خبرگزاری کار ایران

در همایش بزرگ روز پرستار مطرح شد؛

پرستاری در حال حاضر جزو رشته‌های برتر است/ تامین معیشت از مشکلات قشر پرستاری

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۶۸۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، با اشاره به مشکلات موجود در جامعه پرستاری گفت: پرستاری در حال حاضر جزو رشته‌های برتر در انتخاب رشته است هر چند که مشکلاتی در این حوزه هم وجود دارد که پرداخت کارانه یکی از این مشکلات است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از زنجان، پرویز قزلباش،در همایش بزرگ روز پرستار و مراسم تجلیل از پرستاران نمونه استان با تقدیر از جامعه پرستاری اظهار کرد: روز پرستار روزی است که در عین بیان مشکلات باید تبدیل به روزی خاطرانگیزی شود که ضمن بیان مشکلات باید به آینده و نکات مثبت هم اشاره کرد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، آخرین آمار اشتغال در رشته‌های غیر پرشکی و پرستاری، 5 درصد است، این در حالی است که این آمار در رشته‌های درمانی 95 درصد است که بیانگر ظرفیت قابل توجه این رشته ها است.

قزلباش همچنین پرداخت کارانه را یکی از اولویت‌های دانشگاه دانست و افزود: باید توجه کرد که آمار قابل توجهی از فعالان انجمن خیریه و سازمان‌های مردم نهاد از قشر پرستاران هستند و این در حالی است که این قشر مشکلات زیادی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، به وجود نیروهای پشت طرح اشاره کرد و افزود: این تعداد متناسب با خروجی نیست و حجم عمده خدمات هم در زنجان است و یا اینکه بخشی از نیروهای این بخش از مرخصی‌ها استفاده می‌کنند و تدبیر انجام شده جبران ساعتی این مرخصی‌ها است و زمینه استفاده از نیروهای خارج از طرح هم به صورت شرکتی هم فراهم شده است.

علیرضا آرمانی‌کیان به مشاهدات خود از کار پرستاران اشاره و تصریح کرد: حرف زدن و گفتن از استرس کار پرستاری ساده است ولی لمس و درک کار این قشر امر دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آرمانی‌کیان لزوم توجه به ارزش‌ها، هویت، منزلت و معیشت همه اقشار به ویژه پرستاران را مورد تاکید قرار داد و گفت: تیم درمان در همه ابعاد به هم متصل است و عدم توجه به پرستاران به کارکرد این تیم آسیب خواهد زد.

وی با بیان اینکه برای فعالیت 850 مرکز مشاوره و پرستاری مجوز داده شده است  که بیانگر حرکت از محور بیمارستانگرایی به سمت ارائه خدمات در مراکز دیگر است، افزود: این مجوزها در استان هم ارائه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران اشاره و تصریح کرد: اغلب شاغلان این حرفه، این گوهیینامه را گرفتند و بقیه هم در بهمن ماه خواهند گرفت که این امر بیانگر حرکت فعالان این حرفه به سمت حرفه‌ای‌گری است.

وی آمار پرستاران استان را یک هزار و 835 نفر اعلام کرد و افزود: 951 نفر از این آمار استخدام هستند و  177 شرکتی و 129 نفر این آمار قراردادی هستند و از این مجموع 472 نفر صلاحیت حرفه‌ای را اخذ کردند و بقیه هم این گواهینامه را اخذ کردند.

مدیر خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در این مراسم با بیان اینکه اخذ مجوز از الزامات کار در این حرفه است، افزود: تامین معیشت از مشکلات قشر پرستاری است، چرا که با توجه به سختی کار، حقوق پرستاران بسیار پایین است.

فریدون اسکندری به فشار کاری به پرستاران اشاره و تصریح کرد: این فشار در بخش اعتباربخشی روز به روز افزایش می‌یابد و این فشار به دلیل مسؤولیت پرستار در مراقبت از بیمار، از نسلی به نسل دیگر در حال افزایش است.

وی نحوه پرداخت‌ها را از دیگر مشکلات قشر پرستار عنوان کرد و گفت: حل این مشکل نیازمند ورود وزیر و نظام پرستاری است.

مدیر خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان حقوق و مزایای پرستاری را نیازمند اصلاح دانست و ادامه داد: مبلغ پیش‌بینی شده برای برخی از شیفت‌ها هیچ کس را ترغیب  به کار نمی‌کند و اصلاح آن به جد نیازمند ورود و فعالیت نظام پرستاری است که طی چند سال گذشته خوابیده بود ولی نظام پرستاری پنجم فعال است و تلاش خود را برای پیشبرد امور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شغل پرستاری سخت و زیان آور است، افزود: پرستاری بعد از 25 سال بسیار سخت است، چرا که راندمان فرد بعد از این سال‌ها به دلیل مشکلات کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز