خبرگزاری کار ایران

اعلمی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس دهم مجلسی بی‌یال و دم بود / هیچ یک از نمایندگان به ۱۰ درصد وظایف خود هم عمل نکرده‌اند/ مردم فله‌ای رای ندهند

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۵۴۱

نماینده ادوار گذشته مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: امیدوارم از این پس مردم هوشیارتر و آگاه‌تر از گذشته عمل کرده و اگر در انتخاباتی شرکت می‌کنند بدون منطق و شناخت لازم و مطالعه دقیق در مورد داوطلبان، به صورت فله‌ای به شخص و هیچ لیستی رای ندهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به مناسبت نزدیک شدن به ایام انتخابات اکبر اعلمی نماینده پیشین مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: مجلس یگانه قدرت و نهادی است که اگر همه اعضای آن آزادانه و مستقیما توسط مردم انتخاب شوند، برآیند خواست و اراده مردم در سراسر کشور با سلایق و ذائقه‌های گوناگون است.

مجلس دهم مجلسی بی‌یال و دم بود

ایلنا: مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید و با کدام مجلس قابل مقایسه است؟

مجلس باید برآمده از ملت، صدای ملت و برای ملت باشد و به نمایندگی از ملت قانون‌گذاری کرده و بر ارکان قدرت و مجریان قانون نظارت کرده و آنها را برای تامین منویات مردم هدایت کند. مجلس دهم، مجلسی بی‌یال و دم و اشکم و یکی از خنثی‌ترین و بی‌اثرترین مجالس پس از انقلاب بود و کم و بیش با دوره ۲۳ مجلس قبل از انقلاب که در سال‌های ۱۳۵۴-۱۳۵۰ فعالیت می‌کرد، قابل مقایسه است.

باید یک خانه‌تکانی جدی در اردوگاه اصلاحات صورت گیرد

ایلنا: اصلاح‌طلبان باید چه کاری برای احیای پروسه اصلاحات انجام دهند؟

ابتدا مبانی فکری اصلاحات باید تبیین و تعریف شود و ضمن تعیین مرزهای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی و اقتدارگرایی، باید صراحتا اعلام شود که اصلاح‌طلبان قرار است چه چیزی را اصلاح کنند و بایدها و نبایدها و مقصد و مقصود اصلاحات کجاست. سپس باید یک خانه‌تکانی جدی در اردوگاه موسوم به اصلاحات صورت گرفته و افراد فاسد طرد و تنها افرادی مجاز به استفاده از برند اصلاحات باشند که آگاهی، آزادی‌خواهی، عدالت‌خواهی، نواندیشی، فسادستیزی و سلامت مالی و اخلاقی و دوری از شخصیت‌زدگی، جزء اوصاف بارز شخصیتی آنها باشد.

روحانی در برخورد صادقانه با مردم حتی ضعیف‌تر از احمدی‌نژاد بوده است

ایلنا: عملکرد دولت را در مجموعه عرصه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسن روحانی در عمل به سوگندش و پاسداری از قانون اساسی و اجرای آن، گرچه در دوره اول نسبت به احمدی‌نژاد موفق‌تر بود اما میانگین عملکردش باتوجه به چرخش اپورتونیستی وی در دوره دوم و حوادث ناگواری که در این دوره رخ داد و به ویژه با ملاحظه حادثه تلخ اخیر کم و بیش با عملکرد احمدی‌نژاد قابل مقایسه است.

در سایر ابعاد سیاست داخلی، شایسته‌سالاری و دفاع زبانی از حقوق و آزادی‌های مردم و برگزاری انتخابات‌های مختلف تا این لحظه، گرچه نسبت به دولت احمدی‌نژاد موفق‌تر عمل کرده است اما نمره تجدیدی می‌گیرد، عملکرد روحانی از حیث عمل به تعهدات، رفتارهای پوپولیستی کم و بیش مانند احمدی‌نژاد و در برخورد صادقانه با مردم ضعیف‌تر از احمدی‌نژاد بوده است.

به کارنامه دولت از ۲۰ ، نمره هشت را می‌دهم

کارنامه دولت وی در حوزه‌‌‌ اقتصادی، از حیث توسعه اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد و ثروت، فسادستیزی و مبارزه با مفاسد اقتصادی، فقرزدایی، رفع تبعیض، کاهش نرخ بیکاری نمره مردودی می‌گیرد و حتی از جهاتی ناموفق‌تر از دولت احمدی‌نژاد ارزیابی می‌شود.  

در حوزه سیاست خارجی، گرچه فرجام چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌شود اما نسبت به دولت احمدی‌نژاد موفق‌تر بوده است و در مجموع به کارنامه دولت از ۲۰ ، نمره هشت را می‌دهم و اگر منصفانه داوری شود باید تاکید کنم که کل حاکمیت در مردودی این دولت و دولت‌های پیشین کم و بیش نقش داشته است.

به هر روی باتوجه به پیشینه عملکرد حسن روحانی و تیمش، این کارنامه قابل پیش‌بینی بود و اگر مواضع مرا در فاصله سال‌های ۹۸-۹۲ مرور کنید متوجه خواهید شد که از ابتدا در بزنگاه‌های مختلف در این خصوص هشدار داده‌ام.

مردم به اندازه زمانیکه صرف خرید یک کت و شلوار می‌کنند برای شناخت داوطلبان انتخابات وقت بگذارند

ایلنا: به نظر شما آیا مردم بازهم از لیست امید حمایت می‌کنند؟  

امید و لیست امید برای همیشه مرد. این پدیده و شیوه لیست دادن و رای دادن هم خاص جمهوری اسلامی است و آن هم ناشی از نظام انتخاباتی و فقدان وجود احزاب واقعی در کشور است. اما امیدوارم از این پس مردم هوشیارتر و آگاه‌تر از گذشته عمل کرده و اگر در انتخاباتی شرکت می‌کنند بدون منطق و شناخت لازم و مطالعه دقیق در مورد داوطلبان، به صورت فله‌ای به شخص و هیچ لیستی رای ندهند و دست کم به اندازه وقتی که صرف خرید یک کت و شلوار می‌کنند صرف شناخت داوطلبان نمایندگی و ریاست جمهوری و غیره نمایند.    

هیچ یک از نمایندگان مجلس دهم به ۱۰ درصد وظایف خود هم عمل نکرده‌اند

ایلنا: عملکرد نمایندگان استان آذربایجان شرقی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به دلایل پیش‌گفتار گرچه تفاوت معناداری میان نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود ندارد و تنها تفاوتشان در نوع ارادت و سرسپردگی آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف است، لیکن با قاطعیت می‌توانم اعلام کنم بجز برخی موارد، هیچ یک از آنها به ده درصد از تعهدات و وظایف و سوگند نمایندگی خود هم عمل نکرده‌اند. برای اثبات این دو ادعا همچنان آماده مناظره با نمایندگان مزبور هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز