خبرگزاری کار ایران

مهرزاد مویدی عضو شورای عالی کار :

کارگرانِ اخشان، ماههاست حقوق نگرفته‌اند/ خودروسازها بدهی‌هایشان را بپردازند

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۶۱۵

مهرزاد مویدی از هفت ماه معوقات مزدی کارگران اخشان در استان فارس خبر داد؛ به گفته او، کارخانه از خودروسازی‌ها طلب انبوه دارد.

عضو شورای عالی کار استان فارس با بیان اینکه کارگران کارخانه اخشان حقوق خرداد ماه را دریافت کرده اند به خبرنگار ایلنا، گفت: این کارگران حدود 7 ماه است که هیچگونه حقوقی دریافت نکرده اند.

مهرزاد مؤیدی با اشاره به اینکه برای پرداخت حقوق کارگران بارها با مسئولان کارخانه نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌ایم، افزود: مسئولان این کارخانه همواره اذعان دارند که به دلیل تولید قطعه برای شرکت‌های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا حدود 20 میلیارد تومان از این دو کارخانه طلبکارند اما عدم پرداخت این مبلغ مشکلاتی را برای کارگران این مجموعه ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی کار استان فارس بیان کرد: اگر شرکت ایران خودرو و سایپا با مشکلاتی مواجه هستند چرا آنها حقوق و مزایای  کارگرانشان را سر موعد مقرر واریز می‌کنند؟

مویدی با بیان اینکه حساب بانکی کارگران کارخانه اخشان مسدود شده است افزود: سازمان تامین اجتماعی حساب کارگران هم که حقوق و مساعده را دریافت می کردند را مسدود کرده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بدهی کارخانه اخشان به سازمان تامین اجتماعی بیش از 7 میلیارد تومان است ادامه داد: این مهم سبب شد که سازمان تامین اجتماعی حساب کارگران را مسدود کند.

مویدی خاطر نشان کرد: سازمان تامین اجتماعی جهت استفاده و بهره مندی کارگران از خدمات تامین اجتماعی یک ماه به مسئولان کارخانه فرصت داده اند که بدهیشان را تسویه کنند.

عضو شورای عالی کار در ادامه با بیان اینکه با توجه به بدهی سنگین این کارخانه بعید می‌دانم کارخانه اخشان بتواند بدهی خود را با سازمان تامین اجتماعی تسویه کند افزود: شواهد بیانگر این موضوع است که مشکل و شرایط کارگران کارخانه همچنان ادامه‌دار است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات یازدهمین دور مجلس قرار داریم عدم تسویه بدهی کارگران مشکلاتی را ایجاد می کند چرا که در این شرایط از دادستانی تقاضا داریم به صورت مستقیم به این موضوع ورود کند.

مویدی تصریح کرد: با توجه به اینکه 700 کارگر در چهار سال گذشته در کارخانه اخشان مشغول به فعالیت بودند اما مشکلات و وضعیت اقتصادی سبب شد تعداد آنها در حال حاضر به 280 الی 300 نفر کاهش یابد.

عضو شورای عالی کار ادامه داد: اگرچه مسئولان کارخانه بر این باور بودند که با تعدیل نیرو می‌توانند شرایط کارخانه را بهبود بخشند اما متاسفانه این اقدام هم نتوانست رونقی در کارخانه اخشان ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش و تعدیل کارگران توسط کارخانه باعث شد که عقب‌افتادگی و تاخیر در پرداخت حقوق کارگران به 7 ماه افزایش پیدا کند، ادامه داد: مسئولان کارخانه حدود 20 الی 30 درصد بیمه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند.

به گفته وی، بدهی کارخانه اخشان به سازمان تامین اجتماعی بابت بیمه کارگران حدود 6 میلیارد تومان است.

عضو شورای عالی اشتغال ادامه داد: با توجه به اینکه مبلغ بدهی ایران خودرو و سایپا به کارخانه اخشان حدود 20 میلیارد تومان است بنابراین به دلیل پرداخت نکردن و پرداخت ناکافی بدهی‌ها به کارخانه، مسئولان ترجیح دهند به جای پرداخت حقوق کارگران، مواد اولیه خریداری کنند.

مویدی در ادامه با بیان اینکه شرکت  ایران خودرو و سایپا از محصولات شرکت اخشان استقبال می‌کنند ادامه داد: اگرچه فروش محصولات به این دو شرکت دارای مزیت‌هایی است اما نباید فراموش کرد که عدم پرداخت پول در موعد مقرر توسط شرکت‌های مذکور سبب می شود که کارخانه اخشان با مشکلاتی مواجه شود.

خرید نسیه کارگران

مویدی خاطر نشان کرد: قرار گرفتن 7 الی 8 میلیارد تومان به شرکت اخشان می تواند حقوق کارگران را تسویه کند و مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه کارگران کارخانه به سختی اموراتشان را می‌گذرانند، افزود: کارگران کارخانه اخشان برای گذراندن امور خانواده، اقدام به خرید نسیه از سوپری و مغازه‌های محل‌های سکونتشان می‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز