خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

بحران سیل در سیستان و بلوچستان/ مردم به روی درختان پناه برده اند/ سرما و کمبود غذا جان مردم را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۲۹۴

اوضاع در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان بحرانی است و بدتر از آن اینکه به علت کمبود امکانات و راه های دسترسی، امداد‌رسانی به مردم سیل زده به کندی صورت می‌گیرد و مردم وحشت زده از ترس غرق شدن در آب به روی درختان و پشت بام‌ها پناه برده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اهالی سیل زده روستاها و مناطق سیل زده استان سیتان و بلوچستان که امدادرسانی را ضعیف می بینند خود دست بکار شده اند و با قایق و وسایل ابتدایی به یاری هموطنان‌شان شتافته اند. تاکنون آب آشامیدنی 100 روستا دچار مشکل شده و برق بسیاری از مناطق سیل زده قطع است و راه های ارتباطی مسدود شده است.

این در حالی است که سرما و گرسنگی جان مردم سیل زده سیستان و بلوچستان را به شدت تهدید می کند و هنوز نیروهای امدادی نتوانسته اند به برخی از مناطق روستایی دسترسی پیدا کنند و نیاز به بالگرد و امداد هوایی در بسیاری از مناطق به شدت احساس می شود.

مردم مواد غذایی ندارند

عزیز سارانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: وضعیت مردم در مناطق سیل زده استان به شدت بحرانی است. در استانی به پهناوری سیستان و بلوچستان تنها یک بالگرد آنهم برای موارد اضطراری و انتقال بیماران اورژانسی وجود دارد.

سارانی ادامه داد: در این وضعیت بحرانی و هوای سرد زمستان صدها روستا در 72 ساعت اخیر گرفتار سیلاب شده اند. تمامی راه‌های مواصلاتی مسدود شده و آب و برق این مناطق قطع شده و هیچگونه مواد غذایی ندارند.

وی افزود: مسئولان حداقل کاری که می توانند در این شرایط انجام دهند ارسال بسته های غذایی است که تاکنون انجام نداده اند تا از مرگ مردم به دلیل کمبود آذوقه جلوگیری کنند.

سارانی بیان کرد: در مناطقی از جمله قصر قند هنوز به 113 روستای گرفتار در سیلاب کوچکترین امدادرسانی نشده و حتی یک بطری آب به این مردم نداده اند.

بحران سیل در سیستان و بلوچستان/ مردم به روی درختان پناه برده اند/ سرما و کمبود غذا جان مردم را تهدید می‌کند

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: یک مصدوم در منطقه قصرقند که به دلیل ریزش آوار و شکستگی از ناحیه پا تاکنون امدادرسانی نشده و دیگر مصدومان هم وضعیت مشابهی دارند.

سارانی گفت: از مسئولان کشوری تقاضاداریم برای امدادرسانی به مردم مظلوم مناطق سیل زده از طریق بالگرد امدادرسانی کنند.

سارانی: در مناطقی از جمله قصر قند هنوز به 113 روستای گرفتار در سیلاب کوچکترین امدادرسانی نشده و حتی یک بطری آب به این مردم نداده اند

وی ادامه داد: هنوز از مردم مناطق سیل زده بنت که از توابع شهرستان نیک شهر است هیچگونه اطلاعی در دست نیست. بسیاری از مناطق به شکل اسفناکی به زیر آب رفته اند.

قطعی برق و تلفن 112 روستای قصرقند

رحیم بخش پاک اندیش فرماندار قصرقند نیز در ادامه به خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مناطق سیل زده مناطق شهرستان قصرقند گفت: از151 پارچه آبادی در حوزه این شهرستان 112 پارچه آبادی با قطعی برق و خطوط تلفن مواجهند.

پاک اندیش افزود: راه‌های ارتباطی جاده ای 144 روستا دسترسی شان با مرکز شهرستان مسدود است. مسیر نیکشهر به قصرقند نیز قطع شده بود که با کمک مردم و عوامل راهداری بازگشایی شد.

فرماندار قصرقند ادامه داد: مهم‌ترین مشکل امدادرسانی به روستاهای شهرستان قصرقند است که امیداریم به زودی امداد‌رسانی به مناطق انجام شود و راه‌های مواصلاتی نیز به زودی توسط عوامل راهداری برای امدادرسانی زمینی بازگشایی شود.

بحران سیل در سیستان و بلوچستان/ مردم به روی درختان پناه برده اند/ سرما و کمبود غذا جان مردم را تهدید می‌کند

شکستن 40 تیر برق در قصرقند

وی گفت: چهل اصل تیر برق در مناطق سیل زده این شهرستان دچار شکستگی شده‌اند که منجر به قطعی برق در این مناطق شده است. تمامی زیر ساخت‌های کشاورزی در حریم رودخانه کاجو صددر صد تخریب و کشاورزی بخش پلنک هم صدرصد تخریب شد و 70 درصد قنوات شهرستان نیز تخریب شده اند. خسارت های کلی را بعد از فروکش کردن آب برآورد و اعلام خواهیم کرد.

پاک اندیش اضافه کرد: امیدوارم امروز بتوانیم به ترتیب اولویت بسته های بالگرد که قول داده اند در استان ارسال کنند به مردم سیل زده بسته های غذایی به بخش پلنگ شهرستان قصرقند ارسال کنیم.

وی در پایان گفت: با توجه به حجم بالای بارندگی در این استان امیدواریم امدادرسانی‌ها به صورت ملی انجام شود و خسارت های زیر ساخت ها در بحث جبران زیر ساخت های جاده‌ای و کشاورزی به صورت کلان توجه شود که بتوانیم با این اعتبارات گوشه‌ای از این خسارت ها را جبران کنیم.

ادریس حسن پور مسئول کمیسیون گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: امدادرسانی و امکانات به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان بسیار ضعیف است و مردم از ترس غرق شدن به پشت بام خانه ها و درختان پناه برده اند.

وی گفت: با توجه به گستردگی جغرافیایی استان 3 فروند بالگرد جوابگوی امدادرسانی به مناطق سیل زده نیست و برای امدادرسانی به بالگردهای بیشتری نیاز است.

مسئول کمیسیون گردشگری استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در مناطق دشتیاری و زرآباد تعدادی مفقود شده بودند که خوشبختانه امروز پیدا شدند و همچنین مفقود شدن یک کودک گزارش شده بود که وی نیز در کنار رودخانه دشتیاری پیدا شد.

بحران سیل در سیستان و بلوچستان/ مردم به روی درختان پناه برده اند/ سرما و کمبود غذا جان مردم را تهدید می‌کند

مسئول کمیسیون گردشگری استان سیستان و بلوچستان: امدادرسانی و امکانات به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان بسیار ضعیف است و مردم از ترس غرق شدن به پشت بام خانه ها و درختان پناه برده اند

حسن پور اضافه کرد: بیشتر روستاهای کنار رودخانه ها بین 2 تا 8 متر زیر آب رفته اند و راه های دسترسی جاده ای مسدود است و امدادرسانی ها باید از طریق بالگرد انجام شود. مردم محلی با قایق در حال امدادرسانی به این مناطق هستند.

این فعال مدنی بیان کرد: هنوز از وضعیت تعدادی از روستاها که در محاصره آب هستند کاملا بی خبریم.

حسن مصفا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت سیل در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: راه‌های مواصلاتی بسیاری از روستاهای شهرستان های دلگان، کنارک، چابهار، فنوج و قصرقند این استان همچنان بر اثر سیل و آبگرفتگی مسدود هستند.

وی ادامه داد: تاکنون 267 خانوار سیل زده توسط نیروهای امدادی اسکان موقت یافتند و 252 دستگاه چادر و هزار و 850 تخته پتو و سبد غذایی بین این افراد توزیع شده است.

مصفا ادامه داد: مناطق روستایی چابهار که بیشترین مشکل را در سیلاب دارند و راه دسترسی زمینی به آنها وجود ندارد از طریق چند فروند چرخ‌بال امروز امداد رسانی خواهند شد.

وی عنوان کرد: به محض فروکش کردن سیلاب نبروهای امدادی به مناطق سیل زده اعزام و میزان خسارت ها را برآورد خواهند کرد.

مصفا گفت: تعدادی منازل نیز دچار آبگرفتی و تخریب شده اند که میزان خسارت ها بعد از باز شدن جاده ها مشخص می شود. اغلب تخریب ها در شهرستان های چابهار، دلگان، کنارک و فنوج است.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز