خبرگزاری کار ایران

زمستان شیراز با ترافیک جشنواره‌های فیلم

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۴۳۴

سه جشنواره سینمایی طی تنها چهار روز و به‌صورت همزمان از ۳ تا ۶ بهمن‌ماه در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ​در کنار اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و فرش قرمز‌های این رویداد ملی در شیراز، شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه (سروناز) که پس از کش و قوس‌های فراوان و فراز و فرود‌های بسیار، سرانجام  برگزار می‌شود.

جشنواره سینما و ادبیات و نیز جشنواره سینما و معماری که دومین سال برگزاری آن به‌صورت غیررقابتی و به میزبانی شیراز در راه است نیز برپا خواهند شد. برگزاری جشنواره‌های معتبر ملی و فراتر از آن، جشنواره‌های ملی همواره به‌مثابه یکی از خواسته‌های فرهنگی مردم شیراز مطرح شده است.

بهره‌برداری از دو پردیس سینمایی، برخورداری از بیشترین ضریب اشغال سینما‌های کشور در سینما گلستان و استقبال گسترده و همه‌ساله مردم از جشنواره فیلم فجر در کنار پرورش و استقبال از چهره‌های شاخص حوزه فیلمسازی و بازیگری در شیراز از نشانه‌های علاقه‌مندی به سینما در این شهر است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس گفت: فارس و شیراز با تکیه بر توان فرهنگی و علاقه‌مندی مخاطبانش، همواره در پی میزبانی و برگزاری رویداد‌های مختلف هنری و سینمایی بوده است.

بهروز مرامی با بیان اینکه تاکنون جشنواره ملی و بین‌المللی ویژه‌ای درخور این شهر برگزار نشده است، ابراز داشت: گرچه برگزاری جشنواره فیلم فجر جای خوشحالی دارد و استقبال از آن همسنگ نمایشگاه کتاب است، اما تاکنون جشنواره‌ای بومی و اختصاصی فارس ترتیب داده نشده است.

او با اشاره به اینکه این مهم بیش از دو دهه است که در حال پیگیری است، گفت: تاکنون انواع جشنواره‌ها از سوی بخش خصوصی و نیز گاه از مرکز پیشنهاد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عناوینی همچون سینمای خانواده، سینما و ادبیات، سینمای اقتباسی وسینمای شاعرانه اشاره کرد؛ اما این گونه جشنواره‌ها نمی‌تواند به صورت پربار طی چند سال برگزار شود.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس افزود: از آنجا که به‌صورت سالانه فیلم‌های محدودی در موضوعات یادشده برگزار می‌شود، محدودیت موضوعی دایره انتخاب‌ها در طول زمان تنگ‌تر می‌کند.

او با بیان اینکه موضوع برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر از سال‌ها پیش در شیراز مطرح بوده است، اظهار کرد: در گذشته به دلیل نبود زیرساخت‌های مجهز و آبرومند، این موضوع میسر نشد و در سال‌های گذشته نیز با وجود تلاش‌ها به بار ننشست.

مرامی با یادآوری اینکه جشنواره‌ها باید با پیوست فرهنگی مختص شهر شیراز برگزار شود، بر ضرورت تامین اقتصادی آن‌ها نیز تاکید کرد.

برگزاری جشنواره ملی و جهانی با نام شیراز نیازمند نگاه کلان

او ابراز داشت: رونق تولید و گردشگری، دستکم در زمان برگزاری هر جشنواره باید مد نظر قرار گیرد و همچنین نباید از یاد برد که این موضوع نیازمند نگاه کلان است و تنها با تکیه بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توان آن‌ها را برگزار کرد.

مرامی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه (سروناز) گفت: این جشنواره با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۹۷ مابین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان ایران منعقد شد به میزبانی شیراز اجرا می‌شود.

او علت عقب افتادن این جشنواره را در شهریورماه و آبان ماه کمبود منابع مالی عنوان کرد و گفت: از یک سو به دلیل انعقاد تفاهم‌نامه تمایل داشتیم این جشنواره همچنان در فارس بماند و از دیگر سو تامین منابع مالی دشوار بود؛ اما در نهایت میسر شد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس بیان کرد: در این جشنواره که در مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب شیراز برگزار می‌شود، ۱۵۰ فیلمساز و سینماگر حضور دارند؛ همچنین کارگاه‌های آموزشی در حوزه فیلمنامه‌نویسی و تدوین و دوره دانش‌افزایی برای ارتقای سطح کیفی فیلمسازان برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه فارس در این جشنواره میزبان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، اصفهان، قم، مرکزی و البرز است، بیان کرد: دو نفر از سینماگران شیرازی نیز در میان پذیرفته‌شدگان بخش مستند و داستانی هستند.

رییس انجمن سینمای جوانان استان فارس نیز درباره گفت: جشنواره سینما و ادبیات در دو بخش فیلم و فیلمنامه به صورت همزمان با جشنواره منطقه‌ای سروناز در سه بخش مسابقه فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس، برگزار می‌شود که اتفاقی شایان توجه است.

علیرضا توکل با اشاره به اینکه این دو جشنواره با حمایت بخش خصوصی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهتمام ویژه ستاد مرکزی در انجمن سینمای جوانان ایران صورت گرفته است، افزود: ۴۵ فیلم کوتاه داستانی، ۲۰ فیلم مستند، ۸ اثر پویانمایی، ۹ فیلم تجربی، ۳۴ عکس و چهار مجموعه عکس به جشنواره رسیده است.

او ادامه داد: ۱۳ فیلم نیز به بخش رقابتی سینما و ادبیات راه یافته است. دبیر جشنواره سینما و معماری نیز عنوان کرد: معماری و سینما در سال‌های اخیر در گستره جهانی به هم پیوسته‌اند و جشنواره‌های فیلم معماری یا جشنواره‌های فیلم شهر و معماری را رقم زده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز