خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می‌دهد؛

بی‌تفاوتی مسئولان استانی نسبت به اخطار افزایش آلاینده‌ها/ دانش آموزان قربانی بی‌تدبیری

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۱۹۷

خورشید بیست و چهارمین روز آذر ماه غروب کرده بود که خبر تعطیلی مدارس اصفهان در تمامی مقاطع در فضای مجازی منتشر شد. این اتفاق درحالی رخ داد که از روز جمعه بر غلظت آلاینده ها افزوده شده بود و وضعیت آلودگی هوا در روز شنبه نیز در وضعیت ناسالم قرار داشت.

به گزارش ایلنا از اصفهان، با این حال هیچ خبری مبنی بر تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران شنیده و یا منتشر نشد. جلسه ای که تشکیل اضطراری آن با یک تنفس عادی در فضای غبارآلود و آلوده شهر کاملا بدیهی بود. این جلسه نه در روز شنبه و نه در ابتدای روز یکشنبه تشکیل نشد و کار به جایی رسید که شهر در هاله ای از دود پنهان شد.

کودکان و دانش آموزان و سالمندان قربانیان اصلی این بی‌تفاوتی مسئولان در روزهای شنبه و یکشنبه بودند؛ به ویژه که در روز یکشنبه غلظت آلاینده های زیست محیطی از مرز ناسالم گذشت.

البته دیر زمانی است که کمتر کسی به خاطر دارد کی و کجا تابلوهای سنجش میزان آلاینده های هوا که در سطح شهر نصب شده است را روشن و مشغول به کار دیده باشد. اما روز شنبه سایت هواشناسی کشور در اطلاعیه ای به شهرهای تهران، کرج، اراک و اصفهان در خصوص افزایش آلاینده ها در روز یکشنبه اخطار داده بود.

اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور

اگر وارد سایت هواشناسی کشور شوید و به گوشه سمت چپ صفحه نگاه کنید، پنجره ای خواهید دید که بالای آن با تیتر درشت نوشته است" هشدارهای هواشناسی ".

در این قسمت به تاریخ 23  آذرماه 1398 اخطاریه ای منتشر شده است که متن و تصویر آن را در زیر می خوانید و می بینید.

اخطاریه شماره 3 شنبه مورخ 23/ 9/ 98 ویژه آلودگی هوا

توصیف سامانه : پیرو اطلاعیه شماره 5  شنبه 98/9/23 افزایش آلاینده ها در کلان شهرها   

زمان شروع: یکشنبه 24/ 9/ 98

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت

منطقه اثر:

 یکشنبه 24/ 9/ 98: شهرهای تهران، کرج، اراک و اصفهان 

دوشنبه 25/ 9/ 98: شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان

 اثر مخاطره: رسیدن میزان آلودگی هوا به حد ناسالم برای تمام گروه‌ها

توصیه: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی ، سالمندان و کودکان باید از فعالیت طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری ورزند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند و اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش تردد شهری.

زمان بروزرسانی: شنبه 23/ 9/ 98

جلسه ای که تشکیل نشد

با وجود این اخطاریه، اما مسئولان استانی و شهر اصفهان، هیچ فعالیتی مبتنی بر توجه به این اخطاریه انجام ندادند و روز یکشنبه 24  آذر ماه با وجود شرایط کاملا ناسالم جوی، مدارس و مهدکودک ها باز بودند.

تلاش خبرنگار ایلنا برای کسب اطلاع از تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران هم بجایی نرسید و در ادامه مشخص شد که اداره کل هواشناسی استان اصفهان تشخیص به افزایش غلظت آلایندگی ها در روز یکشنبه نداده است.

حتی اگر به سامانه این اداره سر بزنید خواهید دید که افزایش غلظت آلایندگی را در رتبه دوم اخبار خود قرار داده و اخطاریه 17 خود را که مربوط به افزایش سامانه بارشی در روزهای منتهی به آخر هفته است را در اولویت قرار داده است.

این تناقض بین دو سازمان با یک خط مش قابل تامل و درخور توجه است. اینکه سازمان هواشناسی کشور از روز شنبه اخطاریه افزایش غلظ آلایندگی ها را به شهری مثل اصفهان اعلام می کند، ولی مسئولان در شهر تشخیص به این اتفاق مهم نمی دهند نکته حائز اهمیتی است.

بی‌تفاوتی مسئولان استانی نسبت به اخطار افزایش آلاینده‌ها/ دانش آموزان قربانی بی‌تدبیری

ماسک های سفید

آنقدر هوا آلوده است که بیشتر چهره های در حال تردد در سطح معابر و کوچه و خیابان پشت ماسک های بی رمق جا خوش کرده اند و تنها دو چشم مضطرب و نگران از پشت آن ها پیدا است. اپیدمی آنفولانزا هم مزید بر علت شده تا شهر در دلشوره ای عمیق ذره ذره ته نشین شود. تنها تفاوت محسوس استفاده از ماسک های فیلتر دار است که حکایت از توجه شهروندان به پیشگیری و مراقبت از خود دارد.

افزایش آلایندگی ها

یک منبع آگاه از اداره کل هواشناسی که نخواست نامش فاش شود در خصوص عدم تعطیلی مدارس در روز شنبه و به ویژه یکشنبه به ایلنا گفت: واقعا دلیل بی توجهی مسئولان را نمی دانم؛ درحالی که سازمان هواشناسی کشور به ما اخطار داده بود، ولی مسئولان از برگزاری جلسه و تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس سرباز زدند و سلامت شهروندان را به مخاطره انداختند.این مقام آگاه ادامه داد: هر ساله در این بازه زمانی با افزایش آلاینده های محیطی مواجه هستیم، اما امسال با گرانی بنزین چنین پدیده ای کمی غیر عادی به نظر می رسد.

باورهای مردم

این حجم از آلودگی که تعطیلی های مکررمدارس را سبب شد، موجبات نارضایتی بیشتر مردم از شرایط موجود را در پی داشت. مادر سوگل 4 ساله به ایلنا می گوید: از روز پنجشنبه برای چندمین بار آلرژی دخترش شدت گرفته و شب ها به دلیل گرفتگی بینی که ناشی از اثرات آلودگی هوا است امکان یک خواب راحت را از او سلب کرده است.

خانم الف - ز که کارمند یک شرکت جوان در مرکز شهر اصفهان است خاطرنشان می کند که صبح ها از سوزش گلو که بی شک به دلیل آلودگی هوا است بسیار اذیت می شود و تنها تعطیلی مدارس نمی تواند راهگشای کاهش این معضل کاملا انسانی شود. او این پرسش را مطرح می کند: که آیا در شرایط جوی ناسالم تنها گروه های سنی حساس اهمیت دارند و سایرین باید در این شرایط بد در محیط کار خود حاضر باشند؟

مادر آرش نیز با کلافگی می‌گوید: نمی‌دانم سرفه های پسرم ناشی از سرماخوردگی است یا آنفولانزا و یا آلودگی هوا؟! این مساله سبب افزایش اضطراب و تنش در خانواده شده و قدرت تصمیم گیری ما را برای انتخاب پزشک بسیار کاهش داده است.

سردرد و سوزش گلو

نقطه مشترک این روز های مردم اصفهان، ماسک های سفید، سردرد، سوزش گلو و چهره های درهمی است که علاوه بر آلودگی هوا، بی توجهی مسئولان نیز بر آن تاثیر داشته است. گفته می شود که دلیل افزایش آلاینده های زیست محیطی به دلیل فروش بنزین یورو چهار در شرایط تحریم ها به کشورهای همسایه است که سبب افزایش مصرف بنزین داخلی شده و استانداردهای غیر اروپایی این بنزین به افزایش حجم آلاینده ها نیز می افزاید.

تنها بارقه امید، سامانه های بارشی است که از بد روزگار کمترین زمان ممکن را برای ماندن برفراز اصفهان انتخاب می کنند و فرصت کافی برای شستن یک شهر را ندارند.

سمیه مسرور سرپرست خبرگزاری ایلنای اصفهان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز