خبرگزاری کار ایران

بهبود مشارکت و توانمند سازی جامعه محلی توسط صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۳۹۴

مشارکت مردم در احیای مدیریت واجرای طرح های منابع طبیعی از موارد ضروری در موفقیت برنامه های مدیریتی سازمان جنگلها مراتع وآبخیزداری کشور است.

به گزارش ایلنا از هرمزگان،رییس هیئت مدیره صندوق حمایت از  توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت : مشارکت فرآیندی دوسویه وتعاملی است. یک سوی آن مردم ودیگر سوی آن دستگاه های اجرایی ودولت  قرار گرفته است.

عیسی برخورداری پور افزود: مشارکت دارای سه اصل مهم  گفتمان، اجتماع و رضایتمندی است که مجموعه آنها سبب بهبود کیفیت مشارکت می گردد. به همین منظور دولت به عنوان سهم مشارکت خود برای ارائه خدمات به تعاونی ها وتشکل های فعال در حوزه منابع طبیعی وجهت رفع مشکلات وموانع برای توانمندسازی تعاونی ها وجوامع محلی در برنامه های منابع طبیعی وکاهش فشار دام بر مراتع وجنگلها ودر نتیجه حفظ پایدار این سرمایه های خدادادی پیشنهاد تشکیل صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی وبه تبع آن توسعه کسب کارهای خانگی در تعاونی های منابع طبیعی وبین خانواده های عضو این تعاونی ها که اکثرآنها مرتعداران وبهره برداران این عرصه های طبیعی می باشند، را داده است.

وی گفت:  دانش وتجربیات ارزشمندی در زمینه کسب وکار خانگی در اکثر سامانه های عرفی از قبیل قالی بافی،گلیم بافی، صنایع دستی،گلدوزی،زری بافی وغیره... موجود است و علاقمندان وفعالان خوبی هم در اکثر مناطق تحت مدیریت منابع طبیعی یافت می شود.

رییس هیئت مدیره صندوق حمایت از  توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت : صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی جهت مشارکت وتوانمندسازی جامعه محلی حمایت می کند وباعث ایجاد اشتغال مولد می شوند،درآمدهای شرکت تعاونی ها را بالا برده وبه کاهش فقر،با افزایش مشارکت اجتماعی کمک می کند. راه اندازی صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی تنها راه برون رفت از معضلات وچالش های کنونی عرصه های منابع طبیعی است.

اجرای عملیات آبخیزداری(خشکه چین) با مشارکت جوامع محلی و سازمان مردم نهاد در رودان‎

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رودان از اجرای عملیات آبخیزداری (خشکه چین) با مشارک جوامع محلی و سازمان مردم نهاد در این شهرستان خبر داد.

محسنی زاده گفت : احداث خشکه چین به صورت هلالی آبگیر و خاکدهی آویشن زار های مراتع بادافشان باعث احیای پوشش گیاهان دارویی منطقه و کنترل سیل و بهره برداری از سیلاب وجلوگیری از فرسایش اجرا گردید.

پروژه های بیومکانیک مراتع شهرستان رودان از محل صندوق توسعه ملی مراحل پایانی را طی می کند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رودان در بازدید از عملیات بیومکانیک  مراتع شهرستان رودان از مراحل پایانی این پروژه ها خبرداد .

حسین محسنی زاده هدف از اجرای این طرح را احیای حوزه آبخیز سدهای مخزنی به منظور تقویت پوشش گیاهی در جهت حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب ذکر کرد.

وی افزود : عملیات بیومکانیک به تلفیقی از عملیات مکانیکی و بیولوژیک اطلاق می گردد و در حقیقت نقش باز دارنده و کوتاه مدت جلوگیری از فرسایش خاک به عملیات مکانیکی و نقش تثبیت دراز مدت آن به عملیات بیولوژیک واگذارشده است .

وی گفت : عملیات بیومکانیکی سازه مذکور به شکل هلالی های آبگیر با قطر ۸ متر و عمق نیم متر در سطح ۸ هکتار با هدف ذخیره نزولات آسمانی در حال اجراست.

دیدار با رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قشم‎

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری  شهرستان قشم از دیدار  با رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قشم  خبر داد.

محمودی زاده گفت: دیدار  با رئیس اداره ورزش و جوانان در محل اداره ورزش و جوانان در خصوص مسائل و امور مربوط به حفظ و احیاء و تقویت و توسعه عرصه های طبیعی و لزوم همکاری ورزشکاران در رشته های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مورد استقبال جامعه ورزش و مسئولین مربوطه در این حوزه قرار گرفت.

اجرای عملیات آبخیزداری(خشکه چین) با مشارکت فعال کارکنان منابع طبیعی، جوامع محلی و همیاران طبیعت شهرستان قشم‎

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قشم از اجرای عملیات آبخیزداری (خشکه چین) با مشارک فعال کارکنان منابع طبیعی، جوامع محلی و همیاران طبیعت منابع طبیعی  در این شهرستان خبر داد.

محمودی زاده گفت : اجرای عملیات آبخیزداری(خشکه چین) در همجواری سد خالصی در  روستای دیرستان انجام شد و با احداث این سد های خشکه چین باعث احیا پوشش گیاهان و کنترل سیل و بهره برداری از سیلاب وجلوگیری از فرسایش اجرا گردید.

اجرای عملیات آبخیزداری خشکه چین همراه با نهال کاری در شهرستان حاجی آباد‎

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان حاجی آباد از اجرای عملیات آبخیزداری ( خشکه چین و نهال کاری ) با مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد در منطقه چاه تر شماره 2 در این شهرستان خبر داد.

 ایوب شکاری گفت : احداث خشکه چین به صورت هلالی آبگیر و کاشتن بذر قره خان جهت احیا پوشش گیاهان منطقه و کنترل سیل و بهره برداری از سیلاب و جلوگیری از فرسایش اجرا گردید.

 وی هدف از اجرای این طرح را نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری و آشنایی مردم با نحوه حفاظت خاک و فعالیت های آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی دانست .

ساکنین  جزیره هرمز  همیار طبیعت محافظ شدند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرعباس از توزیع کارت همیار طبیعت محافظ  در بین اهالی جزیره هرمز  خبر داد.

روح الله وفاکیش گفت : با اشاره به اینکه جذب همیاران  طبیعت یکی از اولویت های این اداره است به منظور افزایش آگاهی و توانمندی جوامع محلی و با توجه به اهمیتی که جزیره هرمز و خاک سرخ هرمز  از لحاظ میراث فرهنگی، ارزش‌های اقتصادی و زیست محیطی دارد، می‌تواند بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری کشور باشد؛ از این رو درصدد حفاظت از آن و توقف بهره‌برداری هستیم. خارج کردن حتی یک میلیمتر از این خاک به جاهای دیگر و صادر کردن آن خطا است که سعی برآن داریم با استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت محافظ در جزیره هرمز  از هرگونه فعالیت و بهره برداری غیر مجاز جلوگیری نماییم.

سند تک برگی کاداستری پلاک  قلعه قاضی  صادر شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرعباس گفت: در راستای اجرای قانون کاداستر و دستورالعمل اجرای آن ، سند تک برگ اراضی ملی پلاک قلعه قاضی  به شماره پلاک 2501  فرعی از  1 اصلی به مساحت 1500 مترمربع صادر شد .

وفاکیش افزود : با صدور و اخذ سند رسمی دیگر معارضان و متصرفان نمی توانند در اراضی ملی تصرف، تخریب یا تغییر کاربری داشته باشند و راهکار مناسبی برای تسهیل در مبارزه با زمین خواری و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی است و تسهیل در روند دریافت تسهیلات را یکی دیگر از ویژگی های تبدیل اسناد دفترچه ای به اسناد تک برگی است.

برگزاری کارگاه آموزشی همیاران طبیعت و نقش آنها در مدیریت پایدار سرزمین از محل صندوق توسعه ملی در جزیره هرمز

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرعباس از برگزاری کارگاه آموزشی همیاران طبیعت و نقش آنها در مدیریت پایدارسرزمین ، در جزیره هرمز  خبر داد.

روح اله وفاکیش گفت: این دوره آموزشی با حضورمعاون بخشدار هرمز ، مامور یگان حفاظت اداره منابع طبیعی  بندرعباس در جزیره هرمز  و همیاران طبیعت محافظ در بخشداری جزیره هرمز  برگزار گردید.

وی افزود: در این کارگاه آموزشی در خصوص مباحث منابع طبیعی ، اهمیت حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین  وظایف همیاران طبیعت و نقش آنها در مدیریت پایدار سرزمین و نحوه عضو شدن در گروه بزرگ همیاران طبیعت تشریح  شد.

وفاکیش گفت:  ما در حال حاضر 36 هزار نفر همیار طبیعت در قالب همیار طبیعت مروج ، محافظ، دانش آموزی و سفیران انفال  در سطح کشور داریم و امید است بتوانیم این تعداد را افزایش داده و هر دهیار و اعضای شوراهای اسلامی در قالب همیاران طبیعت نقش به سزایی در حفظ و حراست از منابع طبیعی را ایفا کنند.

اجرای طرح مشارکتی عملیات آبخیزداری خشکه چینی در میناب

رییس منابع طبیعی میناب از اجرای طرح مشارکتی عملیات آبخیزداری (خشکه چینی ) و بذرکاری توسط دوستداران طبیعت در میناب خبر داد .

خسرو بهرامی نژاد گفت: همزمان با سراسر استان در روز پنجشنبه مورخ 12 دی با مشارکت جوامع محلی و با حضور دوستداران طبیعت و جمعی از فعالان محیط زیست ،مسئولین محلی و دامداران ، همچنین تعدادی از دانش آموزان این اداره اقدام به اجرای عملیات آبخیزداری خشکه چین و بذرکاری  در هلالی های آبگیر که به منظور مدیریت رواناب در منطقه زرتوجی این شهرستان نمود.

وی ضمن اشاره به اینکه در سالهای اخیر برای کاهش دبی سیلاب اقدامات مختلفـی در حوضه های آبخیز توسعه داده شده اند که احداث چکدم های خشکه چین یکـی از عمده ترین اقدامات برای کنترل سیلاب و رسوب در حوضه های آبخیز ایران هستند.

بهرامی نژاد با بیان اینکه چکدم ها برای تله انداختن رسوبات و نگه داشـتن سـیلاب در آبراهه ها ساخته می شـوند، افزود: خشکه چین به روی هم یا کنارهم چیدن سنگ یا عناصر ساختمانی به شکل منظم و بدون استفاده از ملات گفته می‌شود.

بهرامی نژاد گفت: این خشکه چین ها مشارکتی در سرشاخه های حوزه آبخیز زرتوجی در بالا دست روستاهای زرتوجی و راونگ احداث گردید.

وی ضمن اشاره به اهمیت بالای مشارکت جوامع محلی در حفاظت و حراست از عرصه های جنگلی و مرتعی از حضور پرشور مردم  و جوامع محلی تقدیر کرد و افزود : حضور هرچه بیشتر تمامی اقشار جامعه می تواند گام بلندی در زمینه ترویج جنگل کاری و حفاظت از محیط زیست در این شهرستان باشد.

وی گفت:  این حرکت به همت اداره منابع طبیعی، انجمن مردم نهاد نگهبانان جلگه میناب، بهره برداران منابع طبیعی، مجموعه دهیاری و شورای اسلامی روستای زرتوجی و راونگ با حضور جمعی از همیاران طبیعت و اهالی روستای زرتوجی و راونگ انجام شد.

شروع عملیات اجرایی پروژه مدیریت رواناب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در میناب

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب از شروع عملیات اجرایی پروژه مدیریت رواناب ( بند و بند سار خاکی ) از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد.

بهرامی نژاد گفت: عملیات اجرایی پروژه آبخیزداری مدیریت رواناب ( احداث بند و بند سار خاکی ) در سطح 100 هکتار از اراضی منابع ملی جوزان این شهرستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی که یکی از کانون های حساس ریزگرد است، آغاز گردید.

وی افزود: جلوگیری از بیابان زایی، احیاء اراضی بیابانی، مقابله با ریزگردها و احیاء پوشش گیاهی منطقه از مهم ترین اهداف اجرای این طرح است.

بهرامی نژاد افزود: این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتبار 250 میلیون تومان در حال اجرا می باشد .

اجرای طرح مشارکتی عملیات آبخیزداری احداث سازه خشکه چین و نهالکاری در منطقه کندران و لاوران شهرستان بندرلنگه

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرلنگه اجرای طرح مشارکتی عملیات آبخیزداری احداث سازه خشکه چین و نهالکاری در منطقه کندران و لاوران شهرستان بندرلنگه خبر داد.

سیامک آرمان گفت: اجرای طرح مشارکتی عملیات آبخیزداری احداث سازه خشکه چین و نهالکاری ، با حضور مسولین، شورا و دهیاران محترم روستاها ، دانش آموزان ، همیاران طبیعت و جوامع محلی  در روستاهای کندران و لاوران شهرستان بندرلنگه برگزار گردید.

وی گفت: نهال های در نظر گرفته شده برای کاشت در این مراسم  از نوع مغیر، چوج، کنار، اکالیپتوس و گز است .

طی این مراسم ، علوی  معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرلنگه، ضمن قدردانی از حضور پرشور مردمی  در خصوص اهمیت  اجرای طرح فوق ، اهداف پروژه و اهمیت مشارکت مردم و جوامع محلی، توضیحاتی  ایراد کرد.

وی همچنین گفت: اجرای طرح مشارکتی عملیات آبخیزداری احداث سازه خشکه چین و نهالکاری راهکاری برای حفظ و نگهداری از منابع طبیعی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز