خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی مطرح شد:

افزایش 50 درصدی جمعیت باسواد فارس در 4 دهه اخیر/ در فارس مدرسه خشتی وجود ندارد/ سرویس های مدارس نمی تواند سر خود کرایه را گران کنند

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۴۹۷

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به رشد سواد آموزی در استان گفت: متوسط اختلاف سواد بین مناطق شهری و روستایی ۹ درصد است.

به گزارش ایلنا، بهزاد نوروزی چگینی امروز دوشنبه2 دیماه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی از برگزاری طرح توسعه سواد آموزی زنان عشایر و روستایی، برگزاری کارگاه آموزشی تربیت مدرسان، برگزاری کارگاه نماز کلید بهشت و آموزش به بیسوادان و کم سوادان در سال جاری خبرداد.

به گفته وی امسال به ۵۷۵ نفر نوسوادان آموزش  رایانه، موبایل  و... داده شد و همچنین در زمینه آموزش به زندانیان با پوشش بیش از ۲۰۰ نفر در سال جاری آموزش داشته ایم.

نوروزی با اشاره به اینکه حلقه های کتاب خوانی و خواندن با خانواده به جد دنبال شده است، خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حلقه در کتابخوانی شرکت داشته اند.

وی یادآور شد: همچنین۷ طرح پژوهشی،  ۳ عنوان کتاب در طرح ها و برنامه های آموزشی نیز تالیف شده است.

نوروزی با اشاره به برون سپارس فعالیت ها از قرارد با ۴۲ تشکل آموزی در زمینه برون سپاری خبرداد.

وی همچنین در خصوص پرداختی به سوادآموزان گفت: به ازای هر نفر ۸۸۰ هزار تومان دوره سواد، ۹۶۰ هزار تومان دوره سواد و ۱۸۲ هزار تومان دوره تکریم در یک دوره سه ساله پرداخت می شود.

 افزایش 50 درصدی جمعیت باسواد فارس در 4 دهه اخیر

به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، در سال 1355 درصد مردان باسواد استان 60/7 درصد و زنان باسواد نیز تنها 37/8 درصد بوده است، اما این آمار در سال 1395 به 91/7 درصد برای مردان و 85/9 درصد برای زنان افزایش یافته است.

بهزاد نوروزی با اشاره به باسوادی 91/5 درصد از جمعیت شهرنشین و 82/5 درصد از جمعیت روستانشین استان در سال 1395 خاطرنشان کرد: افزایش قابل توجه میزان باسوادی جامعه در 4 دهه اخیر، اثرگذاری مثبتی بر شاخص‌های فرهنگی داشته است.

بخاری نفتی در کلاس‌هایی که گاز دارند، وجود ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش عدالت آموزشی را به عنوان اولویت اول در دستور کار قرار داده‌ایم، عنوان کرد: خوشبختانه در مقطع ابتدایی ٩٩.٤ درصد پوشش تحصیلی داریم و کار شناسایی دانش آموزان باقی مانده که بیش از ۵ هزار نفر هستند، در دستور کار قرار گرفته است.

علی عسکر نجفی بیان کرد: آموزش و پروش فارس از پهن پیکرترین آموزش و پرورش‌های کشور به لحاظ تعداد ادارات، دانش آموزان و نیروهای انسانی است.

او با بیان اینکه کار در فارس ویژگی‌های خاص خود با توجه به فرهنگ‌های متفاوت و قومیت‌ها دارد، افزود: ٩٦٠ هزار دانش آموز هم‌اینک در فارس مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: ٦٥ هزار نیروی انسانی در قالب ٩ هزار واحد آموزشی و ٥٩ اداره آموزش و پرورش مدیریت این دانش آموزان را بر عهده دارند.

نجفی با بیان اینکه گستردگی کار در فارس برنامه ریزی مناسب را می‌طلبد، گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی در حال پیگیری است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین با اشاره به اینکه ٢٥ هزار دانش آموز این استان از مدارس شبانه روزی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: ٧٠ هزار نفر از دانش آموزان ما از سرویس روستا مدرسه استفاده می‌کنند که این خود قدم بزرگی برای ممانعت از تحصیل آنها علی‌رغم همه محدودیت‌های مالی است.

نجفی اضافه کرد: برای شروع سال تحصیلی امسال ٩٦٠٠ نیروی انسانی کم داشتیم که با برنامه‌ریزی حدود ١٧٠٠ نیروی جدید در قالب حق‌التدریس، سرباز معلم، استفاده از معلمان در نوبت دوم و بازنشسته‌ها بخشی از کمبودها را تامین کردیم.

او با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: در حال حاضر ٤٢٠ پروژه فعال در حوزه فضای آموزشی داریم که ١٢٠ مورد آن را خیرین تقبل کرده‌اند.٢٥٠٠ کلاس درس نیز که فاقد تجهیزات گرمایشی استاندارد بودند، با اعتبار ٤١ میلیارد توماتی تجهیز شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد که بخاری نفتی در کلاس‌های درسی که گاز رسانی انجام شده، در استان وجود ندارد.

 در فارس مدرسه خشتی وجود ندارد

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات شاخص این اداره‌کل طی سال‌های اخیر اشاره و عنوان کرد: حدود ٢٠ زمین چمن مصنوعی، ٨ استخر در دست اجرا داشتیم که سه مورد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کلاس‌های درس تربیت بدنی ویژه دانش آموزان دختر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

او با ابراز امیداوری از اینکه از ظرفیت بودجه ٩٩ در ساخت فضای آموزشی استاندارد استفاده شود، گفت: ۱۰۰ اتاق باز یادگیری در مدارس فارس راه‌اندازی شده است.اجرای طرح شتاب بخشی در ٥ شهر و مناطق عشایری فارس نیز در حال اجراست.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس به اجرای طرح نماد تحت عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموز اشاره و بیان کرد: این طرح روی ٥٠ هزار دانش آموز فارسی در حال اجراست و دانش آموزان خطرپذیر، در معرض خطر و پرخطر شناسایی شده‌اند وهمچنین ۱۸ دستگاه در این باره پای کار هستند.

نجفی با بیان اینکه کانون یادگیران زندگی در فارس نیز راه‌اندازی شده است، گفت: در حوزه نیروی انسانی نیز کارهای خوبی انجام شده و ١٨٦ دوره ضمن خدمت اجرا شده است.

او همچنین از راه‌اندازی ١٩ مدرسه پژوهنده در استان خبر داد. و افزود: در استان فارس مدرسه خشت گلی وجود ندارد و تنها در سیستان و بلوچستان 120 مورد وجود دارد که تا دهه فجر ساماندهی می شوند.

 کرایه سرویس های مدارس

وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین افزود: سرویس های مدارس نمی تواند سر خود کرایه را گران کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد:برای اینکه تعللی در کار سرویس مدارس به وجود نیاید و آنها انگیزه داشته باشند 20 درصد حسن انجام کار سرویس مدارس که در پایان سال تحصیلی به آنها داده می شد در همین ابتدا د به شرکت ها داده شده تا به آنها پرداخت کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز