خبرگزاری کار ایران

کارشناس سلامت کودکان خبر داد:

اجرای بسته جدید مراقبت کودک سالم در قزوین

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۱۶۶

کارشناس سلامت کودکان مرکز بهداشت استان قزوین گفت: بسته جدید مراقبت کودکان سالم با بازنگری در بسته قبل طی روزهای آینده در این استان اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، شهرزاد مهرآیین با اعلام این خبر افزود: بسته کنونی از سال ۸۱ در مراکز بهداشتی در حال اجرا بوده که با توجه به نیاز اصلاحات و بازنگری در آن، بسته جدید تدوین و از سال ۹۶ به صورت آزمایشی در یکی از شهرستان‌های هر استان اجرا شد که آبیک به عنوان شهرستان منتخب استان محل اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: این بسته جدید به زودی قرار است پس از ابلاغ به استان‌ها در تمام شهرستان‌های استان عملیاتی شود و از این رو آموزش مباحث بسته جدید به نیروهای ستادی شهرستان‌ها در دستور کار نیز قرار گرفت.

مهرآیین ادامه داد: در بسته جدید مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم با مواردی چون ارزیابی کودک از نظر وضعیت دهان و دندان، بینایی، شنوایی، تکامل، ژنتیک کودک، فنیل کتونوری، بدرفتاری با کودک، غربالگری همگانی، غربالگری انتخابی و کم‌خونی انجام خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین کارها در مراقبت کودکان، مراقبت‌های روتین است که از بدو تولد تا پنج سالگی آنها را در بر می‌گیرد.

مهرآیین خاطرنشان کرد: براین اساس، کودکان طی این مدت ۱۵ مرتبه مورد مراقبت قرار گرفته که توالی این مراقبت‌ها در سنین یک و ۲ سالگی بیشتر است و در سنین سه تا پنج سالگی نیز هر سال یک مرتبه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مراقبت‌ها کودکان از از نظر رشد و قد و وزن، اندازه دور سر، سلامت دهان و دندان، تغذیه و تکامل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مهرآیین اظهار داشت: برای تمام کودکان ۱۲ و ۶۰ ماهه نیز  پرسش‌نامه غربالگری اختلالات تکاملی به مادر کودک ارایه می‌شود تا در منزل طی تمرین با فرزند خود آن فرم را پر کرده و به مرکز بهداشت بازگردانند تا نتایج آن بررسی و در صورت نیاز به مرکز جامع تکامل کودک در بیمارستان قدس ارجاع شود.

وی ادامه داد: در مرکز جامع تکامل کودک که از بهمن ماه سال گذشته در بیمارستان قدس راه‌اندازی شده آزمون تشخیصی برای کودک انجام شده و پزشک متخصص تکامل او را معاینه می‌کند تا در صورت وجود مشکل اقدامات درمانی برای او آغاز شود.

به گفته مهرآیین، کاردرمانی، مشاوره روان‌شناسی برای کودک و والدین و سایر اقدامات درمانی در این مرکز برای حفظ توانایی‌ها و جلوگیری از معلولیت کودک در آینده از جمله مواردی است که برای این کودکان دارای مشکل درخواست می‌شود.

وی به یکی دیگر از خدمات مراکز بهداشتی در مراقبت از کودکان زیر پنج سال اشاره و یادآور شد: هم اکنون مکمل ویتامین و آهن با اولویت روستاها و حاشیه شهرها به کودکان زیر ۲ سال ارایه می‌شود.

مهرآئین، اجرای طرح تکامل ابتدای دوران کودکی را نیز یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز عنوان و تصریح کرد: از سال ۹۵ به صورت آزمایشی این طرح برای نخستین مرتبه در شهرستان تاکستان به عنوان پایلوت آغاز شده و هم اکنون نیز از سوی چند دانشگاه علوم پزشکی به صورت محدود اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز