خبرگزاری کار ایران

کمبود نیروی مشاور در مدارس قزوین

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۱۹۶

برخی از مدارس استان قزوین در حال حاضر با کمبود نیروی مشاور روبرو است و دانش آموزان از خدمات مشاوره ای به حد کافی برخوردار نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، سیدیداله حسینی گفت: هم اکنون ۲۵۰ مشاور در مدارس استان فعال هستند اما با کمبود ۲۰۰ نیروی مشاور جهت افزایش خدمات تربیتی آموزش و پرورش مواجه هستیم.

سرپرست امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان اظهار کرد: از میان مشاوران فعال این اداره کل، ۵۰ مشاور در سطح ۱۰ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده زیر پوشش آموزش و پرورش فعالیت داشته و مابقی نیز در مدارس مختلف مشغول به کار هستند.

به گفته حسینی، در ناحیه ۲ آموزش و پرورش تمام مدارس متوسطه اول، ۸۰ درصد مدارس متوسطه دوم و ۵۰ درصد مدارس ابتدایی مشاور دارند و در مابقی مناطق توزیع نیروی جدید در ۱۰۰ درصد مقاطع متوسطه اول و ۲۰ درصد متوسطه دوم انجام شده و در صورت وجود مازاد نیرو در برخی مدارس ابتدایی نیز مستقر می‌شوند. ‌

وی بیان کرد: در آزمون استخدامی سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش یک سهمیه ۲۷ نفری از جذب نیروی مشاور در مدارس قزوین تعیین شده‌است که شاخص زمان مشاوره به دانش‌آموزان در حال حاضر به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک ساعت است، یعنی به طور مثال مدرسه‌ای با ۱۵۰ دانش‌آموز ۱۰ ساعت حق مشاوره دارد.

این مسئول ادامه داد: نیروهای مشاور را دانش آموختگان رشته‌های روان‌شناسی، مشاوره و علوم تربیتی هستند که این افراد حداقل به دانش پایه مطالعه، عدالت تحصیلی، یادگیری و مسائل رفتاری و روان‌شناسی نوجوانان آگاهی دارند.

سرپرست امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان بیان کرد: به دلیل حجم زیاد آموزش و ساعات کم مشاوره و کمبود آنها در مدارس، دانش‌آموزان کمتر از حد انتظار از خدمات مشاوره ای بهره مند می‌شوند.

حسینی یادآور شد: البته دانش‌آموزان دارای مشکل شدید تحصیلی و یا سلامت روان و رفتار در صورت نیاز با معرفی مدرسه به مراکز مشاوره زیر نظر آموزش و پرورش ارجاع می‌شوند.

وی عنوان کرد: رویکرد مشاور در مدرسه رویکردی سلامت‌نگر و پیشگیرانه بوده که آموزش مهارت‌های زندگی، تحصیلی و آموزش خانواده را برعهده دارد.

این مسئول خاطر نشان کرد: علاوه بر نیروهای مشاور، در مدارس متوسطه اول در قالب طرح همیار مشاور نیز از هر کلاس یک دانش‌آموز انتخاب شده که پس از دریافت آموزش لازم و توانمندسازی او، مفاهیم و آموخته‌های خود را به دوستان و همسالان خود منتقل می‌کند.

سرپرست امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان تاکید کرد: با توجه به اینکه نوجوانان در صورت بروز مشکل به همسالان خود اعتماد بیشتری دارند این طرح می‌تواند فرصت‌هایی برای مشارکت در فعالیت‌های مشاوره‌ای و پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر فراهم کرده و در تقویت مهارت‌های فردی، اجتماعی و ساخت رفتارهای سالم نیز موثر باشد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز