خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در پارسیان؛

میوه فیسالیس در هرمزگان کشت شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۶۹۰

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارسیان گفت: برای اولین بار میوه فیسالیس در زمینی به مساحت 2 هکتار در منطقه پارسیان بصورت پایلوت کشت شد.

به گزارش ایلنا از هرمزگان، یعقوب دلدار اظهار کرد: فیسالیس از جدیدترین میوه هایی است که هم بصورت گلخانه ای و هم بصورت فضای باز کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این میوه دارای بافتی همچون گوجه فرنگی و ترکیبی از طعم میوه های توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است، افزود: فیسالیس از رده گیاهان تک لپه ای است که به دلیل قرار گرفتن در لفاف کاغذی شکل فاقد هرگونه آلودگی و عوامل بیماری زا بوده و بدون نگهداری در یخچال بیش از 10 روز ماندگاری داشته و در صورت نگهداری در یخچال حدود 2 ماه مدت زمان ماندگاری این میوه نیز افزایش می یابد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارسیان ادامه داد: میوه فیسالیس به دلیل طعم خوش و بی نظیرش در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارد، فیسالیس میوه استوایی بومی آمازون بوده است که در آفریقا و آسیا یافت می شود. بوته های این میوه تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند و دارای بوته‌های کوچک مخملی کرم رنگ 3 گوش است. میوه آن نارنجی رنگ متمایل به زرد بوده ، هر بوته در صورت نگهداری صحیح قادر به تولید 2 یا 5 کیلو میوه است. این میوه بی‌نظیر، با رنگ نارنجی زرد، تقریباً هم سایز عناب است.

دلدار در خصوص خواص این میوه گفت: علاوه بر خواص دارویی فراوان این میوه، از برگ و ساقه های آن نیز به صورت دم نوش استفاده می شود، دم کرده آن نیز برای درمان آسم موثر است.

به گفته وی، این میوه خاص که میوه رسیده آن جنبه خوراکی، دارویی و صنعتی دارد در ایران به "عروسک پشت پرده" نیز معروف است و در کشورهای همسایه به نام های "گیلاس زمینی" و "فانوس چینی" نیز شناخته می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارسیان افزود: این گیاه برای رشد نیاز به مکانی آفتابی و گرم دارد که می توان آن را در اکثر خاک ها و یا حتی در گلدان ها کشت کرد.

دلدار در خصوص شرایط کاشت و برداشت میوه فیسالیس خاطرنشان کرد: شرایط کاشت، داشت و برداشت آن، کاملاً شبیه به گوجه فرنگی بوده که در فصل زمستان کشت و در بهار برداشت می شود تنها با این تفاوت که میزان آبیاری این میوه نصف آبیاری گوجه فرنگی و دو برابر گوجه فرنگی صرفه اقتصادی دارد.

گفتنی است؛ فیسالیس منبع غنی و طبیعی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و ویتامین های A، E، C، P و F را نیزدر خود جای دارد. این میوه بدن انسان را در مقابل خنثی سازی رادیکال‌های آزاد که موجب بروز بیماری هایی چون سرطان، سکته قلبی، پروستات، آسم و آلرژی می شود حفاظت می کند، ویتامین های B کمپلکس در این میوه مانند تیامین برای سوخت و ساز سالم بدن، پوست، چشم و مغز لازم است، پکتین نوعی فیبر موجود در این میوه است که کاهش دهنده کلسترول است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز