خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد:

ثبت 3 اثر ناملموس از قزوین در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۵۸۰

سه اثر ناملموس استان قزوین شامل یک غذای سنتی، یک وسیله کاربردی مربوط به عشایر و یک نوع نوحه خوانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اعلام این خبر گفت: پرونده ثبت سه اثر ناملموس استان شامل غذای سنتی اوزباستورما، قزیل‌بافی طایفه چموش‌گزک طارم و نوحه‌های دستگاهی شهر قزوین با حضور معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان ثبت این اداره کل در جلسه شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور مورد  بررسی قرار گرفت و با تایید نهایی اعضای شورا در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسید.

علیرضا خزائلی با ارائه توضیحاتی در خصوص آثار ثبت شده اظهار کرد : پخت غذای سنتی ” اوزباستورما” از سده‌های گذشته به عنوان یک غذاایری اصیل در میان مردم روستای کلج از توابع بخش تارم سفلی مرسوم بوده  و در مراسم گوناگون اجتماعی و مذهبی کاربرد داشته است که در حال حاضر در ظهر عاشورا در این منطقه پخته می‌شود و امیدواریم با ثبت این غذای سنتی خوش عطر و طعم در فهرست میراث ملی بتوان آن را در سطح ملی و بین المللی معرفی کرد .

وی با اشاره به ثبت قزیل‌بافی طایفه چموش‌گزک در فهرست میراث‌ملی ناملموس افزود: قزیل طنابی محکم و ضخیم است که از به هم بافته شدن چندین نخ که از تنیده شده موی بز به دست آمده ، تهیه می شود  و این نوع طناب وسیله‌ای پرکابرد در بین عشایر کوچ‌نشین طایفه چموش‌گزک است که در منطقه طارم‌سفلی استقرار دارند و از قزیل برای برپایی چادر و بستن بار روی حیوانات استفاده می‌کنند.

خزائلی در خصوص نوحه های دستگاهی قزوین نیز گفت: شهر قزوین از دیرباز یکی از مراکز مهم سوگواری اهل بیت (ع) مانند تعزیه، نوحه و … در کشور بوده که هر نوع آن دارای سبک مخصوص به خود است . نوحه‌های دستگاهی نیز به شیوه‌ای خاص در چند مسجد قدیمی شهر قزوین اجرا می‌شود ، ضرب و ریتم این نوحه طی اجرا متفاوت است و سینه‌زنان ضرب و سینه‌زنی خود را با نوحه خوان و میاندار هماهنگ می‌کنند .

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین اظهار داشت: امیدواریم با ثبت این آثار ارزشمند بتوانیم جهت معرفی، حفظ و ماندگاری میراث فرهنگی ناملموس استان اعم از سنت‌ها، هنرهای اجرایی و نمایشی، فعالیت‌های جمعی، آیین‌ها و جشن‌ها، خوراک، صنعتگری سنتی، مهارت‌ها، دانش‌ها، و خلاقیت‌های مردم مناطق مختلف گام موثری برداریم.

در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ملی قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز