خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

بخشی از معافیت‌ها عدالت مالیاتی را به چالش کشیده است

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۸۷۸

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فعالان اقتصادی در خصوص بودجه سال آینده کشور، نگرانی هایی جدی دارند و بسیاری از زوایای لایحه‌ای که دولت به همین منظور ارائه داده، با ابهام روبه روست و یکی از دغدغه های جدی در این حوزه نیز متوجه درآمدهای مالیاتی است.

به گزارش ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی در چهاردهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد که با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان برگزار شد، لایحه بودجه 1399 را «رویایی» توصیف کرد و افزود: رشد 25 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، این سوال را ایجاد می کند که در شرایط موجود اقتصادی منابع تامین این درآمدها چه خواهد بود؟ ما نیز اعتقاد داریم که مالیات ها به عنوان درآمد پایدار باید سهم عمده ای در اقتصاد کشور داشته باشند اما این مسئله نباید به فشار مضاعفی برای بخش‌های شفاف اقتصاد بدل شود. رشد پایه‌ها، حذف معافیت‌ها و مهار فرارهای مالیاتی می‌تواند بخشی از این افزایش را جبران کند.

وی نسبت به سهم خراسان رضوی از درآمدهای مالیاتی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: در خطه‌ای که عمده بار اقتصاد بر دوش بخش خصوصی است، چنین رشدی قطعا فشار را بر بخش‌های شناسنامه‌دار افزون می‌کند، بحث بازنگری در سهم درآمد مالیاتی خراسان رضوی به دفعات و از مراجع مختلف پیگیری شد و به رغم وعده‌هایی که به دفعات بیان شد، تغییری حاصل نیامد.

شافعی تاکید کرد: معتقدیم که بخشی از معافیت‌های مالیاتی، عدالت در این بخش را به چالش کشیده است. اتاق بازرگانی و تشکل های فعال اقتصادی باید همت کرده و پیگیری های موثری را در خصوص معافیت های مالیاتی صورت دهند.

وی توضیح داد: یک واحد تولیدی به رغم وابستگی به یک نهاد یا سازمان، از مالیات معاف می‌شود اما واحد مشابهی که بخش خصوصی متولی آن است باید در همان شرایط دست به تولید بزند، رقابت کند و مالیات بپردازد پس طبیعتا قیمت تمام شده کالای او به مراتب بیشتر است و کلیت این شرایط با عدالت مالیاتی در تضاد قرار دارد.

او با اشاره به پیگیری‌های مستمر پارلمان بخش خصوصی در موضوع «مالیات بر ارزش‌افزوده» زد و گفت: جلسات فراوانی در همین رابطه با حضور مسئولان، نمایندگان و صاحبنظران این حوزه برگزار کردیم تا لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده به نتیجه برسد و پیگیری‌های ما از مجلس همچنان تداوم دارد و امیدواریم روند بررسی و تصویب این لایحه قانونی با سرعت بیشتری محقق شود.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود به حوادث اخیر کشور اشاره و بیان کرد: ایران همواره با فراز و فرودهایی در تاریخ خود روبه‌رو بوده است اما تسلسل اتفاقات تلخ اخیر، آحاد جامعه را بیش از هر زمان دیگر متاثر ساخت.

وی ادامه داد: شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فقدان بزرگی برای کشور و جامعه ایران است. شماری از انسان‌ها، چه در دوران حیات و چه پس از مرگ، اثرگذار هستند و این چهره مبارز نیز از چنین ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود. در مراسم تشییع او، خیل عظیم جمعیت و آحاد جامعه با هر نوع باوری حضور داشتند. به برکت خونی که ریخته شد، وحدتی ملی را شاهد بودیم اما متاسفانه اتفاقات تلخی که از پسِ آن آمد، چه جان سپردن هموطنانمان در استان کرمان و چه حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، شوک بزرگی را به جامعه وارد ساخت.

شافعی تاکید کرد: از پس این اتفاق تلخ، خبر سیل سیستان و بلوچستان رسید. استانی که منهای چنین حوادث طبیعی‌ای، خود از محرومیت‌های فراوانی رنج می‌برد و این سیل، آواری از مشکلات و تلخی‌های جدید برای مردم مظلوم این خطه به همراه آورد.

وی از فعالان اقتصادی استان، که سال گذشته در حوادث سیل و زلزله شمال و غرب کشور، یاری‌رسان هموطنانشان بودند، دعوت کرد تا بار دیگر همراهی و همدلی خود را در این روزهای دشوار به مردم استان سیستان و بلوچستان نشان دهند.

وی یادآور شد: اگرچه امروز عمده تلاش‌ها بر امدادرسانی‌های اورژانسی به این خطه متمرکز است اما نباید از رویکردهای اساسی نیز غفلت شود. سیل بسیاری از زیرساخت‌های سیستان را از میان برده و بخشی از تلاش خیّران باید متوجه احیا و ساخت مجدد آن ها باشد.

وی متذکر شد: در اتاق ایران نیز مجدانه پیگیر هستیم تا به اتکای کمک‌های فعالان اقتصادی نیک‌اندیش، اقدامات شایسته‌ای را در این سیستان و بلوچستان رقم بزنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز