خبرگزاری کار ایران

اختصاص بیش از 2 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه باغات قزوین

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۶۲۹

امسال در دو مرحله اعتباری مبلغ ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به منظور توسعه باغات استان قزوین تخصیص داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، فاطمه خمسه گفت: ۴ میلیون نهال در ۲۰ نهالستان دارای مجوز در استان تولید می‌شود که از این تعداد نهال تولیدی حدود ۷۰۰ هزار اصله نهال دارای شناسه هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: همچنین ۲ نهالستان به صورت شرکت‌های دانش بنیان فعالیت دارند که انواع پایه‌های کشت بافتی (هسته دار و دانه دار) را تولید می‌کنند.

خمسه اظهار کرد: یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجاری میوه؛ استفاده از نهال پیوندی مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه‌جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه است بنابراین احداث باغ با نهال‌های نامرغوب، ضعیف و غیرمطمئن از نوع رقم دلخواه؛ کاری بیهوده و هدر دادن سرمایه است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه چهار میلیارد ریال یارانه نهال در توسعه باغات استان بخصوص در زمینه زیتون، پایه‌های رویشی و کشت بافتی، گیاهان دارویی و باغات دیم و اراضی شیبدار (بادام – انگور- فندق-گل محمدی و…) به باغداران پرداخت شده است.

به گفته‌ این مسئول، در سال ۹۸ طی دو مرحله اعتباری به میزان ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به توسعه باغات استان تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به باغداران استان توصیه کرد: در زمان احداث باغ؛ نهال تهیه شده می‌بایست از نهالستان‌های دارای مجوز تولید خریداری و هرنهال دارای شناسه یا لیبل بوده که اصالت آن محرز شده باشد.

خمسه بیان کرد: نهال‌ها باید دارای گواهی بهداشت یا سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری‌ها باشد و نوع نهال مورد تقاضا متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: نهال استاندارد بایستی در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم باشد و نهال پیوندی دارای پایه و پیوندک کاملأ مشخص و عاری از هرگونه آفت، بیماری، نماتد و بذر علف‌های هرز باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز