خبرگزاری کار ایران

سال جاری 39 کلیه در یزد پیوند زده شد

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۷۹۸

مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: سال 98 تاکنون 37 اهدای عضو در استان یزد انجام شده است.

آیت الله قهرمانی در خصوص سن اهدا کنندگان عضو به خبرنگار ایلنا یزد عنوان کرد: به طور میانگین بیشتر اهدا کنندگان عضو استان یزد سن 18 سال تا 45 سال دارند و اصولا محدودیت سنی نیست چون از دو سال تا 65 سال اعضای فرد می تواند قابل پیوند باشد حتی سنین بالاتر هم داشتیم ولی به علت وجود بیماری های فشار خون و ...در سنین بالا محدودیت وجود دارد.

وی افزود:  اساسا عضو پیوندی از افرادی دریافت می شود که دچار مرگ مغزی بر اثر سانحه تصادف یا سقوط از ارتفاع، غرق شدگی و خونریزی مغزی و سکته شدند که بعد از انجام آزمایشات متعدد توسط  متخصصان و زمانی که مرگ مغزی تایید شد تیم رضایت گیری با خانواده آنها صحبت می کنند و بالافاصله توسط تیم جراح و متخصص، برداشت عضو انجام می شود و تیم بعدی در بیمارستان مقصد برای پیوند آماده است و مراقبت های بعد از پیوند هم انجام می شود.

قهرمانی درباره پیوند کلیه در استان یزد گفت: در سال جاری تاکنون  39 مورد پیوند کلیه داشتیم که موفقیت خوبی به شمار می آید ضمن اینکه امسال در یزد و توسط متخصصان یزدی دو پیوند موفق کبد هم انجام شد.

وی در خصوص نحوه عضویت برای دریافت کارت اهدای عضو و آمار ثبت نام یزدی ها اظهار داشت: آمار دقیق اعضای یزدی انجمن اهدای عضو ایران را نداریم

راه های دریافت کارت اهدای عضو متفاوت است که هم از طریق سایت رسمی اهدای عضو ایران و یا سامانه پیامکی 3432 مردم می توانند برای دریافت این کارت اقدام کنند.

قهرمانی گفت: داشتن کارت اهدای عضو می تواند در رضایت گیری از خانواده ها به ما کمک کند چراکه جنبه وصیت دارد هر چند الزامی به داشتن کارت اهدای عضو نیست چون ما در نهایت باید رضایت تک تک اعضای خانواده اهدا کننده را دریافت کنیم. 

وی افزود: تمام عضو های اهدایی به این دلیل به استان های تهران و شیراز منتقل می شود که گیرنده آن در یزد نیست در صورتی که گیرنده قلب، کلیه و کبد در یزد باشد در استان یزد پیوند زده می شود.

وی در خصوص جایگاه یزدی ها در اهدای عضو کشور گفت: یزد جایگاه اول کشور را در موضوع اهدای عضو دارد که این آمار با توجه به جمعیت استان یزد محاسبه می شود و آن هم به دلیل بالا بودن جنبه خیرخواهی مردم استان یزد و با فرهنگ غنی با بار معنوی بالا است که خانواده ها جهت اهدای عضو رضایت می دهند.

قهرمانی تاکید کرد: اعضایی که برای پیوند تهیه می شوند حتما باید از بیمار مرگ مغزی باشد و فرد زنده نمی تواند عضو اهدا کند.

وی عنوان کرد: از یک فرد 8 عضو اصلی و 53 عضو فرعی یعنی نسوج مانند تاندون، قرنیه و پوست مشروط به سالم بودن اعضا می تواند اهدا شود.

وی افزود: زمان مجاز پیوند برای قلب 4 ساعت، کبد 12 ساعت و کلیه 16 ساعت است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز