خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به خبرنگاران آبیکی مطرح شد:

مدیرعامل کارخانه سیمان آبیک: واحد آلاینده نیستیم/ تکذیب رهاسازی شبانه فیلترها/ مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نیستیم

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۴۲۸

مدیرعامل کارخانه سیمان آبیک گفت: کارخانه سیمان آبیک طی 5 سال اخیر صنعت آلاینده نبوده و با قاطعیت و اعداد و آمار و مستندات اعلام می‌کنم که بر اساس شاخص محیط زیست، واحد آلاینده نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، نماینده فرماندار آبیک و روابط عمومی فرمانداری آبیک، اصحاب رسانه‌ و فعالان مجازی شهرستان آبیک به دعوت مسئول روابط عمومی کارخانه سیمان، در نشست خبری امروز مدیرعامل کارخانه سیمان شرکت کردند؛ در این نشست خبرنگاران استان البرز و شهرستان‌های نظرآباد و ساوجبلاغ هم حضور داشتند.

علیرضا گرشاسبی به سوالات مطروحه از سوی خبرنگاران استان البرز و شهرستان آبیک پاسخ داد.

مدیرعامل کارخانه سیمان آبیک در پاسخ به سوال خبرنگار دفتر خبری صدا و سیما در آبیک مبنی بر اینکه بر اساس پایش زیست محیطی در ماههای گذشته، عامل اصلی آلایندگی هوای آبیک کارخانه سیمان بوده و انفجارات معادن موجب ورود گرد و غبار به آبیک شده چه نظری دارید و بفرمائید بر چه اساسی کارخانه از لیست واحدهای آلاینده خارج شده و چرا شب‌ها فیلترها رهاسازی می‌شود، اظهار کرد: شاخص‌هایی برای آلایندگی وجود دارد که متولی آن سازمان محیط زیست است؛ کارخانه سیمان آبیک طی 5 سال اخیر صنعت آلاینده نبوده و با قاطعیت و اعداد و آمار و مستندات اعلام می‌کنم که بر اساس شاخص محیط زیست واحد آلاینده نیستیم چرا که اگر واحد آلاینده بودیم باید مشمول جرایم می‌شدیم که این مهم اتفاق نیفتاده است.

مسائل دیگری در آلودگی هوای آبیک موثر است

علیرضا گرشاسبی افزود: مراکز آلاینده متعدد وجود دارد و قطعا مسائل دیگری در آلودگی هوای آبیک موثر است و در جلسه کارشناسی اظهار نظر می‌کنم؛ باد غالب غرب به شرق بوده مگر در موارد خاص که ورزش باد از حوزه جنوب به شما جریان می‌یابد.

وی ادامه داد: کارخانه سیمان آبیک نه تنها آلاینده نیست بلکه حدود استانداردهای را رعایت کرده و روز به روز هم بر بر رعایت استانداردها پایبند است.

این مدیرعامل اضافه کرد: خروجی فیلترها بهترین محصول سیمانی کارخانه سیمان آبیک است و رها کردن شبانه فیلترها به هیچ عنوان صحت ندارد البته گاهی اوقات مشکل فنی که پیش می‌آید نسبت به توقف کوره‌ها اقدام می‌شود و مشکل را رفع می‌کنیم.

مدیرعامل کارخانه سیمان آبیک خاطرنشان کرد: ماهیت صدای انفجارات معادن را نمی‌توانیم انکار کنیم اما با سفارش حجم خاص انفجار صورت می‌گیرد و با شدت کاهش از نواحی خاص، اقدام به انفجار می‌کنیم.

گرشاسبی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که نظر شما در خصوص اختصاص عوارض آلایندگی کارخانه سیمان به شهر آبیک چیست؟ این در حالی است که برخی نمایندگان مردم قزوین در مجلس قول پیگیری برای بازگرداندن این عوارض به شهر آبیک را داده‌اند، توضیح داد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد، از تکالیف قانونی کشوری است که در قالب مالیات مستقیم به خزانه دولت پرداخت می‌شود وهیچ دخل و تصرفی در آن نداریم.

وی افزود: کارخانه سیمان واحد آبیک، آلاینده نیست و ریالی بابت آلایندگی به هیچ حوزه‌ای عوارض پرداخت نمی‌کنیم و تکلیف قانونی که مالیات بر ارزش افزوده است را انجام می‌دهیم.

این مدیرعامل مطرح کرد: کارخانه سیمان واحد آلاینده نیست که مشمول پرداخت عوارض آلایندگی باشد.

مدیرعامل کارخانه سیمان آبیک در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا امکان پایش آن لاین کارخانه سیمان توسط مسئولان محیط زیست استان قزوین و شهرستان آبیک وجود دارد، بیان کرد: این موضوع از نظر ما بلامانع بوده اما تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیستیم و در حوزه اختیاری ما قرار ندارد اما پیگیری می‌کنیم.

پایش آن لاین کارخانه توسط مسئولن قزوین با رایزنی با مسئولان البرز

گرشاسبی افزود: با تحقق پایش آن لاین کارخانه سیمان توسط مسئولان محیط زیست استان قزوین و شهرستان آبیک، از در اختیار قرار دادن سیستم اتصال و اطلاعات کارخانه ضرری نمی‌کنیم و به نفع ما هم خواهد بود چرا که اطلاعات به‌روزتر هم می‌شود.

وی اذعان کرد: مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین با تعاملاتی که با مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان البرز دارد، می‌توانند نسبت به موضوع مطروحه رایزنی کنند چرا که در حوزه اختیاری این اداره کل قرار دارد.

این مدیرعامل افزود: از نقطه نظرات کارشناسان خبره در خصوص کاهش صدای انفجارات معادن متعلق به کارخانه سیمان آبیک با کمال میل استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل کارخانه سیمان آبیک ادامه داد: ماهانه و به صورت سرزده توسط آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست کارشناسان به پایش کارخانه سیمان می‌پردازند و چندین مرتبه نمونه‌گیری انجام می‌دهند.

گرشاسبی در پاسخ به مطلب یکی از خبرنگاران آبیک با توجه به توقف فعالیت کارخانه سیمان چرا معادن فعال است، تصریح کرد: با توجه به سیل سال گذشته و وجود مشکل در زمینه برداشت ازمعادن، امسال مقداری معادن فعال هستند و در زمان توقف کوره‌ها، برای دپوسازی و ذخیره‌سازی اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: دستگاه‌های خروجی و دودکش‌ها و سیستم‌های تصفیه‌خانه کارخانه سیمان آبیک لحظه‌ای از سوی اداره کل حفاظت از محیط زیس استان البرز پایش می‌شود و در سه نقطه این مهم انجام می‌شود.

این مدیرعامل ادامه داد: طی دو سال گذشته هیچ گاه از سوخت ماوزت استفاده نکرده‌ایم.

توقف فعالیت کارخانه سیمان سالانه 2 بار

گرشاسبی اضافه کرد: طبق مسئولیت اجتماعی، سالانه دوبار نسبت به توقف خطوط تولید اقدام می‌کنیم یک مرتبه در فصل تابستان در راستای کمک به برق منطقه‌ای است تا با کمبود برق مواجه نشود و یک مرتبه هم در فصل زمستان است که 17 آذر ماه یکی از خطوط و 18 آذر ماه خط دوم کارخانه سیمان متوقف شده تا منطقه دچار کمبود سوخت گاز نشود، واحد آلاینده نیستیم و کسی الزام نکرده خطوط را متوقف کنیم و با هدف مدیریت سوخت این مهم اجرایی شده است.

وی در خصوص مطلب یکی از خبرنگاران استان البرز در خصوص وجود مشکل تنفسی برای برخی از کارگران کارخانه سیمان خاطرنشان کرد: سالانه به صورت دوره‌ای آزمایشات انجام می‌شود و بر اثر گذر زمان و سپری شدن عمر انسان از نظر جسمی دچار مشکلاتی می‌شود که کارگران کارخانه هم از این امر مستثنا نیستند و ناشی از عملکرد کار در خط تولید نیست.

این مدیرعامل در خصوص مطلب یکی از خبرنگاران آبیک در خصوص نامه تقدیر یکی از نمایندگان مجلس از مدیران کارخانه سیمان و تغییر رویکرد وی در بین مردم آبیک گفت: ایشان مصاحبه‌ای انجام داده بود که از وی دعوت به عمل آمد و جلسه‌ای برگزار کردیم و کاملا تخصصی و به صورت عینی توضیحات لازم به این نماینده مجلس ارائه شد و کارشناسان مطالب لازم را بیان کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز