خبرگزاری کار ایران

شهردار اسبق اصفهان:

بعد ۴۰ سال هنوز نتوانستیم هتلی در خور اصفهان بسازیم/ باعث خجالت است که در این شهر موزه مردم‌شناسی نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۲۴۰

شهردار پیشین اصفهان گفت: باعث خجالت است که اصفهان فاقد موزه است، شهر اصفهان نیاز به موزه مردم شناسی دارد؛ هزینه احداث این موزه زیاد نیست و تنها لازمه تحقق آن، همت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمد حسن ملک مدنی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه شهر» با موضوع « مرور تجارب مدیریتی شهرداران دهه ۶۰ شهرداری اصفهان» با بیان اینکه میدان نقش جهان را شاه عباس احداث کرده و این میدان آبروی دنیا است، تصریح کرد: اصفهان اکنون با توجه به شرایط موجود اسیر و گرفتار شده است. در حالی که حق اصفهان این نیست که پس از 40 سال همچنان نتوانسته‌ایم هتلی در خور برای این شهر بسازیم و توریست را در این شهر افزایش دهیم. 

هنرمندانی که هنرشان را قورت داده اند

شهردار اسبق اصفهان گفت: باید شرایطی فراهم کنیم تا تمامی مغازه‌هایی که امروز مملو از اجناس چینی، هندی و پاکستانی شده است به فروشگاه های صنایع دستی و هنر شهر بازگردند. بسیاری از هنرمندان اصفهانی امروز به راه اندازی فروشگاه های لباس روی آورده اند، هنرشان را قورت داده اند و این ناشی از شرایطی است که برای آنها رقم زده ایم.  

وی با بیان اینکه نباید بیش از این فاتحه شهر اصفهان را خواند و آن را خراب تر کرد، افزود: شهر به منزله یک شرکت سهامی عام است که سهامداران آن مالکین این شهر هستند، بدون اینکه سرمایه شرکت های سهامی عام را افزایش دهیم با فروش تراکم، شرکای این شهر را روز به روز افزایش دادیم، آقایانی که در حال فروختن تراکم هستند باید دستشان بلرزد زیرا حقوق عمومی را واگذار می کنند. این افراد در حال فروختن خیابان ها، پارک ها، فضاهای شهر بوده و جلوی هوا و نسیم را می گیرند، مردم در شهر زندگی نمی کنند و در حال زندگی در یک فضای ساختمانی هستند که به طور مداوم با نخاله های ساختمانی سر و کار دارند. 

توجه به نقش بانوان و متخصصان در شهر

ملک مدنی با طرح این پرسش که چه کاری می توان کرد، ادامه داد: هنرمندان، سیاستمداران، ادیبان، پزشکان و انسان‌های متخصص و بزرگ در کالبد همین شهر رفت و آمد می‌کنند؛ به آنها بیش از پیش توجه داشته باشید. قدردان پست‌های مدیریتی باشید و توجه کنید که نخبگان مملکت در همین کوچه و بازارها زندگی می کنند.  

وی خطاب به مدیران شهری گفت: با سه قشر آسیب پذیر در شهر از جمله زنان، کودکان و سالمندان سروکار دارید، فرصت را غنیمت بشمارید و از لحظه لحظه آن استفاده کنید و فضایی فراهم آورید تا مردم در آرامش زندگی کنند. نقش بانوان را نیز در شهر نباید نادیده گرفت، زنان نه تنها در ایران بلکه در جهان مظلوم هستند و به حقوق اولیه خود دسترسی پیدا نکرده اند؛ شما باید کمک کرده و آنها را به رسمیت بشناسید. 

اقدامات فرهنگی؛ پربازده و کم هزینه 

ملک مدنی با بیان اینکه انجام اقدامات فرهنگی فعالیتی پربازده و کم هزینه است، تصریح کرد: باعث خجالت است که اصفهان فاقد موزه است، شهر اصفهان نیاز به موزه مردم شناسی دارد؛ هزینه احداث این موزه زیاد نیست و تنها لازمه تحقق آن، همت است. 

وی خطاب به مدیران و معاونان شهرداری تصریح کرد: قدر پست های مدیریتی خود را بدانید و محیط زندگی مردم را آرام کنید،‌در این شهر هنرمندانی همچون «حسن کسائی» پرورش یافته و افراد فرهیخته‌ای همچون «جلیل شهناز»، «ارحام صدر»، «وحدت»، «استاد فرشچیان»، «حاج میرزا آقا امامی» و «مصورالملک» و شعرای بزرگ زندگی کرده‌اند. آیا قرار نیست این شهر دیگر چنین افرادی تربیت کند؟ تنها باید کار را تسهیل کرد. از هنرمندان در مناطق مختلف تجلیل کنید و به آنها انگیزه دهید تا باعث رشد و توسعه شهر شوند. 

پارک بسازید، حتی 15 متر! 

وی خطاب به مدیران شهری گفت: در شهر پارک بسازید. حتی پارک ۱۵ یا 2۰ متری و چند صندلی در آن قرار دهید تا بانوان پس از انجام خرید روزانه بتوانند همراه با فرزند خود بر روی نیمکت‌های پارک استراحت کنند. 

شهردار پیشین اصفهان، رسالت پیامبر را رواج اخلاق خوش ذکر کرد و افزود: شهر نیاز به اماکن فرهنگی دارد، از مردم آسایش گرفته شده و گرانی و بدبختی را به آنها حاکم کردیم .در این شرایط شهرداری هم نباید بر مشکلات مردم اضافه کند، می توان برای شهروندان مراکز ورزشی بسازید و فقط در مطالعه غرق نشوید.

وی با بیان اینکه رشته‌های مختلف هنری بسیار کم هزینه، اما پربازده است، افزود: نقاش، مجسمه ساز و سفالگر تربیت کنید، اجازه دهید کودکان با هنر آغشته و درگیر شوند زیرا فعالیت در شهرداری تنها رفت و روب و صدور پروانه ساختمانی نیست بلکه می توان تعریف فعالیت‌های شهرداری را تغییر داد.

از شهر پرستاری کنید

ملک مدنی، با بیان اینکه باید شهر را مانند پرستار و بچه «داری» کرد، گفت: نباید گفت این وظیفه ارگانهای مختلف است، باید اقدامات به گونه‌ای انجام شود تا وقتی سهامداران این شرکت سهامی عام از خانه خارج می شوند، با محیطی آرام سروکار داشته باشند و اوقات فراغت خود را به امور فرهنگی و ورزشی بگذرانند. برای جلوگیری از اعتیاد باید ورزشگاه و زورخانه بسازید؛ کلاس های خوشنویسی و نقاشی راه اندازی کنید زیرا سرمایه های اندکی نیاز دارد.

شادی در محلات ایجاد کنید 

وی افزود: شهری موفق است که مردم آن شهر توقعشان بالا باشد. لازم است توقعات را ارتقا داد نه اینکه آنها را سرکوب کرد. بی ‌شک در مناطق شهر افراد متمول، صاحبان حرفه و دانش وجود دارد و اگر متوجه شوند که می خواهد قدمی برای شهر برداشته شود به طور حتم کمک می کنند. باید با اعتماد به شهرداری زمینه افزایش ارتباط آنها را در پروژه‌ها ایجاد کرد. 

ملک مدنی با بیان اینکه مدیران شهری باید نشانه‌های شهری را افزایش دهند،‌ افزود: قدر هنرمندان شهر را بدانید و آنها را در دست اندازها گرفتار نکنید. شهرداران نواحی و مناطق مختلف شهر باید شادی در محله‌ها ایجاد کنند. 

رعایت حقوق شهروندان

در ادامه این نشست «حسن درخشنده پور» یکی دیگر از شهرداران پیشین اصفهان نیز در دهه شصت با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری نشست «تجربه شهر» در سخنانی اظهار کرد: بنابر سفارش حضرت علی(ع)، تجربه بالاتر از علم است.

وی افزود: انتظار می‌رود مدیران شهری به حفظ اراضی شهر کمک کنند. رعایت حقوق شهروندان امری بسیار ضروری و مهم است.        

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز