خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس محیط زیست به ایلنا خبرداد:

معادن و بیابان های اطراف، موثرترین کانون آلودگی هوای یزد

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۷۹۶

کارشناس پایش محیط زیست یزد درباره وضعیت آلودگی هوای یزد گفت: تاکنون کار علمی و دقیق در این باره که سهم آلودگی هوای یزد از گرد و غبار یا آلودگی صنایع و ... چقدر است، انجام نشده و چیزی که از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا مشخص است نشان می‌دهد بیشترین آلودگی هوای یزد در فصول ابتدایی سال و به علت جاده سازی و تخریب پوشش گیاهی توسط معادن و اراضی فاقد پوشش گیاهی در استان است.

سید مصطفی میرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در یزد اظهار داشت: بادهای غالب از سوی محور یزد- اردکان مهم‌ترین بادها برای آلودگی هوا هستند چراکه بدون کار علمی تعداد بارگذاری صنایع و تراکم صنایع در این محور صد در صد زیاد است و بادها می تواند آلودگی را وارد شهر کند. 

وی افزود: ‌به ترانزیت در جاده‌های یزد اشاره شد، و اینکه یزد شاه راه کشور است حجم ترانزیت بالا هم عامل آلودگی است.

وی با بیان اینکه معادن باید طبق قانون برای جبران پوشش گیاهی که در اثر کار معدنی رخ می دهد اقدام کنند، گفت:‌تا جایی که اطلاع دارم معادن به این وظایف و تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

مسئول ایستگاه های سنجش وضعیت کیفی هوای استان یزد گفت: در استان یزد ایستگاه های سنجش  آلودگی هوا از سال 91 فعالیت خود را آغاز کردند و در شهرستان های اردکان، میبد و یزد و بافق 24 ساعته طبق استاندارد بین المللی مستقر و کار می کنند و داده های آنها از پایش چهار پارامتر گاز منوکسید کربن، اوزون، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیروژن و ضرات معلق است.

وی گفت:  موثر‌ترین دلیل آلودگی هوای یزد ورود سامانه ناپایدار جوی و وزش بادهایی است که سرعت خیلی بالایی دارند و از اراضی فاقد پوشش گیاهی و معادنی که زمین و جاده ها را تخریب می کنند خاک را به هوای داخل شهر منتقل می کنند و اغلب در سه ماهه تا شش ماهه اول سال دیده می شوند.

میرزاده در ادامه درباره شاخص های کیفی هوا عنوان کرد: شاخص کیفیت هوا یا  AQI کلا 24 ساعته و طبق استاندارد بین‌الملل اندازه گیری می شود که  عدد صفر تا 50 هوای پاک و  51 تا 100 قابل قبول 101 تا 150 نشان دهنده هوای ناسالم مربوط به گروه های حساس و 151 تا 200هوای ناسالم برای همه افراد است، شاخص200 تا 300 هوای خیلی ناسالم و 300 به بالا وضعیت خطرناک اعلام می شود.

کارشناس پایش محیط زیست یزد و مسئول ایستگاه های سنجش وضعیت کیفی هوای استان یزد گفت: این شاخص‌ها به طور ساعتی و 24 ساعته محاسبه می شود، ساعتی برای اعلام به مردم است و 24 ساعته برای تصمیم‌گیری در حوزه کلانشهری مانند تعطیلی مراکزی اعم از مدارس در شهر و روند پایداری یا ناپایداری آن وضعیت را هواشناسی اعلام می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز