خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

پرونده ساخت پردیس سینمای تربت حیدریه در آستانه بسته شدن است

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۲۸۲

پرونده ساخت پردیس سینمای تربت حیدریه در آستانه بسته شدن است، زیرا از سویی شورای شهر قصد دارد ماجرای زمینی را که در داخل شهر به اجرای این پروژه اختصاص داده منتفی کند، از سوی دیگر اگر برای ارائه زمین خارج از شهر اصرار کند، دیگر شامل طرح «سینما امید» نمی‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، 20 شهریور ماه سال جاری یعنی یک روز مانده به روز سینما مخاطبان در فضای مجاز سوژه‌ای با عنوان "تربت حیدریه سینما ندارد" را مطرح و خواستار پیگیری آن شدند.

در پیگیری اول برای این سوژه سراغی از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه گرفتیم و او در مصاحبه خود از ساخت پردیس سینمایی در این شهرستان در قالب اجرای طرح «سینما امید» سخن گفت.

داستان ساخت این سینما در حالی پیش می‌رفت که خبر رسید شهرداری و شورای شهر تربت حیدریه اعلام کردند زمین داخل شهری که برای این موضوع به سازمان سینمایی معرفی کرده‌اند، بنا به دلایلی امکان تحویل آن را ندارند و زمین دیگری در خارج از شهر را برای اجرای طرح «سینماامید» به سازمان مربوطه تحویل می‌دهند که این خود شروع ماجراهای دیگری است و ساخت پردیس سینمایی را دچار مشکلاتی می‌کند.

در همین زمینه و برای کسب اطلاعات بیشتر با برخی از مسئولان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

جزئیات ساخت پردیس سینمایی تربت حیدریه

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه در خصوص اجرای طرح سینمای امید در این شهر گفت: طی جلسه‌ای که در تربت حیدریه با حضور رمضانعلی حیدری خلیلی معاون سازمان سینمایی کشور، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اعضای شورای شهر و شهردار این شهر برگزار شد، جانمایی پردیس سینمایی این شهر صورت گرفت.

محمدرضا محمدی با بیان اینکه قرار شد پردیس سینمایی در داخل باغ ملی احداث شود، ادامه داد: در آن جلسه تفاهم‌نامه‌ای میان شهردار تربت حیدریه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی و معاون سازمان سینمایی کشور امضا شد.

وی اضافه کرد: بعد از امضای این تفاهم‌نامه برای بازدید مکان پیشنهادی (باغ ملی) از تهران کارشناس فرستاده شد و مکان مورد نظر بازدید قرار گرفت. همچنین، یک طرح اولیه پیشنهادی فرستاده شد و قرار بر این شد که طی مدت چند ماه ساخت یک پردیس با سه سالن به اتمام برسد.

 معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی متذکر شد: سازمان سینمایی کشور برای ساخت سینما امید در تربت حیدریه، 7 میلیارد ریال به همراه هزینه تهیه نقشه و طراحی سازه در نظر گرفته، همچنین معاونت عمرانی وزارت کشور نیز 5 میلیارد ریال به این مسئله اختصاص داده است.

لزوم دسترسی مردم به سینما

محمدی اضافه کرد: بعد از چند ماه که از امضای این تفاهم‌نامه می‌گذرد دوستان بزرگوار شورای شهر تربت حیدریه عنوان کردند ما با ساخت پردیس سینمایی در باغ ملی این شهر بنا به دلایلی موافق نیستیم و یک زمین دیگری را خارج از شهر تربت حیدریه نزدیک 7 تا 8 کیلومتر روبه‌روی دانشگاه تربت حیدریه را پیشنهاد دادند که مورد موافقت قرار نگرفت.

وی گفت:  بنای سازمان سینمایی برای ساخت سینمای امید بر این است که داخل شهر باشد و دسترسی مردم به آن راحت باشد و بیشتر شهروندان بتواند از آن به راحتی استفاده کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در این خصوص برای یافتن علت مخالفت مسؤولان مدیریت شهری تربت حیدریه با ساخت این پردیس در باغ ملی این شهر چیست، مکاتباتی انجام گرفت، اما هیچ پاسخ مکتوبی از سوی مسؤولان این شهر به ما در خصوص مخالفتشان اعلام نشد و طی تماس‌های تلفنی انجام شده قرار بر این شد در جلسه‌ای که در روز هشتم دی ماه در این شهر برگزار می‌شود، حضور پیدا کنم.

بررسی کمیسیون ماده 5 برای مکان مناسب سینما

محمدی با اشاره به اینکه من تمایل زیادی دارم بدانم علت مخالفت شورای شهر تربت حیدریه با ساخت پردیس سینمایی در باغ ملی چیست؟، بیان کرد: این موضوع در جلسه شورای شهر تربت حیدریه طرح می‌کنیم و امیدوارم به توافق برسیم تا اگر در باغ ملی امکان احداث نیست، در داخل شهر مکان دیگری معرفی شود.

وی در خصوص اینکه آیا با احداث پردیس سینمایی در باغ ملی تربت حیدریه این منطقه دچار ترافیک می‌شود، متذکر شد: ما در هر منطقه‌ای از شهر تربت حیدریه بخواهیم سینما احداث کنیم باید طبق کمیسیون ماده ۵ باشد، در این کمیسیون اعضای مختلف از جمله نیروی انتظامی، پلیس راهور و آتش‌نشانی در رابطه با منطقه‌ای که قرار است در آن سینما احداث شود اظهار نظر می‌کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در نتیجه زمانی که کمیسیون ماده ۵ به زمین برای احداث سینما مجوز می‌دهد تمام مسائل را مورد بررسی کارشناسان قرار داده، علاوه بر اینکه فضای داخل باغ ملی فضای بازی است، از همه مهم‌تر که یک فضای تفریحی بوده، با احداث پردیس سینمایی این مکان تفریحی به یک بسته کامل فرهنگی تبدیل می‌شود.

ضرورت وجود حداقل یک سینما در تربت حیدریه

محمدی عنوان کرد: تربت حیدریه جزو شهرهای خراسان رضوی است که از داشتن سینما محروم است، با احداث این پردیس این شهر دارای سه سالن می‌شود.

وی با اینکه تربت حیدریه پیشینه فرهنگی بالایی دارد و وجود سینما در این شهر، حق مردم است، گفت: شورای شهر تربت حیدریه ابتدا یک فضای تجاری را معرفی کرد، اما چون زیرساخت‌های آن ساخته شده بود و امکان تغییر در ارتفاع بنای وجود نداشت، امکان تاسیس سینما را در این مرکز تجاری منتفی کرد.

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: بعد باغ ملی تربت حیدریه پیشنهاد شده داده که طی بازدیدی که با حضور نماینده مجلس تربت حیدریه و تنی چند از اعضای شورای شهر انجام شد مورد تایید ما و اداره سینمای قرار گرفت، اما اینکه چه شد شورای شهر تربت حیدریه از این تصمیم منصرف شده باید از خود اعضای شورای شهر پرسید.

ساخت سینما در باغ ملی تربت حیدریه ترافیک ایجاد می‌کند!

رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه با یادآوری این مطلب که مردم این شهرستان از وجود سینما، فرهنگسرا و مکان‌های مناسب برای انجام فعالیت‌های هنری و فرهنگی محروم هستند، اظهار کرد: امروز سینما بخشی از زمان قابل توجه اوقات فراغت مردم را پر می‌کند و یکی از تفریحات سالم جامعه به شمار می‌رود.

سید مهدی وقفی گفت: پردیس سینمایی که قرار بود در شهریور سال گذشته به بهره‌برداری برسد با افزایش دلار و قیمت مصالح ساختمانی مسکوت ماند و سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت پردیس سینمایی 17 میلیارد ریال بوده، اضافه کرد: از سوی معاونت سینمایی کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، همچنین، زمین شهرداری باید مورد تایید معاونت سینمایی قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تربت حیدریه افزود: ساختمان پردیس سینمایی نیمه‌تمام و در حال حاضر کمیسیون ماده 5 آن هم انجام شده است.

وقفی بیان کرد: معاونت سینمایی از مکان‌های پیشنهادی شامل شهرداری، زعفرانیه، باغ ملی، پارک مینو و زمینی در جانبازان بازدید و در نهایت هیچ‌کدام مورد موافقت قرار نگرفت، همچنین، اصرار معاونت سینمایی این است که زمین مورد نظر در داخل شهر باشد و شهرداری به غیر از باغ ملی چنین مکانی را ندارد، احداث سینما در باغ ملی که سرمایه ملی است موجب ترافیک سنگین در داخل شهر می‌شود.

 در پایان یک سئوال باقی می‌ماند و آن اینکه آیا شورای شهر همچنان بر مخالفت خود بر احداث پردیس در داخل شهر و باغ ملی پافشاری می‌کند یا اینکه مجبور به قبول درخواست معاونت سینمایی و احداث این سینما در باغ ملی می‌شود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز