خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جریان‌شناسی نیروهای سیاسی استان مرکزی در انتخابات مجلس یازدهم/ مانور اصولگرایان در برابر سکوت اصلاح‌طلبان

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۷۸۴

سوت آغاز رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم به طور رسمی از دهم آذرماه نواخته شد. طبق اعلام معاون سیاسی استاندار مرکزی 388 نفر، شامل 342 مرد و 46 زن داوطلب مجلس یازدهم در پنج حوزه انتخابیه استان هستند که به گفته بسیاری از آنها یا از سر احساس تکلیف و شوق خدمت و یا به دعوت اقشار مختلف مردم استان برای رقابت آمده‌اند. در مجموع می توان گفت که برای هر صندلی حوزه انتخابیه اراک 74 نفر ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اراک،  فضای انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه مختلف رنگ‌وبویی متفاوت دارد. فضای انتخاباتی عمومی استان نیز بی تاثیر از فضای کشور نیست و با پایان ثبت ‌نام‌ها حالا قدری گرم‌تر شده اما آنچه در رسانه‌ها و محافل سیاسی بازگو می‌شود عمدتا توصیف‌کننده بُعد دیگر ماجراست که از تحرکات زیرپوستی ثبت نام کنندگان حکایت دارد.

در حوزه انتخاباتی اراک، خنداب و کمیجان فعالیت‌ها  آغاز شده؛ برخی رسانه‌های تند‌رو و منتصب به جریان اصولگرا و پایداری،  نمایندگان فعلی با گرایش اصلاح طلبی را مورد انتقاد قرارداده‌اند. اصلاح‌طلبان نیز با تشکیل شورای سیاستگذاری در تلاش و تکاپو برای بررسی شرایط موجود و تصمیم‌گیری در باره حضور، عدم حضور و یا برنامه‌های آتی خود هستند.

در سوی دیگر اصولگرایان استان پیشتازان نهضت ثبت نام بودند به طوری که  در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان از نمایندگان ادوار مجلس گرفته تا اعضای شورای های شهر و حتی چهره های نواصولگرا یا گام دومی نیز وارد کارزار انتخابات شده اند.

در حوزه انتخابیه اراک جمعا 148 نفر شامل 116 مرد و 32 زن داوطلب نمایندگی هستند.

در این گزارش با نگاهی اجمالی به اسامی چهره‌های مطرح دو جناح آرایش سیاسی این حوزه را بررسی خواهیم کرد.

در جناح اصلاح‌طلب می‌توان شاخص‌ترین افراد را سید مهدی مقدسی، داوود نعیمی، علی محمد مصلحی،  علی یوسفی، عباس همتی، سید محمد جعفر حائری و سید سعید میر محمدی دانست.

مقدسی نماینده فعلی اراک، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید، رئیس کارگروه امور دریایی و عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی در انتخابات گذشته با حضور در فهرست امید اصلاح‌طلبان در دور اول با کسب 54 هزار 546 رای با محمدحسن آصفری پایداری به دور دوم راه پیدا کرد و در نهایت با کسب 88 هزار و  94 رای و با افزایش 30 درصدی آرا نسبت به دور اول توانست رقیب تندرو خود را شکست دهد و به صندلی سبز بهارستان تکیه زند.

 از سوابق مقدسی می‌توان به فرمانداری شهرستان‌های اراک، همدان، خمین و شهرداری کلانشهرکرج، معاونت برنامه‌ریزی و اداری و مالی استاندار مرکزی به مدت ۵ سال، معاونت سازمان نوسازی مدارس کشور و ریاست و عضویت در هیئت مدیره چندین هولدینگ کشوری اشاره کرد.

داود نعیمی کاندیدای دیگر اصلاح طلبان در فهرست امید سال 94 توانست 50 هزار 772  رای کسب کند. از سوابق اجرایی وی می توان به مدیرکلی آموزش و پروش استان و مدیریت نمونه کشوری در دولت اصلاحات اشاره کرد.

علی محمد مصلحی یکی دیگر از چهره های شاخص اصلاح طلبان است که سابقه مدیرکلی آموزش و پرورش استان همدان، عضویت در هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان و رابط شورای اصلاح طلبان استان مرکزی در این کارزار ورود کرده است.

علی یوسفی نیز دیگر چهره اصلاح طلبی است که در انتخابات مجلس دهم توانست 25 هزار 151  رای کسب کند. از سوابق اجرایی وی می توان به ریاست سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی، مشاور اقتصادی استاندار و رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان مرکزی در انتخابات 94 اشاره کرد.

عباس همتی رئیس مجمع فرهنگیان استان مرکزی نیز در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرده است. وی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، مدیرعامل تعاونی اعتباری فرهنگیان اراک،  بازرس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و نائب رئیس شورای اصلاح طلبان استان را در کارنامه کاری خود دارد.

سید محمد جعفر حائری دارای مدرک دکترای تخصصی تشریح از دانشگاه شهید بهشتی تهران است که عضویت در انجمن اسلامی جامعه پزشکی کشور، عضویت در هیئت علمی و ریاست یکی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اراک و همچنین نایب رئیسی شورای اصلاح طلبان استان را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

سید سعید میرمحمدی دارای مدرک دکترای حقوق، وکیل پایه یک دادگستری، مدرس دانشگاه و معاون حقوقی ستاد روحانی از جوانان اصلاح طلبی است که برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرده است.

از دیگر چهره های اصلاح طلب می توان به علی محمد نظری، نوروزعلی شمشیری، علی اکبر شمشیری، روزبه عقلایی، علیرضا زنگویی، حسین نیکی ملکی، لیلا نوابی اشاره کرد.

از جناح اصولگرا نیز می‌توان شاخص‌ترین افراد ثبت نام کننده را علی اکبر کریمی، عباس خسروانی، سید احمد لطفی، ابوالفضل فخرالاسلام، مجید کلوانی، محمد حسن آصفری، اشرف بهادری، مجتبی شاهوار، رضا یوسفی تبار و سید سعید میرنظامی اشاره کرد.

کریمی در انتخابات گذشته با حضور در فهرست اصولگرایان توانست به عنوان منتخب اول به بهارستان راه یابد. مهم‌ترین سابقه وی شهرداری اراک در سال های 86 تا 88 است که نهایتا با رای اعضای شورای شهر اراک استیضاح و برکنار شد. دکترای مدیریت استراتژیک از دانشکده عالی دفاع و عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس از دیگر سوابق علمی و کاری اوست.

دیگر چهره اصولگرایان که محمد حسن آصفری است. آصفری در انتخابات قبلی توانست با کسب 59028  رای  همراه مقدسی به دور دوم راه پیدا کند. پیروزی وی در انتخابات دور دوم برای اصولگرایان در سطح کشور بسیار حایز اهمیت بود اما در دور دوم با ریزش آرا مقابل رقیب خود از راهیابی به بهارستان ناکام ماند. از جمله سوابق آصفری می توان به فرمانداری اراک در دولت احمدی نژاد اشاره کرد.

ابوالفضل فخرالاسلام ،از چهره های اصولگرا هست که با توجه به سابقه سیاسی وی شانس زیادی برای حضور در لیست اصولگرایان در انتخابات آتی را  دارد.

سید احمد لطفی از اصولگرایانی است که از مجلس هشتم هر بار خود را برای حضور در مجلس آماده می کند اما تنها یکبار توانسته به مجلس (هشتم) راه پیدا کند. از شاخص‌ترین سوابق وی می توان به شهرداری اراک و کمیجان اشاره کرد. لطفی نماینده ای است که  با پوشیدن کفن در مجلس در اعتراض به اتفاقات سال 88 و انتقال ناکام تیم نفت تهران به اراک در اذهان همشهریانش ثبت شده است.

اشرف بهادری دبیر بازنشسته و یکی از بانوان اصولگرا است که سابقه حضور در شورای شهر سوم و چهارم اراک را دارد.

سید سعید میرنظامی مدنی مدیر کل اسبق سازمان استاندارد استان های مرکزی ، لرستان و همدان نیز از دیگر چهره های شناخته شده اصولگرایان است که انتخابات پیش رو ثبت نام کرده است.

مجید کلوانی دیگر چهره جوان اصولگرا است که سابقه حضور در شورای شهر چهارم به عنوان رای اول را دارد.

محمد حسن آصفری نماینده مجلس نهم که در دوره پیشین انتخابات در مصاف با مقدسی اصلاح طلب شکست خورد و از ماراتن رقابت ها خارج شد. نماینده آستان قدس رضوی، فرمانداری اراک و تفرش از دیگر سوابق کاری وی است.

 مجتبی شاهوار از چهره های نواصولگرایی است که از یکسال پیش با حضور در فضای مجازی خود را برای رقابت در مجلس یازدهم آماده می کند. شاهوار از جوانان اصولگرایی هست که طی یکسال گذشته انتقادات زیادی به اصولگرایی سنتی داشته و دور قبل نیز در این عرصه حاضر شده است. وی حقوقدان و مدرس دانشگاه است.

رضا یوسفی تبار نیز از چهره های اصولگرا است که در سوابق خود ریاست شورای سوم شهر اراک و اتحادیه خبازان اراک را دارد.

از نوع چیدمان دو جناح می توان استنباط کرد که بر خلاف دوره‌های گذشته پیش‌بینی‌ها  سخت‌تر و رسیدن به بهارستان برای نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس پیچیده‌تر شده‌است که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

محسن سجادی / خبرنگار ایلنا در استان مرکزی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز