خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۳۲۰

قسمت دوم سریال محبوب "نون خ" که قرار است ماه رمضان سال آینده از شبکه اول سیما به روی آنتن برود، فرصت های بی نظیری را از لحاظ رونق صنعت گردشگری در استان کرمانشاه خصوصا مناطق محرومی نظیر دینور و کندوله ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمانی پخش این سریال با مهمترین رویداد گردشگری در کرمانشاه یعنی کرمانشاه 2020 بدون شک گردشگران بی‌شماری را به این منطقه زیبا و خوش آب و هوا سرازیر می‌کند.

تلاش های مکرر استاندار کرمانشاه بالاخره توانست تیم هنری سعید آقاخانی و عوامل سریال "نون خ" را مجاب کند تا بخش اعظم این سریال را در استان کرمانشاه تهیه و فیلمبرداری کنند. در همین راستا سری به این روستای زیبا زدیم تا ضمن بازدید از لوکیشن های این سریال و گفت وگو با مردم روستا، مخاطبین خبرگزاری ایلنا را از زاویه ای دیگر با چند و چون تهیه این سریال و تاثیرات اولیه آن در گردشگری روستای پریان و منطقه دینور آشنا سازیم.

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

هوشنگ امیری پیرمرد خوش اخلاقی که از اهالی روستا است و از کودکی در پریان زندگی می‌کند علت انتخاب روستای پریان توسط عوامل سریال "نون خ"را برای فیلمبرداری قدمت دیرینه این روستا عنوان می‌کند و می‌گوید: روستای پریان قدمتی بسیار طولانی دارد و حتی نادر شاه افشار در زمان بیرون راندن عثمانی‌ها از غرب کشور مدتی را در این روستا اتراق کرده است و یکی از سرداران نامدارسپاه نادر و تعدادی از سربازان نیز از اهالی همین روستا بوده‌اند.

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

امیری ادامه می دهد با اینکه مناطق و روستاهای بسیار زیادی در استان کرمانشاه وجود دارد که زیبا و دیدنی هستند اما جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و گردشگری پریان و همچنین راه‌های دسترسی آسان به آن نیز می‌تواند از عوامل دیگر انتخاب روستای پریان برای تهیه سریال "نون خ" باشد.

این پیرمرد صبور و دوست داشتنی اصالت مردم منطقه خصوصا روستای پریان ، زبان شیرین و همچنین نوع پوشش زیبا و ساده روستائیان را یکی دیگر از عوامل این انتخاب می‌داند و متعقد است این روستا تمام موارد لازم برای تهیه این سریال را در خود جای داده است.

بافت منحصر به فرد و زیبای روستا که تقریبا شبیه به روستاهای منطقه اورامانات است، خانه‌هایی که سالهاست بدون تغییر مانده‌اند و مردم خونگرم این روستا نیز می‌تواند از دلایل انتخاب پریان باشد که هوشنگ امیری به آن اشاره می‌کند.

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

رونق گردشگری و بازدید مردم شهرهای اطراف و حتی استان‌های دیگر از این روستا و لوکیشن های سریال محبوب "نون خ" از مواردی است که اکثر اهالی این روستا به آن معتقدند و می گویند از زمانی که در رسانه ها خبر فیلمبرداری سریال نون خ  و حضور عوامل این سریال در روستای پریان منتشر شد، هر روزه تعداد بسیار زیادی از مردم شهرهای استان کرمانشاه و حتی استان‌های همچون همدان ، تهران و ارومیه به پریان می آیند و از نزدیک با بازیگران این فیلم دیدار می‌کنند و هر روز که می گذرد این تعداد بیشتر می شود.

حضور مدیران شبکه اول سیما، مدیران شبکه استانی زاگرس، استاندار کرمانشاه، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و بازیگران مطرح سینمای کشور در روستای پریان می‌تواند نوید بخش رونق اقتصادی این روستا و منطقه زیبا و طبیعت بی نظیر شهرستان صحنه شود ولی به گفته یکی از اهالی روستا تاکنون تدابیری از سوی مسئولان گردشگری استان برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری این روستا و مناطق دیگر اندیشیده نشده است و این فرصتی بی‌نظیر در حال از دست رفتن است.

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

وی می گوید از مسئولان گردشگری استان و شهرستان صحنه انتظار داریم تا با چاپ نقشه و بروشورهای مربوط به این روستا و معرفی هرچه بیشتر منطقه به گردشگران زمینه های حضور هر چه بیشتر مردم را برای بازید از جاذبه‌های گردشگری منطقه کندوله فراهم آورند و با ایجاد غرفه های مخصوص فروش صنایع دستی، محصولات کشاورزی و غذاهای محلی در رونق اقتصادی مردم روستا تلاش کنند ولی متاسفانه تنها حضور مسئولان همان روزی بود که استاندار و مسئولان صداوسیما حضور داشتند.

یکی دیگر از جوانان روستای پریان می گوید کارگردان این سریال یعنی سعید آقاخانی که خود کرد زبان است و همچنین دیگر بازیگران و عوامل فیلم  بسیار خوب با اهالی روستا ارتباط برقرار می کنند و همین امر سبب شده تا لحظات بسیار شیرینی در پشت صحنه های سریال رقم بخورد.
 
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد تاثیرات بسیار مثبت سریال "نون خ" بر رونق صنعت گردشگری در استان کرمانشاه است.

از آنجائیکه در سال پیشرو مهمترین اتفاق گردشگری استان کرمانشاه یعنی رویداد گردشگری بین المللی کرمانشاه 2020 رقم خواهد خورد و این اتفاق مهم با پخش سراسری سریال "نون خ" در رسانه ملی همزمان است، بدون شک می‌تواند بهترین فرصت برای مسئولان استان باشد که بتوانند استان کرمانشاه را به عنوان یک مقصد ناب گردشگری و مناطق روستایی را به عنوان مقاصد بومگردی معرفی کنند که نتایج بی نظیر آن بر اقتصاد مردم منطقه و استان کرمانشاه بسیار تاثیر گزار خواهد بود .

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه  با رایزنی های متعدد و ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل سریال توانسته اند فرصت بسیار خوبی را برای رونق گردشگری استان فراهم کنند و از این به بعد مسئولان گردشگری، مردم و رسانه‌ها هستند که باید راه‌های پیشبرد پروژه کرمانشاه 2020 را هموار سازند تا صنعت گردشگری را بعنوان محور اصلی رونق چرخ اقتصادی استان به حرکت در آورند و خیل عظیم جوانان بیکار استان را از بن بست های مالی و غول بیکاری رهایی بخشند.

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

فصل دوم سریال "نون خ" به کارگردانی و بازیگری سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و با بازی بازیگرانی همچون ، حمیدرضا آذرنگ ، علی صادقی ، سیروسی میمنت ، صبا ایزدپناه، هدیه بازوند و بازیگرانی از استان کرمانشاه در 25 قسمت در ماه رمضان سال آینده از شبکه اول سیما به روی آنتن خواهد رفت. حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، صبا ایزدپناه و هدیه حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، صبا ایزدپناه و هدیه بازوند ، مهدی فرجی تهیه کننده، پریان روستایی در بخش دینور از شهرستان صحنه استان کرمانشاه است. این روستا که در ۶۳ کیلومتری شهرستان صحنه قرار دارد، یکی از اجزای دهستان کندوله به شمار می‌رود.

روستای پریان با حدود 50 خانوار و جمعیتی حدودا 150 نفری که اکثر آنها کشاورز هستند دارای طبیعتی بی نظیر است که به عنوان یکی از روستاهای مقصد گردشگری استان کرمانشاه است.

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

این روستا در دامنه کوهی است که نامش پشت پری (پشت پریان) بوده و جزء دهستان کندوله است. مردم این روستا به زبان اورامی که یکی از گویش‌های کهن ایران شمال‌غربی و پهلوی است سخن می‌گویند. روستای پریان همراه با روستاهای کندوله و شریف‌آباد تنها روستاهایی در منطقه دینور هستند که اهالی آنها به زبان اورامی سخن می‌گویند. ریشه نام این روستا را برگرفته از واژه هورامی «پر» (par) به معنی «سرشار» و همچنین «یانه» yāne دانست که در زبان هورامی به معنی خانه است.

روستای پریان در دامنه کوه پشت پری و در جنوب غرب کوه بزرگ زران بود. این روستا در شمال غرب دشت بزرگ دینور قرار گرفته است.

روستای "پریان"،"سریال نون خ"و فرصتی برای رونق گردشگری کرمانشاه

سوغات پریان انواع انگور، توت، بادام، گردو و عسل است. مردم این روستا به کار پرورش زنبورعسل هم مشغول هستند. بیشتر باغ‌های این روستا در جنوب غرب آن واقع شده و معروف‌ترین آنها به نام‌های «مزره» (مزرعه) و «نیساره» که برگرفته از نام باستانی نیسا nisā به معنی «آرامشگاه پایین» است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز