخابات رقابتی از حقوق اساسی ملت و دوای درد کشور است اما پس از این همه سال کماکان گرفتار مفاهیم اولیه انتخابات هستیم.

ردصلاحیت اصلاح طلبان و فعالان سیاسی و اجتماعی در این دور از انتخابات مجلس درست در جهت عکس درک اصلاح‌طلبان مبنی بر لزوم حضور نخبگان و‌مردم در فضای سیاسی برای بهبود وضعیت کشور است.

در شرایط فعلی و با وجود ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان در استان مرکزی اعمال حق انتخاب شدن ‌و به تبع انتخاب کردن و حضور در فرآیند برگزاری یک رقابت حتی نسبتا منصفانه و نسبتا آزادانه سلب شده اما با این وجود هنوز فرصت تجدید در این رویه برای شوراینگهبان وجود دارد. 

هر چند تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب و نخبگان سیاسی و اجتماعی در دقایق پایانی، فعالیت ستاد انتخاباتی را با چالش مواجه و رقابت عادلانه را با موانع جدی روبرو می‌کند، اما اصلاح‌طلبان از کوشش در شرایط نابرابر هم برای محفوظ ماندن ایران از خطر های پرشمار ناشی از عدم مشارکت چشمگیر در انتخابات دست برنمی‌دارند و درصورتی که نامزدی برای کرسی های مجلس داشته باشند تن به رقابت می دهند.  

بنابراین در شرایط فعلی، شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان مرکزی هم صدا با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کشور خواستار بازگشت همه دست اندرکاران فرایند انتخابات به قانون اساسی و رعایت نص صریح قانون بدون تفسیر به رای در جهت احیای حقانتخاب شدن و انتخاب کردن است. 

شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان مرکزی ضمن تاکید بر لزوم تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب و هر نخبه سیاسی و فعال اجتماعی میهن پرست رد صلاحیت شده درکشور طبق سرفصل‌های قانونی، خواستار ایجاد شرایطی است که امکان ارائه لیست انتخاباتی و حضور و رقابت در انتخابات مجلس یازدهم برای بخش بزرگی از مردم فراهم شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز