خبرگزاری کار ایران

مدیر تیم‌های پایه فوتبال در گفت‌وگو با ایلنا:

تیم ملی نیازی به مربی خارجی ندارد/ قلعه‌نویی؛ مناسب‌تر از ویلموتس و برانکو

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۶۵۲

مدیر تیم‌های پایه فوتبال تاکید کرد: اگر قرار است به جام جهانی برویم با مربیان ایرانی هم می‌توانیم برویم و در شرایط فعلی کشور که با تحریم‌های بی سابقه روبرو هستیم، لزومی به استخدام مربی خارجی نیست.

مرتضی مخلص آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: در شرایطی که کشور تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی و مالی قرار دارد و امکان جابجایی پول و پرداخت دستمزد مربیان به سادگی امکان‌پذیر نیست، استفاده از مربیان خارجی جز اینکه هزینه‌هایی سنگین را به کشور تحمیل کند، نتیجه دیگری ندارد و در چنین وضعیتی مدیران فوتبال ما باید مطابق داشته‌ها و شرایطی که در آن قرار داریم برای آینده تیم ملی تصمیم گیری کنند.

این مربی باسابقه فوتبال با بیان اینکه مربیان خارجی تاکنون به لحاظ نتیجه گیری دستاورد چندانی برای تیم ملی نداشته اند، گفت: مطرح‌ترین و سرشناس‌ترین مربی که بعد از انقلاب در تیم ملی حضور داشته و 8 سال نیز به او فرصت دادیم "کارلوس کی‌روش" پرتغالی بوده که در 2 دوره جام جهانی و جام ملت‌ها با او توفیقی نداشتیم. تنها مقامی که تیم ملی با مربی خارجی بدست آورده سومی جام ملت های آسیا 2004 چین بوده که با برانکو بدست آمد. بنابر این با وجود تمام هزینه‌هایی که برای بکارگیری مربیان خارجی داشتیم نه تنها در نتیجه گیری توفیقی بدست نیاوریم، بلکه پس از کنار رفتن، اثرگذاری هم از آنها در فوتبال ما باقی نمانده است.

وی تصریح کرد: مربیان ایرانی در سطح آسیا توانایی بالایی دارند و اگر قرار است به جام جهانی صعود کنیم با مربی ایرانی هم می‌توانیم به این مهم دست یابیم؛ همانطور که پیش از این با حشمت مهاجرانی به جام جهانی آرژانتین صعود کردیم. آنچه اهمیت دارد این است که به مربی ایرانی اعتماد کنیم و فرصت لازم را برای پیاده‌سازی افکار و برنامه هایش را به او بدهیم و با چند نتیجه ضعیف دنبال تغییر مربی نباشیم .

مخلص‌آبادی تاکید کرد: برای انتخاب مربی ایرانی باید دنبال مربیان صاحب کارنامه باشیم؛ مربی که به صورت مستمر در لیگ فعال بوده و عملکرد موفقی داشته است. تعداد این مربیان در فوتبال ما زیاد نیست و به اعتقاد من با این مربیان عبور از سطح آسیا و رسیدن به جام‌جهانی امکان‌پذیر است. زمانی که کشور از نظر اقتصادی در مضیقه است و برای انتقال پول با مشکل روبروست دلیلی ندارد که با هزینه های هنگفت دنبال مربی خارجی باشیم و هزینه های سنگینی را به دوش دولت تحمیل کنیم.

تیم ملی نیازی به مربی خارجی ندارد/ قلعه‌نویی؛ مناسب‌تر از ویلموتس و برانکو

قلعه‌نویی؛ مناسب‌ترین گزینه ایرانی
مربی باسابقه فوتبال با بیان اینکه بین مربیان ایرانی امیر قلعه‌نویی گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی است، گفت: به چند دلیل در مقطعی که کشور در آن قرار دارد او را برای تیم ملی مناسب می‌دانم. اولا قلعه‌نویی با کسب 5 عنوان قهرمانی موفق‌ترین مربی لیگ‌برتر محسوب می‌شود. دوما سال‌های اخیر همواره با تیم‌های مختلف موفق بوده و نتیجه‌گیری‌اش در لیگ‌برتر استمرار داشته و سوما از پختگی و تجربه لازم برای هدایت تیم ملی برخوردار است.

وی ادامه داد: لزومی نداشت در شرایط تحریم با قراردادهای سنگین دنبال مربیانی نظیر مارک ویلموتس بلژیکی و ... می‌رفتیم که کمترین شناخت را از فوتبال ایران و آسیا دارند. حتی برانکو هم که سال‌ها در فوتبال ایران بوده و شناخت کافی از فوتبال ما دارد باز هم به اندازه یک مربی ایرانی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. شما تردید نکنید با یک مربی ایرانی هرگز دو شکست پیاپی مقابل بحرین و عراق اتفاق نمی‌افتاد و امروز فوتبال ما نگران صعود نبود.

مخلص‌آبادی یادآور شد: این پتانسیل در فوتبال ایران وجود دارد که با مربی ایرانی به جام جهانی صعود کنیم. دلیلی ندارد وقتی می‌توانیم با مربی ایرانی به جام جهانی برویم، دنبال مربیان ناآشنای خارجی باشیم و با محدودیت‌هایی که در پرداخت دستمزد مربیان خارجی داریم آبرو و اعتبار فوتبال ایران را در فیفا و مجامع بین المللی زیر سئوال ببریم .

این مربی تیم‌های پایه فوتبال در پاسخ به این سئوال که آیا سطح فنی مربیان ایرانی در جام جهانی هم می‌تواند تضمینی برای موفقیت تیم ملی باشد، گفت: مگر ما با کی‌روش و برانکو در جام جهانی موفق بودیم؟ آنها هم نتوانستند باعث صعود تیم ملی به مرحله دوم شوند. حداقل امتیاز مربی ایرانی این است که پول و سرمایه کشور را به یک بیگانه ندادیم ضمن اینکه اطمینان داریم مربی وطنی با تمام وجود و تعصب خود برای سربلندی تیم ملی تلاش می کند و هرگز کم کاری نخواهد کرد.

تیم ملی نیازی به مربی خارجی ندارد/ قلعه‌نویی؛ مناسب‌تر از ویلموتس و برانکو

فوتبال ایران حرفه‌ای نیست
کارشناس فوتبال کشور تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت فوتبال ایران این است که حرفه‌ای نیستیم؛ نه فوتبال حرفه‌ای داریم و نه بازیکنان حرفه‌ای. البته حرفه‌ای بودن یکسری شاخص‌ها و اصولی دارد؛ اینکه بازیکن با قوانین فوتبال آشنا باشد و به رأی و نظر داور احترام بگذارد. یک بازیکن حرفه‌ای باید بداند که داور، حاکم مطلق زمین مسابقه است و نباید با جنجال و پرخاشگری سعی در تغییر نظر او را داشته باشد. اینکه بازیکن با تمام وجود تمرین کند و مسابقه بدهد. اینکه بازیکن برای حرفه ای بودن از بسیاری از خواسته‌هایش چشم پوشی کند و زندگی حرفه ای داشته باشد. حتی در معاشرت و ارتباط اش با رسانه‌ها باید الگو باشد. بازیکن حرفه ای باید به تماشاگر احترام بگذارد و در اظهارنظرهایش سنجیده رفتار کند.

وی حذف تیم ملی در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های امارات را نتیجه حرفه‌ای نبودن و ناآشنایی بازیکنان با قوانین روشن فوتبال عنوان کرد و افزود: در صحنه‌ای که منجر به گل دوم تیم ژاپن شد بازیکنان تیم ملی قبل از سوت داور بازی را رها کردند و این نشان داد که بازیکنان ما هنوز حرفه‌ای نیستند و بی‌جهت بازی را رها کردند و به سمت داور یورش بردند در حالی‌که داور هیچ تصمیمی روی این صحنه نگرفته بود. بر اثر همین اشتباه فاحش که نشان داد بازیکنان ما تا چه اندازه آماتور هستند، تیم ملی از دور مسابقات کنار رفت و یک ناکامی بزرگ در کارنامه فوتبال ما ثبت شد.

داوران از فوتبال ما پیشرفته تر و حرفه ای ترند
کارشناس ورزش کشور تصریح کرد: سطح داوری فوتبال ما از سطح فنی فوتبال جلوتر است. آنها کاملا به قوانین و فن فوتبال آشنا هستند و داخل زمین از بازیکنان بیشتر می‌دوند و تحرک بیشتری دارند. هر چند در اکثر بازی‌ها تیم‌ها تلاش می‌کنند تا ضعف و ناکامی خود را به گردن داور بیاندازند ولی آنها با حرفه‌ای‌گری هرگز وارد مسائل حاشیه ای نشدند و همواره کلاس بالاتری را از نظر سطح آمادگی و کیفیت فنی خود ارائه کردند. شاهد این ادعا هم "علیرضا فغانی" است که در بالاترین سطح فوتبال دنیا قضاوت کرد و امروز هم در یک کشور پیشرفته آسیایی جزو داوران مطرح قاره است.

مخلص‌آبادی تصریح کرد: به شخصه از داوران فوتبال ایران و زحمات آنها در ارتقاء جایگاه داوری فوتبال کشور تشکر می‌کنم و اعتقاد دارم داوران ما بسیار حرفه‌ای‌تر از بازیکنان فوتبال ایران هستند و پیشرفت آنها قابل مقایسه با سطح فوتبال ما نیست.

تیم ملی نیازی به مربی خارجی ندارد/ قلعه‌نویی؛ مناسب‌تر از ویلموتس و برانکو

مدیران باشگاه‌های ما فوتبالی نیستند
مربی باسابقه فوتبال کشور با بیان اینکه 90 درصد مدیران باشگاه های ما فوتبالی نیستند و این به پیشرفت و توسعه این ورزش لطمه می‌زند، افزود: مدیر باشگاه باید اطلاعات دقیق و جامعی از نظام فوتبال و مجموعه قواعد حاکم بر آن داشته باشد. مدیری که در طول یک فصل سه بار سرمربی تیمش را تغییر می دهد نشاگر این است که درک درستی از روابط حاکم بر فوتبال روز دنیا ندارد. در فوتبال آخرین راهکار تغییر سرمربی است نه اولین کار. یک مدیر باید تیمش را مطابق داشته هایش ببندد. متاسفانه این روزها اغلب مدیران ما "مدیر هزینه" هستند و راهکار و راهبرد دقیقی برای اداره باشگاه ندارند. همین عامل باعث می شود اغلب آنها در دوره مدیریت شان بدهی های میلیاردی برجای می گذارند که با توجه به دولتی بودن اغلب باشگاه ها، این بدهی ها به دوش دولت و بیت المال منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران باشگاه‌ها باید خود را خادم مردم بدانند و برای خدمت به مردم تلاش کنند، گفت: به اعتقاد من به مدیران باشگاه ها باید به جای "حکم مدیریت"، "حکم خادمیت" بدهیم تا آنها بدانند وظیفه شان خدمتگزاری برای مردم است نه اینکه بودجه‌های باشگاه را صرف امور روزمره کنند و سر آخر هم با بدهی های کلان باشگاه را به مدیر بعدی واگذار کنند.

مخلص‌آبادی "شفافیت" را حلقه مفقوده مدیران فوتبال عنوان کرد و گفت: مدیران باشگاه‌ها باید هنگام عقد قرارداد با مربی و بازیکنان شفاف و صادقانه عمل کنند و به اندازه ای که بودجه در اختیار دارند برای باشگاه هزینه و تعهد ایجاد کنند. آنها نباید با وعده‌های تو خالی بدنبال جذب بازیکنانی باشند که سر آخر نتوانند خواسته های آنها را تامین کنند. متاسفانه ناآشنایی مدیران فوتبال با قواعد و مسائل حقوقی حاکم بر این رشته باعث شده تا باشگاه های ما بواسطه قراردادهای بازیکنان خارجی هزینه های هنگفتی بپردازند و این رویه همه ساله در لیگ برتر فوتبال ما تکرار می شود. آنها باید بدانند که از جیب بیت المال هزینه می‌کنند و باید نسبت به دخل و خرج باشگاه حساس باشند.

بازنشسته‌ها را به فوتبال برگردانید
وی افزود: بهترین و در دسترس‌ترین نیروی انسانی که می‌تواند برای سازندگی و استعدادیابی به ورزش ما کمک کند نیروهای بازنشسته هستند که باید از تجربه گرانبهای آنها در بخش های مدیریتی و فنی استفاده کرد. به اعتقاد من باید بازنشسته های ورزشی و آنهایی که توان جسمی و فکری لازم را دارند از خانه‌نشینی به صحنه ورزش بازگردند چراکه خلاء پیشکسوتان در ورزش کشور محسوس است. به اعتقاد من مدیران و ورزشکاران بازنشسته گنجینه های تکرار نشدنی ورزش کشور هستند که به راحتی با اجرای قانون بازنشستگی از خدمات و تجربیات آنها محروم شده‌ایم. این اتلاف سرمایه است و تصور نمی‌کنم نفعی برای ورزش کشور داشته باشد. به نظر من با ایجاد تغییراتی در قانون و یا قائل شدن امتیازهایی می توان از ویژگی‌های چهره های نخبه اما بازنشسته استفاده کرد. ورزش ما هنوز هم می‌تواند از تجربه چهره هایی نظیر هاشمی‌طبا، دادکان، آبشناسان، سجادی، پهلوان و ... که سال‌ها در ورزش استخوان خرد کرده اند بهره ببرد و زمینه پیشرفت ورزش کشور بهتر فراهم شود.

فوتبال ایران نیاز به بازیکن خارجی ندارد
این مربی سازنده فوتبال همچنین خاطرنشان کرد: فوتبال ایران سرشار از استعدادهای غنی است و به نظر من بعد از برزیل، ایران بیشترین نیروی انسانی را در زمینه فوتبال دارد. با چنین استعدادهایی استخدام بازیکن خارجی کفران نعمت و دور ریختن پول مملکت است. بازیکنان خوب و تراز اول به فوتبال ما نمی آیند و ناگزیریم سراغ بازیکنان درجه 2 و 3 آفریقایی و برزیلی برویم که آنها هم به رشد فوتبال ما کمکی نمی‌کنند. به نظر من مربیان سازنده فوتبالی که به بهانه بازنشستگی خانه نشین شده اند بهترین افرادی هستند که می‌توانند به رشد استعدادهای فوتبالی ما کمک کنند تا جایی که دیگر نیاز به جذب بازیکن خارجی نداشته باشیم. بازیکنانی که نه تنها به رشد فوتبال ما کمکی نمی‌کنند که حتی باعث هدر رفتن منابع و سرمایه های مالی کشور می شوند.

پرداخت پول‌های میلیاردی به بازیکنان"سم" است
مخلص‌آبادی متذکر شد: بازیکنان فوتبال ایران در مقایسه با سطح متوسط جامعه از درآمد بالایی برخوردارند و جزو مرفه ترین اقشار محسوب می‌شوند. این در حالی است که یک نماینده مجلس و یا یک وزیر در کشور سالیانه به مراتب رقم‌های کمتری دریافت می کند با وجود اینکه از سطح تحصیلات و تجربه مدیریتی بالاتری برخوردار است. پرداخت رقم‌های میلیاردی به بازیکنان تنها باعث اشباع شدن آنها می‌شود و اینکه دیگر دنبال پیشرفت کیفی و فنی خود نباشند و تنها به فکر اضافه کردن به رقم های قراردادشان باشند. به نظر من سقف پرداختی به بازیکنان لیگ برتر بین 300 تا 400 میلیون تومان است و رقم هایی که این روزها برای جذب بازیکنان پرداخت می شود ارزش واقعی بازیکنان فوتبال ما نیست.

هر "دروغ" یک بمب اتم یا زلزله 10 ریشتری است
وی در پایان گفت: به اعتقاد من تمام مشکلات ورزش و فوتبال ما از دروغ سرچشمه می‌گیرد. اثر تخریبی یک دروغ از بمب اتم و زلزله 10 ریشتری هم بیشتر است. حالا ببینید در فوتبال ما چقدر عدم صداقت و راستگویی وجود دارد. مدیری که در بستن قرارداد با بازیکن شفاف نیست، به فوتبال و زندگی فوتبالیست لطمه می زند. اگر می‌خواهیم فوتبال ایران پیشرفت کند باید در تمام زمینه ها شفاف‌سازی کنیم و صداقت را در راس روابط فوتبالی قرار دهیم؛ از عقد قرارداد با بازیکن و مربی گرفته تا جرائم انضباطی و رفتاری. تا زمانی که صداقت و پاکدستی در تمام ارکان ورزش و فوتبال ما نهادینه نشود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم فوتبالی سازنده، پاک و رو به پیشرفت داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز