خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی مشکلات زیست‌محیطی معدن طلای اندریان مطرح شد؛

افراد غیرمتخصص در مسائل تخصصی اظهار نظر نکنند /سیانیت موجود در آب شرب کمتر از حد استاندارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۲۹۳

مسائل و مشکلات زیست‌محیطی معدن طلای اندریان که کارشناسان را وا داشته بود تا به رئیس قوه قضائیه نامه بنویسند حالا توسط دانشگاه تبریز تکذیب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسائل و مشکلات زیست‌محیطی معدن طلای اندریان در نشستی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، مسئولان دستگاه‌های مسئول و صاحب‌نظران دانشگاهی بررسی شد.

در این جلسه اعلام شد براساس پژوهشی که توسط گروه علوم زمین دانشگاه تبریز و از طریق نمونه‌برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی و آنالیز عناصر موجود در آن در دو آزمایشگاه انجام شده است، غلظت سیانید در نمونه‌های مورد مطالعه پایین‌تر از حد استاندارد (50 میکروگرم بر لیتر) بوده و تنها در یک مورد، مقدار سیانیت بالاتر از حد استاندارد است که دلایل آن طی پایش ماهانه در سه ماه آینده به دقت بررسی خواهد شد.

این پژوهش نشان می‌دهد که پایش و مدیریت آلاینده‌های انسان‌زاد در منابع آبی پیرامون معادن طلا به شکل مطلوبی انجام می‌شود؛ هرچند معدن طلای اندریان و سایر معادن به طور بالقوه استعداد آلودگی زیست‌محیطی را دارند که می‌توان از طریق پایش دائمی از بالفعل شدن آلودگی آنها جلوگیری کرد.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با تأکید بر اینکه پایش وضعیت زیست‌محیطی معادن باید به صورت مستمر و مداوم انجام شود، تأکید کرد: محیط زیست خط قرمز ماست و با هیچ فردی در این باره مسامحه نخواهیم کرد.

وی با اشاره به نتایج پژوهش انجام یافته در خصوص معدن طلای اندریان، گفت: اگر رویکرد علمی در بررسی مسائل و مشکلات حاکم شده و نتایج آن مورد قبول باشد، دیگر جای هیچ بحث و اختلافی وجود نخواهد داشت.

پورمحمدی در عین حال دغدغه‌های رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی نسبت به آلودگی محیط زیست را ارزشمند برشمرد و گفت: ادعاهای رسانه‌ای نیز باید دقیق و مبتنی بر آمار و شواهد متقن باشد.

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز گزارشی از از وضعیت معدن طلای اندریان و مراحل اخذ مجوزهای آن ارائه کرد و گفت: در چند ماه گذشته مسائلی از سوی برخی افراد در رسانه‌ها و محافل مطرح شده است که اغلب با یافته‌های علمی و الزامات قانونی هم‌خوانی نداشته و این افراد حتی استعلام‌های مراجع علمی و رسمی را نیز قبول ندارند.

وی افزود: طلا در معدن اندریان به روش  هیپ‌لیچینگ استخراج می‌شود و بر اساس ارزیابی آزمایشگاه اداره کل محیط زیست مقدار سیانیت موجود در آب شرب پیرامون این معدن، کمتر از حد استاندارد بوده که همین نتایج را آزمایشگاه‌های دیگر نیز تایید کرده‌اند. بنابراین به نظر می رسد  افراد غیرمتخصص نباید در مسائل تخصصی اظهار نظر کنند.

چندی پیش فعالان و کارشناسان محیط زیست درباره آلایندگی معدن طلای اندریان به رئیس قوه قضائیه نامه نوشته و خواستار رسیدگی به مسائل این معدن شده بودند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان درحالی از اظهارنظر غیرمتخصص‌ها سخن می‌گوید که نگارندگان نامه به رئیس قوه قضائیه از کارشناسان برجسته‌  محیط زیست بشمار می‌آیند.

نکته‌  جالب توجه آنکه از کارشناسان و منتقدین روش استحصال طلا از معدن اندریان در نشست مذکور حضور نداشتند و از آنها دعوت به عمل نیامده بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز