خبرگزاری کار ایران

کرمی خبر داد:

۳۷۷ روستای آذربایجان شرقی خالی از سکنه است

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۹۸۱

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر دو هزار و 709 روستای استان دارای سکنه و 377 روستای خالی از سکنه است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از تبریز، تقی کرمی با اعلام مطلب فوق افزود: با وجود خالی شدن ۳۷۷روستا از سکنه در سال‌های اخیر، هم اکنون روند مهاجرت معکوس به روستاها در سطح استان آغاز شده و از طرح‌های بوم گردی استقبال خوبی شده است.

وی، وجود زمینه های اقتصادی و نیز مشکلات فزاینده زندگی شهری را از جمله عوامل بازگشت به روستاهای استان توصیف کرد.

وی با بیان اینکه طرح تدوین سند توسعه اشتغال پایدار روستاهای استان براساس برنامه ششم دولت در دست اجراست، گفت: تاکنون سند توسعه اشتغال پایدار ۶۵ روستا به عنوان پایلوت تکمیل شده است.

کرمی در این خصوص اظهار کرد: براساس بند یک ماده ۲۷ برنامه ششم سازمان برنامه و بودجه کشور دولت مکلف شده سالانه برای پنج هزار روستای بالای ۲۰ خانوار سند توسعه اشتغال پایدار تدوین کند که سهم استان آذربایجان شرقی از این طرح یک هزار و ۲۸۰ روستا است.

وی گفت: تفاهم نامه تدوین سند توسعه اشتغال پایدار این روستاها در استان توسط سازمان برنامه و بودجه با دانشگاه تبریز منعقد و کارهای مطالعاتی آن‌ها شروع شده است.

کرمی با استناد به گزارش‌های میدانی بیان کرد: با وجود اینکه در سال‌های بعد از انقلاب اقدامات و کارهای بزرگی در زمینه توسعه زیرساخت ها،‌ راه،‌ آب، برق و گاز در روستاهای کشور شده، اما از نظر نیازسنجی و نیز شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیتی انجام نشده و غفلت در این بخش موجب هدررفت بسیاری از سرمایه گذاری‌ها شده است.

وی، رویکرد تک بعدی و کشاورزمحور بودن روستاها را از عمده ترین دلایل مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه بیان کرد و گفت: با توجه به تحولات و ضرورت های امروز، کشاورزی  به تنهایی پاسخگو نیست و باید همه ظرفیت های بومگردی، گردشگری و خدمات فرهنگی و احتماعی در روستاها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، میانگین طرح های مقاوم سازی روستاهای استان  ۵۳ درصد بیان کرد و گفت: این رقم در سطح کشور ۴۵ درصد است.

 وی اشاره کرد: در راستای رویکردهای دولت، بحث اشتغال در تمامی دهیاری‌های استان مورد توجه قرار گرفته و در این ارتباط افزون بر ۴۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به علاوه ۹۰ میلیارد تومان از دفتر امور روستایی استان به مناطق روستایی پرداخت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز