خبرگزاری کار ایران

ایلنا از تعطیلی قدیمی‌ترین کارخانه قند فارس گزارش می‌دهد؛

بیکاری بیش از 300 کارگر و توقف تولید 50 هزارتن شکر در سال / «فسا» نیامده تعطیل شد

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۱۴۰

قصه تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران در فارس داستان ادامه‌داری است که قصد ندارد به پایان برسد، به طوری که مجددا شاهد اعتراض های کارگران کارخانه قند فسا برای چندمین بار متوالی در سال جاری هستیم. به گفته یکی از کارگران، این افراد برای دریافت حق و حقوق خود در سال جاری بیش از 20 بار در جاهای مختلف شهر اعتراض کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،پس از چهارماه تعطیلی اواخر آبان ماه بود که کارخانه قند فسا با پیگیری مسئولان قضایی استان و فرمانداری ویژه فسا، دوباره فعالیت خود را شروع کرد، اما پس از گذشت چند روز ، برای بار سوم  کارخانه از رونق افتاد و  شد همان آش و همان کاسه، باز بیکاری کارگران و ایستادن چرخ کارخانه قند فسا.

آن‌طور که یکی از کارگران کارخانه قند فسا می گوید: مالک کارخانه قند در زمستان و اوج فعالیت این کارخانه قصد دارد این مجموعه را به فروش برساند. وی معتقد است مسئولان و مدیران کارخانه می توانستند در ماه های تیر تا شهریور ماه برای فروش کارخانه اقدام کنند.

بیکاری بیش از 300 کارگر و توقف تولید 50 هزارتن شکر در سال / «فسا» نیامده تعطیل شد

یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه حدود 3 سال است که از دوران ریاست مدیر عامل جدید می گذرد،می گوید: در این مدت کارگران برای دریافت حق و حقوق خود بیش از 50 مرتبه به فرمانداری، دادستانی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها مراجعه کرده‌اند؛ این در حالی است که در این مدت هیچکس به مشکلات ما رسیدگی نکرده است. این کارگر می افزاید: اگرچه دادستان و فرماندهی انتظامی اقدامات ارزشمندی را برای احقاق حقوق کارگران کارخانه قند انجام داده اما متاسفانه فرماندار فسا چندان پیگیر دریافت حقوق کارگران نیست.

وی در گفت و گو با ایلنا ادامه می‌هد: در شرایط فعلی تمام کارگران برای تحقق حق و حقوق خود مقابل فرمانداری تجمع کرده اند، اما هیچکس پاسخگوی نیاز و مطالبات ما نیست؛ این در حالی است که کارمندان فرمانداری چند سری با فرماندار تماس گرفته‌اند، اما متاسفانه وی حاضر به پاسخگویی به این کارگران نیست.

وی با اشاره به اینکه کارگران کارخانه قند فسا حدود 6 ماه است که هیچ‌گونه حقوقی دریافت نکرده‌اند، می‌افزاید: مسئولان کارخانه حدود 8 ماه است حق بیمه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده‌اند.

کارخانه قند فسا می تواند روزانه ۸۰۰ تن چغندر قند را استحصال و به شکر سفید تبدیل و سالانه حدود ۵۰ هزار تن شکر سفید نیز تولید کند؛ لذا در صورت حمایت و رفع مشکلات، این واحد تولیدی در قلب شهر فسا می توان از بیکار شدن ۳۱۵ نفر جلوگیری و از تولید بیش از ۵۰ هزار تن شکر هم که علاوه بر تامین نیاز استان فارس به دیگر استان های کشور هم صادر می کند جلوگیری کرد

این کارگر با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل کار مجموعه قند فسا است، می افزاید: در شرایط فعلی باید کارگران و کارخانه به صورت تمام وقت فعالیت کنند که متاسفانه مواد اولیه مانند چغندر و شکر وجود ندارد. اگر چه در 3-4 سال گذشته مسئولان پیگیر حقوق کارگران بودند و توانستند وضع را به یک شرایط مطلوب برسانند اما  مشکل کارگران کارخانه قند فسا به این سادگی حل نمی شود. مسئولان و مدیران اگر خواستار ادامه فعالیت کارخانه نیستند، اول تکلیف کارگرانی که مطالبات‌شان را دریافت نکرده‌اند را مشخص کنند، بعد اقدام به استخدام نیرو کنند.

وی می افزاید: حدود 22 سال در مجموعه قند فسا کار می کنم که حدود 120 الی 150 میلیون حقوق، بیمه و .... طلبکارم که در صورت پرداخت این مبلغ توسط مسئولان کارخانه، از ادامه فعالیت دست می کشم. به گفته وی شواهد نشان می دهد که شرایط کارخانه قند فسا هر روز بد تر از روز دیگر می شود. این کارگر با بیان اینکه فروش کارخانه بهترین و مناسب ترین گزینه برای این مجموعه است، ادامه می دهد: کاش مسئولان، مبلغ حاصل از فروش کارخانه را به کارگران بپردازند؛ چرا که دیگر از تجمعات بدون نتیجه در خیابان و مقابل فرمانداری خسته شدیم.

مسئولان اجازه نمی دهند کارگران وارد کارخانه شوند

یکی دیگر از کارگران کارخانه قند فسا با بیان اینکه مسئولان حقوق کارگران رسمی را تا مرداد ماه واریز کرده اند، می گوید: اما حقوق کارگران شرکتی را تا اواسط خرداد ماه پرداخت کردند.

این کارگر در گفت و گو با «ایلنا» با بیان اینکه مسئولان کارخانه حق بیمه کارگران را هنوز پرداخت نکرده‌اند می‌افزاید: البته بیمه شهریور ماه کارگران شرکتی پرداخت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای گذران زندگی به ناچار از این طرف و آن طرف پول قرض می کنیم، می افزاید: آن قدر که در این مدت از افراد پول قرض گرفته‌ایم از دوست و فامیل خجالت می‌کشیم ؛ این در حالی است که تمام اقساط و بدهی‌هایمان دو برابر شده و در تامین هزینه‌های خوراک، زندگی، خودرو و درمان به شدت دچار مشکل شده‌ایم.

این کارگر با اشاره به اینکه هیچکس جوابگوی کارگران قند فسا نیست، ادامه می‌دهد: هیچ‌کدام از مسئولان و مالکان کارخانه پاسخگوی مشکلات ما کارگران نیستند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان کارخانه همواره به ما وعده می دهند که تا دی ماه معوقات را پرداخت می کنند، می گوید: این در حالی است که تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت کارخانه بیانگر این موضوع است که امیدی به ادامه روند آن نیست، بیان می کند: کارگران در ماه گذشته و آبان ماه هیچ کاری انجام نداده اند و تنها ساعت ورود و خروج خود را ثبت کردند، این در حالی است که مسئولان اجازه نمی دهند کارگران وارد کارخانه شوند.

 مدیران کارخانه قند فسا پای کار نیستند

رئیس انجمن اسلامی کار استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه ضعف مدیریت از مهم ترین ایرادات و اشکالات کارخانه قند فسا به شمار می رود، ادامه داد: باوجود دیگر کارخانه‌ها، مسئولان کارخانه قند فسا از وضع مالی مناسبی برخوردار بودند اما ضعف مدیریتی سبب شده که این کارخانه به این روز دچار شود.

مهرزاد مویدی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه ضعف مدیریت در کارخانه قند فسا به خوبی مشهود است، ادامه داد: در حال حاضر فردی وجود ندارد که بتواند ضعف اجرایی کارخانه قند فسا را بر طرف کند. عضو شورای عالی کار در ادامه با بیان اینکه مدیران کارخانه قند فسا پای کار نیستند ادامه داد: واگذاری کارخانه قند فسا به این افراد بزرگترین اشتباهی بود که اتفاق افتاد، این در حالی است که فروش و واگذاری این کارخانه، می تواند کارخانه و کارگران را از بحران نجات دهد.

واگذاری کارخانه قند فسا در شرایط مناسب انجام نشد

فرماندار فسا هم در ادامه، مشکلات موجود کارخانه قند فسا را مربوط به سال های گذشته می داند و می گوید: مشکلات کارگران این کارخانه نیاز به ریشه یابی و عارضه یابی دارد.

حسن آرگیو در گفت و گو با «ایلنا با بیان اینکه واگذاری کارخانه قند فسا در یک شرایط مناسب و ایده آل انجام نشده است، می گوید: جلسات متعددی را با کارگران و مسئولان کارخانه و مدیران مربوطه  برگزار کردیم و توانستیم کارخانه را مجددا راه اندازی کنیم، اما با پایان فصل برداشت چغندر، فعالیت کارخانه متوقف شده است.

فرماندار ویژه فسا در ادامه با بیان اینکه مدیران و مالک کارخانه به تعهداتشان در مقابل کارگران عمل نکرده اند، می افزاید: این مهم سبب شده که همواره کارگران گله‌مند باشند؛ البته جهت رسیدگی به مشکلات کارگران، به دستگاه قضایی نامه فرستاده‌ایم تا فرآیندهای قانونی از این مسیر انجام شود.

آرگیو در ادامه می افزاید: با توجه به تعطیلی کارخانه و بدهی این مجموعه به کارگران و دیگر جاها، فکر نمی کنم در شرایط فعلی کسی متقاضی خرید کارخانه قند فسا باشد.

وی با اشاره به اینکه فروش کارخانه قند فسا باید در چارچوب قانون و با نظارت دستگاه قضایی انجام شود، می گوید: باتوجه به اینکه بیشتر کارگران کارخانه در آستانه بازنشسته شدن هستند بنابراین فروش این کارخانه باید مشروط بر تسویه مطالبات کارگران باشد.

فرماندار ویژه با اشاره به اینکه میزان بدهی کارخانه قند فسا زیاد و سنگین است، می افزاید: وضع کارگران باید مشخص شود.

بیکاری بیش از 300 کارگر و توقف تولید 50 هزارتن شکر در سال / «فسا» نیامده تعطیل شد

آرگیو با بیان اینکه مالکان فعلی کارخانه صلاحیت لازم برای فعالیت این مجموعه را ندارند می گوید: عدم تخصص و کارآمدی مالکان این مجموعه باعث بروز مشکلات شده است. وی خاطر نشان می کند: مجموعه فرمانداری فسا با واگذاری و فروش این کارخانه با افراد دارای صلاحیت و اهلیت مخالف نیست.

به گزارش ایلنا کارخانه قند فسا می تواند روزانه ۸۰۰ تن چغندر قند را استحصال و به شکر سفید تبدیل و سالانه حدود ۵۰ هزار تن شکر سفید نیز تولید کند؛ لذا در صورت حمایت و رفع مشکلات، این واحد تولیدی در قلب شهر فسا می توان از بیکار شدن ۳۱۵ نفر جلوگیری و از تولید بیش از ۵۰ هزار تن شکر هم که علاوه بر تامین نیاز استان فارس به دیگر استان های کشور هم صادر می کند جلوگیری کرد.

گزارش: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز