خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

ضرورت مدیریت جهانی صادرات زعفران/ مهمترین شاخص بورس شفاف سازی قیمت زعفران است

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۱۵۱

فرماندار تربت حیدریه گفت: در رابطه با زعفران یکی از اقدامات خوب راه اندازی بورس است که مهمترین شاخص بورس شفاف‌سازی قیمت ها است و بورس یک بستر مناسب برای عرضه فروش کالا محسوب می شود.

علی رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تربت‌حیدریه، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: نیازمند مدیریت صادرات محصول استراتژیک زعفران به عنوان یکی از مزیت های مطلق کشور در صحنه جهانی هستیم و ما در بحث صادرات زعفران با صادرکنندگان  مختلف و متعددی مواجهه هستیم که دارای برندهای مختلف و شناخته شده هستند و همزمان ممکن است افرادی وارد بازار شوند که سابقه کافی نداشته باشند و ورود آنها به سازمان جهانی لطمه وارد کند.

وی در خصوص صادرات زعفران با برند ایران گفت: باید در مورد این ایده ساز وکاری تعریف شود که زعفران ما با برند دیگری صادر نشود و نبود برند در داخل کشور باعث می‌شود زعفران به صورت فله خریداری شود و با برندهای کشورهای خارجی به فروش برسد و باید همه صادرکنندگان زعفران به سازوکار برسند و هرکس تعهدی به طرف خارجی دارد محفوظ بماند و این سازمان جهانی بتواند آن را تامین کند و زعفران با استانداردهای لازم تحت عنوان زعفران ایران صادر شود و همچنین مالکیت معنوی این محصول حفظ شود و اگر کشورهای خارجی با برند و آرم خود صادر کنند ما در مجامع بین المللی بتوانیم از حق خود دفاع کنیم .

فرماندار تربت حیدریه تاکید کرد: 85 تا 90 درصد محصول زعفران صادر می شود و نفع استراتژیکی گاهی اوقات این است که زعفران گران و گاهی اوقات هم نباید گران باشد که برای در دست گرفتن بازار استراتژیک نیازمند این هستیم که بازار جهانی را در دست داشته باشیم و باید سازوکاری تعریف شود که با این حجم از صادرات زعفران به اجماع کامل داخلی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسیم.

وی گفت: کمترین سهم و ارزش این چرخه تولید را کشاورز و تولید کننده دارد و دنیا به سرعت بازارها را جایگزین میکند که افزایش تولید محصول زعفران درکشورهای پیرامونی باشد، بنابراین نیازمند این هستیم که بازار را انحصارا در اختیار داشته باشیم و باید به شکل اجماعی این محصول را تولید کنیم و حیف است که تولید کننده 95 درصد این محصول هستیم و فقط 5 تا 10 درصد ارزش افزوده آن در دست ما باشد 

وی از خرید حمایتی زعفران خبر داد و گفت: نحوه خرید به دوصورت خواهد بود که در گام نخست بصورت فیزیکی توسط مراکز سازمان تعاون روستایی از کشاورز انجام می شود و در گام بعد از طریق سپرده کالای بورس نیز صورت می گیرد و کشاورز مختار است و می تواند بورس یا سازمان تعاون روستایی را نیز انتخاب کند.

رستمی خاطر نشان کرد: در خرید حمایتی کف خریدی برای چهار نوع محصول؛ پوشال مرغوب، پوشال خوب، شبه نگین و نگین ممتاز تعیین شده و شرایطی برای آن در نظر گرفته شده که کف قیمت نیز لحاظ شود و بعد از خرید این قیمت ها بی شک افزایش یافته و طبیعتا این حجم خرید نیز به سازمان تعاون روستایی می رسد.

وی گفت: مراکز خرید سازمان تعاون روستایی در تمامی شهرهای اصلی خراسان رضوی و جنوبی به لحاظ نرم افزای و سخت افزتری شامل بسته بندی و آزمایشگاه تجهیز شدند که پس از آزمایش های مربوطه وجه تعیین شده به حساب کشاورز واریز می شود.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح خرید توافقی هم وزارت جهاد کشاورزی که متولی طرح های نظارتی و حمایتی است، گفت:با این طرح هم کشاورزان حاصل دست رنج شان نابود نشد و هم سازمان مرکزی تعاونی روستایی سود کرد.

وی گفت: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق وظیفه ذاتی خود مبنی بر اقدامات کنترلی و حمایتی، در کنار تولیدکننده و فرآوری کننده،  باید از صادر کننده زعفران نیز حمایت کند زیرا این یک زنجیره است و هیچ کدام از عوامل غریبه نیستند و یک شیوه حمایتی آن است که وزارت جهاد کشاورزی مانع توسعه کشت ‌زعفران در ایران شود، اما اگر به هزار و یک دلیل قادر به انجام اقدامات محدود کننده نیست، ضرورت دارد تا کنترل تنظیم بازار را بر عهده بگیرد که این جزو وظایف ذاتی این وزارت خانه می باشد.

رستمی گفت: مشکل دیگری که داریم آن است که بازارهای اروپا نه تنها نابسامانی ها و رقابت های داخلی ما را ندارند، بلکه از نابسامانی های داخلی ما به نفع خود سود می برند، لذا ایجاد یک وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور، برای ایجاد آرامش بر بازار زعفران بسیار ضروری می باشد.

فرماندار تربت حیدریه افزود : زعفران گران‌ بهاترین ادویه جهان است و در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان محسوب می‌شود.

وی گفت : در رابطه با زعفران یکی از اقدامات خوب راه اندازی بورس است که مهم ترین شاخص بورس شفاف سازی قیمت ها است وبورس یک بستر مناسب برای عرضه فروش کالا است .

رستمی تصریح کرد: در اقتصاد های بزرگ دنیا همواره بازار سرمایه به عنوان نقطه ثقل سرمایه گذاری مطرح است و بر همین اساس بورس آخرین مکانی است که می تواند به طور بلند مدت محل جذب سرمایه های مردم باشد .

وی گفت : بازار سهام مکانی برای تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی و رشد اشتغال در جامعه است که این موضوع به عنوان وجه تمایز اصلی آن از بازار های رقیب مطرح می‌شود .

رستمی تصریح کرد: رشد قیمت ها در بازار سرمایه به مفهوم رشد و بالندگی بنگاه های اقتصادی است واین امر موجب ارتقا ء توسعه اقتصادی کشور می شود و بورس آخرین مکانی است که می تواند به طور بلند مدت محل جذب است.

وی گفت: وجود ابزارهای معاملاتی متنوع برای طیف گسترده ای از سرمایه گذاران باعث می شود افراد با ریسک وبازده انتظاری امکان فعالیت درابزارهای مختلف مانند سهام ، اوراق بهاردار ، اوراق آتی وخرید وفروش و... را برای سهامدارن به همراه داشته باشد.

وی افزود: زعفران از دوسال گذشته وارد بورس شده است و همچنین زیره از بهار امسال وارد شد و پسته نیز به زودی وارد بازار بورس می شود و بعضی از قسمت های بورس کالا  مانند زعفران و ابریشم باید وارد بورس بین المللی شود .

وی مهمترین نیاز کشاورزان وسرمایه گذاران را تشکیل صندوق های سرمایه گذاری کشاورزی عنوان کردو افزود: تشکیل صندوق های سرمایه گذاری کشاورزی برای کمک کشاورزان در بورس است برای زمانی که مافیای زعفران و پسته بازارسازی می‌کنند این صندوق به موقع وارد شود و از خرید و فروش غیر منطقی و غیر موجهه جلوگیری کند.

رستمی آماده سازی انبارهای نگهداری، استاندارد سازی آزمایشگاه های ذخیره و هرگونه بازارسازی از طریق ناظر بورس را از فعالیت‌های بورس در تربت حیدریه عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز