خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد میرقاسم اخوی‌یان استاد تیشه داری نیشابور و ایران درگذشت

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۴۲۰

استادمحمدقاسم اخوی یان از هنرمندان ایرانی در هنرهای تجسمی و استاد پیشکسوت معماری سنتی خراسان و جزء معدود استادان تیشه‌ داری در ایران در بیمارستان بستری و پس از هفته ها درد و بیماری ناشی از کهولت سن در ٩٣ سالگی در ٢١ دی ماه ٩٨ به دیدار حق شتافت.

به گزارش ایلنا از نیشابور، سید محمد میرقاسم اخوی یان در سال ۱۳۰۵ در نیشابور به دنیا آمد و مشهورترین اثر او ستون های آجرین ورودی بلوار خیام در نزدیکی آرامگاه عمر خیام در شهر نیشابور است. وی در رشته های آجرتراشی، قلم زنی، آسیاب سازی، گنبدسازی، مرمت، آهنگری، پنجره سازی فعال بوده است.

محمدقاسم اَخَوی یان در خلال برگزاری کنگره جهانی عطار از شاهکار خود که آجرکاری هفت شهر عشق و سیمرغ بود رونمایی کرد بیشتر بناها و آرامگاه های مهم امروزین نیشابور توسط وی بازسازی شده اند.

پس از پژوهش های باستان شناسی در نیشابور وی برای اولین بار طرح استفاده از طرح های آثار مکشوفه از نیشابور قدیم را بر روی آجر مطرح و اجرا کرد.

استاد اخوی یان را در کشورهای های اروپایی بیشتر از ایرانی ها و خراسانی ها می شناسند و تصویر وی به صفحه اول بسیاری از روزنامه ها و مجله های تخصصی معماری ایتالیا رفته است اما در خراسان کمتر این دانش و توانایی اش ارج نهاد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز