خبرگزاری کار ایران

با اعتبار اولیه حدود ۱۲۰ میلیون یورو؛

عملیات اجرایی بزرگترین طرح تولید مواد پایه صنعت الومینیوم و فولاد کشور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۰۶۹

عملیات اجرایی کارخانه بزرگ ۵۰۰ هزارتنی تولید کک نفتی کلسینه (CPC) و دیگر فرآورده های پایه صنایع آلومینیوم و فولاد در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، فریدون فدایی دولت مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح بزرگ که سرمایه‌گذار و مجری آن از بخش خصوصی است، گفت: تامین مواد اولیه فولاد و آلومینیوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با تکیه بر توان مهندسی و اجرایی، طرح جامع مطالعاتی احداث کارخانه ۵۰۰ هزارتنی تولید کک نفتی کلسینه (CPC) و دیگر فرآورده های پایه صنایع آلومینیوم و فولاد تهیه شد.

مجری طرح صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان افزود: اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی در شرایطی که دشمنان و نظام سلطه در صدد تحریم صنایع فلزی کشور هستند، حاکی از عزم صنعتگران برای نقش آفرینی فعال در توسعه اقتصادی کشور و بهره‌مندی از ظرفیت بی بدیل این منطقه اقتصادی است.

وی ضمن برشمردن مزایای  منطقه متبوعش ادامه داد: هرکدام از ظرفیتها و قابلیت های منطقه ویژه لامرد به عنوان یک راهبرد  جدید می تواند تعریف شود و اهداف ذاتی تشکیل مناطق ویژه یعنی رونق اقتصادی و افزایش ظرفیت تولیدی کشور با تکیه بر توانمندی های داخلی، افزایش توان صادراتی، محرومیت زدایی و اشتغال پایدار، بهبود وضعیت معیشتی مردم را تحقق سازد که این منطقه در پرتو همکاری ها و حمایت های رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار فارس، نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی، در کانون توجه ملی قرار گرفته است.

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تلاش مدیریت این کانون صنعتی را معطوف  قرار دادن ظرفیت های نهفته در معادن غنی  مبتنی بر رهیافت مطالعات دقیق عنوان کرد و افزود: طرح تولید انرژی کشور در این منطقه ویژه با توجه به  شرایط مناسب مورد تایید وزارت نیرو مورد بازبینی و به عنوان نقشه راه جدید به سرمایه گذاران متقاضی معرفی می شود. 

از منظر نگاه این مدیر ارشد صنعتی با توجه به اینکه  آلومینیوم جنوب به مرحله  بهره براری رسیده ودر آینده با تکمیل چرخه تولید این کارخانه، 150 هزار تن آلومینیوم مذاب برای تولید انواع ورق های عریض، صنایع آلیاژی، پروفیل آلومینیوم، قطعات خودرو و دیگر صنایع مرتبط با این فلز گرانبها در دسترس است، علاوه بر طراحی و تدوین بسته های سرمایه گذاری مرتبط در این حوزه،  با رایزنی های به عمل آمده از ظرفیت های سندیکای آلومینیوم ایران  نیز برای تبیین  قابلیت های سرشار این منطقه  استفاده می شود.

عملیات اجرایی بزرگترین طرح تولید مواد پایه صنعت الومینیوم و فولاد کشور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد

سید جواد حسینی سرمایه گذار طرح مزبور با تقدیر از پیگیری و مساعدت  مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد  گفت: بر اساس پیش بینی‌ها،مقرر بود این طرح در نقطه دیگری عملیاتی شود اما با درخواست و حمایت های مدیرعامل محترم آقای دکتر فدایی دولت و ارزیابی دقیقی که از مزیت ها و مشوق های منطقه ویژه اقتصادی لامرد صورت گرفت، لذا تصمیم شرکا بر این شد تا این طرح در این منطقه اجرا شود. 

به گفته وی، با احداث این کارخانه، که در فاز نخست موجبات اشتغال زایی برای 500 نفر بصورت مستقیم را فراهم می کند، دغدغه های سرمایه گذاران در تامین CPC (کک نقتی کلسینه) مرتفع می شود و این حجم تولیدی می تواند بخش اعظمی از نیاز کشور را تامین کند. 

این سرمایه گذار با بیان اینکه مواد اولیه فاز نخست این کارخانه در کشور قابل تامین خواهد بود، اضافه کرد:  حدود 120 میلیون یورو اعتبار اولیه برای  احداث  این کارخانه  است و این مبلغ بطور کامل توسط شرکا تامین می شود.

بر پایه این گزارش،  کک نفتی کلسینه شده (CPC) در صنایع آلومینیوم و فولاد و سایر صنایع کاربرد فراوان دارد.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیرمجموعه های ایمیدرودر جنوب استان فارس واقع شده است که میزبان صنایع آلومینیوم جنوب، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی، کارخانه های تولید سنگ مصنوعی و آسفالت  است .

علی رغم محدودیت های منابع در کشور با پیگیریهای انجام شده، ناوگان حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی لامرد بروز می شود و به زودی طرح های جدید ساختمان‌های درمانگاه و آتش نشانی، پنجره واحد و روشنایی و فضای سبز و چند پروژه دیگر به منظور تکمیل زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی لامرد به مرحله اجرا در می‌آید و باتوجه به افزایش حجم ترانزیت‌ها به این منطقه، ارتقا راه‌های ارتباطی در اولویت مدیران ارشد قرار دارد. 

در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز تولید شمش منیزیم، فولاد، آلومینیوم و صنایع مرتبط با پایین دست، نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سیمان و استقرار صنایع مادر پیش بینی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز