خبرگزاری کار ایران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی:

می‌توانیم با ایجاد سازمان جهانی "اوسِک" بازار بین المللی زعفران را از دست اسپانیا خارج کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۸۹۷

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنا به پیشنهاد تجار بزرگ ایرانی، سازمان بین المللی به نام «اوسک» در حوزه زعفران در حال ایجاد است تا کشورهای تولید این محصول در دنیا با محوریت ایران گرد هم آیند؛ در صورتی که بتوانیم اوسک را شکل دهیم می توانیم بازار بین المللی زعفران را از دست اسپانیا خارج کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید زعفران جهان کماکان در ایران است، اظهار کرد: در سال جاری نیز ۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول در کشور اضافه شده و از ۱۱۵ هزار هکتار به ۱۱۷ هزار هکتار رسیده است.

ادامه داد: کشورهای دیگر مانند آلمان که به تازگی اقدام به تولید زعفران می‌کنند رقیبی برای کشورمان نیستند زیرا دیگر کشورها شرایط مناسب برای تولید زعفران مانند ایران را ندارند.

وی تصریح کرد: هر کشوری سطح مشخصی برای کشاورزی دارد به طور مثال اگر قرار باشد همه ارضی خود در کشور را زعفران بکاریم از تولید دیگر محصولات باز می‌مانیم و عرضه و تقاضا  است که میزان تولید را در دنیا مشخص می‌کند و هر کشوری در تولید محصولی پتانسیل خاص خود را دارد.

زینلی گفت: کشور های دیگر نیز می توانند زعفران تولید کنند و حتی نیاز به دانشی فنی خاصی ندارد که تنها در اختیار ایران باشد؛ مهم ترین عامل در این ارتباط خو پذیری مردم منطقه برای کاشت این محصول است، فرهنگ و محیط جوامع کشاورزی ما برای تولید این محصول آماده شده است.

وی  اظهار داشت: تولید زعفران در دنیا با قاچاق پیاز زعفران می‌چرخد و با توجه به اینکه مرزهای کشورمان نیز زیاد است نمی‌توان جلوی آن را گرفت؛ از طرفی دانش و تکنولوژی بشر امروز به حدی است که اگر کشوری بخواهد می‌تواند پیاز زعفران را نیز در کشور خود  تولید کند.

زینلی با اعلام اینکه ایران به دنبال تولید پیاز زعفران عاری از آلودگی، از طریق کشت بافت است گفت:  تولید و تکثیر این محصول در حجم بالا دشوار نیست و مهم ترین چیزی که برای تولید زعفران در دنیا نقش بازی می‌کند، پتانسیل اقلیمی و شرایط فرهنگی است.

وی اظهار داشت: با تلاش هایی که توسط بازرگانان ایرانی در حال انجام است، عقب ماندگی ایران در بازار صادراتی این محصول در جهان، فروش با ارزش افزوده بالا و در اوزان کوچک و با برند خودمان در حال رفع شدن است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که بودجه به این مهم اختصاص یابد بخش خصوصی ایران سازمانی به نام «اوسک» مانند اوپک در حوزه زعفران ایجاد می‌کند تا کشورهایی که در حوزه تولید این محصول در دنیا فعال هستند با محوریت ایران گرد هم جمع شوند.

گفتنی است راه اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران «اوسک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی به شمار می رود و ایده این طرح  از سوی احسان مصطفوی نژاد جوان کارآفرین برتر کشور و کارشناس ارشد زعفران مطرح شده و هم اکنون این سازمان در حال شکل گیری است که تاکنون نظر بسیاری از افراد داخل و خارج از کشور را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز