خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت وگو با ایلنا :

افزایش مالیات بر شرکت های غیر دولتی سازنده نیست/ رشد 13 درصدی در آمدهای مالیاتی دولت در بودجه آینده

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۴۴۴

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هر دو در گزارش های اخیر خود مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۹ را در محدوده کمتر از ۰/۲ درصد پیش بینی کردند گفت: رشد ۲۷ درصدی مالیات بر شرکت های غیر دولتی سازنده نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علوی راد در نقد لایحه بودجه سال آینده کشور اظهار داشت: تئوری‌های اقتصادی تا حدودی تکلیف سیاست های مالی و بویژه جهت گیری های مالیات بر شرکت های تولیدی و خدماتی غیر دولتی در چرخه های اقتصادی شامل وضعیت کم رمق بودن رشد اقتصادی را مشخص کرده‌اند.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال ۹۹ نشان می دهد درآمدهای مالیاتی دولت معادل ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به قانون بودجه سال ۹۸ حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران اضافه کرد: گزارش فصلی اقتصاد ایران در بهار ۹۸ که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می دهد فقط ۷۶ درصد درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده و مصوب دولت در بودجه سال ۱۳۹۷ محقق شده است.

وی اظهار داشت: اگرچه هیچ اطلاعات رسمی پیرامون عملکرد درآمدهای مالیاتی در ۸ ماهه سال ۹۸ در دسترس نیست، لیکن شواهد موجود و چشم انداز رشد اقتصادی کشور در سال ۹۸ (حدود منفی ۹ درصد طبق پیش بینی نهادهای بین المللی) حاکی از آن است که تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده دولت در سال ۹۸ محقق نخواهد شد.

علوی راد بیان داشت: لذا در شرایطی که اقتصاد ایران بعد از سال های ۹۷ و ۹۸ طبق پیش بینی ها قرار است وارد رشد مثبت نزدیک صفر شود، رشد درآمدهای مالیاتی دولت از طریق فشار بر شرکت های تولید و خدماتی غیر دولتی (رشد حدود ۲۷ درصدی مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی در لایحه بودجه ۹۹ نسبت به قانون بودجه ۹۸) اساسا سازنده نخواهد بود.

وی عنوان کرد: از سوی  دیگر، درحالی که سهم مالیات بر اشخاص حقوقی غیر دولتی در بسیاری از اقتصادهای قدرتمند دنیا بین ۶ تا ۱۱ درصد است، این سهم در لایحه بودجه سال ۹۹ حدود ۱۶ درصد پیش بینی شده است. عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: به نظر می رسد این سهم نیز متناسب با رشد اقتصادی کم رمق پیش بینی شده برای کشور در سال ۹۹ نیست.

وی افزود: بنابراین نمایندگان محترم مجلس قادر خواهند بود در بررسی لایحه بودجه سال ۹۹، برای کاهش فشار مالیاتی بر شرکت های غیر دولتی، دولت را مکلف کنند برای تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده خود به مقابله با فرارهای مالیاتی و حذف معافیت‌های مالیاتی غیر ضروری در کشور بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز