خبرگزاری کار ایران

دادستان ساوه:

خط قرمز دستگاه قضا حفظ سلامت مردم است/ سبزی‌کاری با فاضلاب متوقف شود

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۲۵۳

خط قرمز دستگاه قضا حفظ سلامت مردم و بهداشت عمومی است و باید کشت محصولات کشاورزی با فاضلاب متوقف شود.

به گزارش ایلنا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان ساوه که با موضوع پیشگیری از اختلاط فاضلاب با آب کشاورزی برگزار شد از مسئولان مربوطه در بخش‌های مختلف خواست تا در یک بازه زمانی مشخص ضمن عمل به تکالیف قانونی خود کوتاهی‌های صورت گرفته در حوزه آلودگی منابع آبی کشاورزی در مناطق زرباف و رودابان این شهرستان را جبران کنند.

علیپور گفت: خط قرمز دستگاه قضا حفظ سلامت مردم و بهداشت عمومی است و از آنجاکه تشکیل نشست‌های کارگروه پسماند شهرستان با موضوع پیشگیری از ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی و اختلاط فاضلاب با آب خام، خروجی مناسبی در بر نداشت دستگاه قضا مصمم به پیگیری موضوع از مراجع ذیربط در راستای حفظ حقوق شهروندی شد.

وی افزود: شهرداری مکلف است نسبت به جمع آوری و مدیریت آب‌های سطحی با احداث کانال‌های جدید مطابق آنچه که در قانون شهرداری‌ها به مجموعه مدیریت شهری تکلیف شده است، اقدام کند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه گفت: توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب از وظایف شرکت آبفا است و با جمع آوری آب‌های سطحی و انجام یک فرآیند پیش تصفیه توسط مجموعه مدیریت شهری و هدایت آن به تصفیه خانه، شرکت آب و فاضلاب شهرستان مکلف است نسبت به تصفیه فاضلاب هدایت شده به تصفیه خانه اقدام کرده و پساب تولیدی را در اختیار بهره برداران حوزه صنعت و کشاورزی قرار دهد.
دادستان ساوه همچنین عنوان کرد: نظارت و برخورد قانونی دانشکده علوم پزشکی و جهادکشاورزی با کشاورزانی که اقدام به کشت محصولات کشاوزی با استفاده از فاضلاب می کنند ضروری است.
علیپور گفت: امور منابع آب لازم است ضمن مشارکت با شهرداری در خصوص احداث کانال جدید و لایروبی مسیر جاری شدن آب‌های سطحی در منطقه رودابان، با پایش مستمر کانال‌های جنوب و جنوب شرق ساوه اقدام به جمع آوری موتورهای آب در منطقه باغ زرباف کرده و چنانچه تخلف در حوزه کشاورزی توسط کشاورزان و تهدید علیه بهداشت عمومی تکرار شد متخلفین به دستگاه قضایی معرفی شوند تا اقدامات قانونی صورت گیرد.
دادستان ساوه با اشاره به اینکه در حال حاضر افزون بر سه چهارم وسعت شهر ساوه به شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی تجهیز نشده است، گفت: شرکت آب و فاضلاب طبق برنامه مکلف است تا با اولویت بندی مناطق مختلف شهری اقدام به اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب کند.
وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم باید جدی گرفته شود، گفت: شهرداری از خروج پساب خانگی واحدهای مسکونی جلوگیری کرده و مطابق ماده صد با متخلفین برخورد قانونی شود.
علیپور در خصوص زمان عملیاتی شدن مصوبات جلسه گفت: با توجه به ماهیت اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی صورت می گیرد زمان عملیاتی شدن مصوبات از تاریخ چهارم دی ماه سالجاری است، بدیهی است که برخی اقدامات ظرف یک الی دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد.
وی  با اشاره به تعهد شرکت آب و فاضلاب مبنی بر توسعه ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهر تا ۲۰ درصد اظهار کرد: طبق برنامه زمانبندی قرار است تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ که طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری می رسد جاری شدن آب های سطحی و پساب خانگی به معابر و خیابان ها و نهایتا به اراضی کشاورزی به طور کامل متوقف شده و با احداث کانال و پذیرش در تصفیه خانه از پساب تولیدی استفاده بهینه صورت گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز