خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در سفر به استان هرمزگان:

قرنطینه محصولات کشاورزی در گستره جهانی حائز اهمیت است

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۵۲۰

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در سفر دو روزه به استان هرمزگان از لزوم اهمیت قرنطینه محصولات کشاورزی در گستره جهانی خبر داد.

به گزارش ایلنا از هرمزگان ، محمدرضا درگاهی در سفر یک روزه به استان هرمزگان و در حاشیه بازدید از مراکز قرنطینه گیاهی بنادر شهید رجایی و باهنر اظهار کرد: قرنطینه محصولات کشاورزی در گستره جهانی به قدری حائز اهمیت است که سال ۲۰۲۰ میلادی به نام سال قرنطینه و بهداشتی گیاهی نامگذاری شده است.

وی افزود: در این راستا وزرای کشاورزی کشورهای عضو سازمان فائو، نشستی در مورد مسائل قرنطینه‌ای در شهر رم برگزار خواهند کرد که در آن تصمیمات مهمی در حوزه امنیت غذایی در جهان گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین از لزوم همگرایی سایر نهادها به منظور مدیریت عوامل خطرزای گیاهی خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای ضوابط قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارتزای گیاهی به درون کشور و همچنین صدور گواهی بهداشت نباتی برای محصولات صادراتی به جد در مراکز قرنطینه گیاهی بنادرشهیدرجایی و باهنر دنبال می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان نیز در حاشیه این بازدید گفت: مراکز قرنطینه گیاهی مستقر در بنادر استان هرمزگان مسئولیت حراست و نظارت بر مبادلات کالای کشاورزی از مبادی ورودی کشور را برعهده دارد و طبق قوانین حفظ نباتات کشور، اجرای ضوابط قرنطینه ای را به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارت‌زای گیاهی به درون کشور و همچنین صدور گواهی بهداشت نباتی برای محصولات صادراتی را بر عهده دارد. 

اشرف منصوری بیان کرد: بازدید از این مراکز توسط مدیران ارشد حفظ نباتات کشور و استان بصورت مستمر صورت گرفته و کلیه مسائل و مشکلات قرنطینه گیاهی مرتبط با تبادلات کالای کشاورزی بررسی و پیگیری می شود.

وی درباره با اهمیت قرنطینه گیاهی،تصریح کرد: دولت‌هایی که محصول را به سایر کشورها صادر می‌کنند باید مقررات و قوانین قرنطینه‌ای کشور وارد کننده را در مورد خطر ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای در صادرات محصول خود مد نظر داشته باشند.

منصوری ادامه داد: این گواهی، روش‌های رسمی مناسب مورد بازرسی و آزمایش در خصوص محصول انجام شده است که عاری از آفات قرنطینه‌ای مشخص شده توسط کشور وارد کننده بوده و از نظر عاری بودن از آفات غیر قرنطینه‌ای مشمول مقررات نیز مطابق مقررات بهداشت گیاهی کشور وارد کننده است.

درگاهی در این دیدار گزارشی از روند عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته و وضعیت فعلی آفت در کشور و استان ارائه کرد.

حجت الاسلام عبادی‌زاده امام جمعه بندرعباس نیز  ضمن بیان مشکلات و خسارات وارده از بیماری جاروک طی سال‌های اخیر، خواستار تنوع کشت محصولات و پیگیری کشت ارقام جدید گیاهان زراعی و باغی بجای کشت رایج شد.

 درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، مروتی معاون توسعه منابع انسانی سازمان حفظ نباتات کشور، قائمیان معاون قرنطینه گیاهی کشور، ترابی معاون بهبود تولیدات گیاهی و منصوری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان طی این سفر از روند اعمال ضوابط قرنطینه گیاهی در بنادر شهید رجایی و شهید باهنر بازدید کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز