خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد:

یک بام و دو هوای وضعیت جاماندگان قزوین از طرح حمایت معیشتی دولت/مسئولان: آمار دقیقی از پرداختی‌ها نداریم/منتظر پاسخ‌های سامانه وزارت رفاه هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۱۵۲

حدود 317 هزار خانوار قزوینی مشمول دریافت کمک معیشتی دولت هستند که برخی از مردم از این طرح جامانده‌اند و همچنان از طرق اعلام شده، پیگیر دریافت مبلغ خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، طرح افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه امسال بر اساس تصمیم سران سه قوه کلید خورد.

طرح معیشت حمایتی دولت همزمان با اصلاح قیمت بنزین به اجرا درآمد که مبلغ آن برای خانوارهای یک‌‌نفره 55 هزار تومان، برای خانوارهای دونفره 103هزار تومان، خانوارهای سه‌نفره 138 هزار تومان،‌ خانوارهای چهارنفره 172 هزار تومان و خانوارهای پنج‌‌نفره و بیشتر 205 هزار تومان توسط دولت اعلام شده است.

با توجه به اختصاص  طرح معیشت حمایتی به 60 میلیون نفر در کشور، در استان قزوین برخی اقشار شامل کارمندان، کارگران بازنشسته کشوری و لشکری و غیره مشمول این طرح نشده‌اند و مبلغ تعیین شده را دریافت نکرده‌اند؛ حتی این طرح شامل تعدادی از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در استان نشده  که این مهم، گله‌مندی مردم را به همراه داشته است.

با حقوق بازنشستگی چگونه زندگی را سپری کنیم

یک خانم خانه‌دار که دارای 4 فرزند بوده و همسرش بازنشسته است، در گفت‌وگو با خبرنگارایلنا در قزوین اظهار کرد: یک دختر  ازدواج کرده اما هنوز در خانه  سه پسر مجرد دارم؛ یک پسرم در آرایشگاهی که خودمان برای وی تهیه کردیم مشغول به کار است و پول تو جیبی‌اش را درمی‌آورد، پسر دیگرم دانشجو بوده و ترم آخر است و پسر کوچکم هم دانش‌‌آموز است.

پروانه که از دریافت طرح معیشت حمایتی دولت محروم شده و جامانده محسوب می‌شود، افزود: با یک حقوق بازنشستگی با توجه به مشکلات فراوان، چگونه زندگی را سپری کنیم؛ اینکه سر پا هستیم لطف و کمک خداست.

این خانم خانه‌دار ادامه داد: به شماره #6369* پیامک ارسال کرده‌ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم این در حالی است که اعلام می‌شود بعد از 24 ساعت پاسخ را دریافت می‌کنید اما خبری نیست.

رحمان جعفری دیگر شهروندی که شغل آزاد دارد و جامانده از یارانه معیشتی است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین  ضمن بیان این مطلب که پدرش هم که بازنشسته کشوری است از دریافت مبلغ این طرح محروم شده، اظهار کرد: پدرم که یارانه دریافت می‌کند، در منزل 4 فرزند مجرد دارد و یارانه معیشت دولت شامل حالش نشده است.

وی افزود: علاوه بر خودم، از تعدادی از کسبه‌های داخل شهر جویای پرداخت معیشت دولت آنها هم شده‌ام که 5 نفر اذعان کرده‌اند مبلغ آنها هم واریز نشده است.

تعلق نگرفتن یارانه معیشتی به بازنشسته‌ای که 3 معلول دارد

این شهروند ادامه داد: پس از ارسال پیامک به # 6369* آدرس سامانه‌ای را دادند که در آنجا هم فرم‌هایی را تکمیل کردم این در حالی است که شرایطی که افراد مشمول یارانه معیشتی نمی‌شوند مانند ماشین 300 میلیونی و غیره را ندارم.

جعفری اضافه کرد: لازم است مسئولان وضعیت جاماندگان را به نحو مطلوب بررسی کرده و حق آنها را پرداخت کنند چرا که با توجه به وضعیت معیشتی، بیشتر قشرهای جامعه به یارانه معیشتی نیاز دارند هرچند اندک باشد.

وی با اشاره به جامانده‌ای که سه فرزند معلول دارد و بازنشسته است و حتی پس از بازنشستگی نگهبانی مکانی را هم بر عهده دارد، اذعان کرد: مسئولان باید به وضعیت این افراد رسیدگی کنند.

کارگری که بیش از 1 میلیون تومان وام می‌دهد

رضا که دوستش کارگر یکی از شرکت‌ها است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: این دوستم ساکن روستاست و دو پسر مجرد در منزل دارد گرچه تعدادی گاو در حیاط منزل پرورش و نگهداری می‌کند اما ماهانه بیش از 1 میلیون تومان وام پرداخت می‌کند.

وی افزود: یارانه معیشتی دولت شامل همکارم نشده و با توجه به وضعیت اقتصادی که دارد، نیازمند  دریافت مبلغ این طرح است.

فعال شدن سامانه حمایت از 5 آذر

مسعود بابایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: افرادی که مشمول یارانه معیشتی نشده‌اند و به حساب آنها واریز نشده می‌توانند کد ملی خود را به # ۶۳۶۹* ارسال کنند که کدملی و شماره تلفن همراه را باید ثبت کنند، باید توجه داشت شماره تلفن همراه باید حتما به نام سرپرست خانوار باشد و اگر حتی به نام سرپرست خانوار  نباشد و به نام همسرش باشد پاسخ پیامک برای آنان ارسال نمی‌شود.

وی افزود:  پس از ارسال پیامک، ظرف 24 ساعت پاسخ پیامک برای آنها ارسال می‌شود که مشمول هستند یا مشمول نیستند؛ اگر خانواری مشمول دریافت یارانه معیشتی بود مبلغ یارانه معیشتی این ماه خانوار با ماه آینده، هر دو ماه یک جا به حساب آنها پرداخت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: اگر برای خانواری پیامک عدم شمول دریافت یارانه معیشتی ارسال شود باید وارد سامانه حمایت شده و در آنجا ثبت درخواست دهند و کد ملی و کد رهیگری و شماره حساب یارانه خود را ثبت کنند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اضافه کرد: سامانه حمایت از پنجم آذر ماه فعال شده که  شرایط اقتصادی افرادی که یارانه معیشتی دریافت نکرده‌اند، بررسی  شده و ظرف مدت 20 روز پاسخ پیامک برای آنها ارسال می‌شود که نتیجه نهایی است و مشخص می‌شود مشمول دریافت می‌شوند یا نمی‌شوند مگر اینکه مستندات لازم داشته باشند و به دبیرخانه مراجعه کنند.

حذفی‌های امسال در سامانه یارانه 10 ثبت‌نام کنند

بابایی خاطرنشان کرد: برای کسانی که جامانده هستند و برای یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند و یا کسانی که از سال‌های قبل حذف شده‌اند و یارانه معیشتی به حساب آنها واریز نشده،  مقرر شده از اول دی ماه در سامانه‌ای ثبت‌نام می‌کنند که  نام این سامانه متعاقبا اعلام می‌شود.

وی اذعان کرد: کسانی که امسال یارانه آنها حذف شده‌، می‌توانند وارد سامانه یارانه 10 شده و اجازه دسترسی به تمام حساب‌ها  وتراکنش‌های  بانکی را به دولت دهند تا مجددا وضعیت آنها بررسی شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در پاسخ به این سوال که برخی افراد به شماره  به # ۶۳۶۹*  پیامک ارسال کرده‌اند اما پاسخی برای آنها ارسال نشده، چه اقدامی باید انجام دهند، توضیح داد: به دلیل اتفاقات اخیر و اغتشاشات، پهنای باند اینترنت پایین بود و حتی امکان ارسال پیامک وجود نداشت بنابراین افرادی که از تاریخ آخرین روز پرداخت یارانه معیشتی، به این شماره پیامک ارسال کرده‌اند باید 10 روز منتظر بمانند و اگر پاسخی دریافت نکردند باید دوباره به همان شماره پیامک ارسال کنند.

بابایی در خصوص تعداد دریافت‌کنندگان یارانه معشیتی در استان قزوین  گفت: این آمار در اختیار دبیرخانه تبصره ماده 16 قانون برنامه ششم توسعه بوده و در اختیار استان‌ها نیست که بتوانیم آماری دقیق ارائه دهیم.

317 هزار خانوار قزوینی مشمول دریافت کمک معیشتی

ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ری استان قزوین طبق برآوردهای کارشناسی این سازمان از 397 هزار خانوار در استان، حدود 317 هزار خانوار را مشمول دریافت کمک معیشتی دولت ذکر و اظهار کرد: بر اساس مبانی این طرح جدید که تقریبا شبیه همان مبانی طرح هدفمندی یارانه‌ها است ، برآورد آمارهای خانوار مشمول این طرح صورت گرفته است.  

وی افزود: در حال حاضر برخی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و اقشار مختلف دیگر در استان قزوین مبلغ کمک معیشتی را دریافت نکرده‌اند که باید از طریق ارسال پیامک به شماره #6369* پیگیری کنند.

این مسئول در خصوص آمار دریافت‌کنندگان طرح کمک معیشتی در استان قزوین توضیح داد: تاکنون گزارش رسمی از آمار پرداختی طرح کمک معیشتی دولت در استان قزوین ارائه نشده و منتظر هستیم پاسخ‌های سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیاید تا بتوانیم گزارش‌های دقیق‌تری داشته باشیم، گرچه پیگیر اطلاعات دقیق‌تری هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین اضافه کرد: در فاز نخست 100 درصد خانوارهای استان قزوین یارانه دریافت می‌کردند که طبق اصلاحیه‌ای که سال گذشته انجام شد، حدود 20 درصد از خانوارها از دریافت یارانه حذف شدند.

یاری خاطرنشان کرد: افرادی که مشمول دریافت کمک معیشتی یارانه نشده‌اند برای اعتراض پس از ارسال پیامک به شماره #6369* ، باید منتظر پاسخ بمانند تا اعتراض آنها رسیدگی شود که در کمیته رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وضعیت آنها طبق آیتم‌هایی بررسی و در صورت تشخیص، مشمول دریافت می‌شوند.

وی بیان کرد: مردم استان قزوین مردمی فهیم و نجیب بودند که در حوادث اخیر هیچ آسیبی به زیربنایی و شهری استان قزوین وارد نشد که جای تبریک دارد.

این مسئول افزود: مسئولان استان قزوین باید تلاش کنند پاسخگوی مناسبی برای مردم و سوالات ، درخواست‌ها و مشکلات آنها باشند.

انتهای پیام/
گزارش: هاجر عبدالهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز